Fitzroy ontwikkelt OOH-campagne Heinz: Helping reduce food waste since 1869

Heinz lanceert de campagne Helping reduce food waste since 1869 - een kleine activatie die in het leven is geroepen om te laten zien hoe de echte Heinz Tomato Ketchup fans al jaren hun liefde voor dit product laten zien en daarmee voorkomen dat er onnodig veel restjes de prullenbak in verdwijnen. In de AI-visuals van de campagne word je meegenomen door drie verschillende tijdsperioden waarin eten wordt geconsumeerd dat anders (deels) zou zijn weggegooid. De out-of-home campagne is ontwikkeld door strategisch creatief bureau Fitzroy en was te zien op reclameschermen tegenover Amsterdam Centraal Station en de Dam in Amsterdam.

Helping reduce food waste since 1869

Heinz rolde in juni 2023 zijn eerste uniforme, wereldwijde merkplatform uit, It Has To Be Heinz. Met dit platform viert het merk de irrationele liefde van zijn fans. Het creëren van op inzicht gebaseerde campagnes en authentieke merkervaringen staat hierbij centraal.

Mirthe Enklaar, Brand Manager Heinz: "Het is leuk om te weten dat onze fans Heinz Tomato Ketchup ook als smaakmaker voor bij de leftovers gebruiken. Hierdoor zorgen zij er zelf - onbewust - voor dat er minder eten onnodig de prullenbak in verdwijnt. Dit visueel maken middels AI, schetst een mooi beeld van verschillende situaties door de jaren heen."

Terug in de tijd met drie AI-visuals 

In het drietal AI-visuals uit de campagne, gemaakt door reclamefotograaf Arthur Mebius, worden drie scenario’s door de jaren heen (sinds 1869) getoond waarin je ziet dat de irrationale liefde voor Heinz Tomato Ketchup naar voren komt. Daarnaast valt ook direct op dat door het toevoegen van hun favoriete ketchup, eten wordt geconsumeerd dat anders (deels) zou worden weggegooid.

De eerste afbeelding toont een kindje dat in de jaren twintig spruitjes eet met behulp van een beetje Heinz Tomato Ketchup. Ideaal, want anders waren die gekookte spruitjes waarschijnlijk verloren gegaan. Op de tweede afbeelding zie je een vrouw die in de jaren zeventig een maaltijd maakt met de restjes van de dag ervoor, en in de derde afbeelding zie je een student die een pan leegschraapt voordat hij de afwas doet. Want met een lekkere dot van hun favoriete Heinz Tomato Ketchup erbovenop, smaakt het niet alleen vandaag, maar ook morgen nog net zo lekker.

Arthur Mebius: "Als je wordt gevraagd om drie geweldige stukken te maken die de tijd doorkruisen, maar je hebt eigenlijk niet de tijd of de hoogwaardige materialen, dan is dit de perfecte oplossing. Het gebruik van AI en beeldbewerking bracht ons op het niveau waar we allemaal naar op zoek waren."

Mischa Schreuder, creatief partner bij Fitzroy: "We wilden de liefde en de aandacht die de fans van Heinz hebben middels drie creatieve uitingen laten zien. We hebben de campagne gebaseerd op een consumentengedrag waar veel mensen zich in kunnen vinden. It has to be Heinz, ook als je wat bewuster wilt omgaan met voedselverspilling."

Credits:

Heinz: Belén Llamazares Carballo, Mirthe Enklaar | Agency: Fitzroy Amsterdam | AI/Fotografie: Arthur Mebius | AI/Post production: Jan Daniel Wolters | Producer: Marcel Ossendrijver | Media: JCDecaux, Dentsu | PR: PRSSKD

www.fitzroy.nl

www.heinz.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Fitzroy creatief bureau Corendon: afscheid Cor en Don,

25-11-2025 | 20:55:00
Corendon heeft na een pitch die in september 2025 was uitgeschreven, Fitzroy als creatief bureau verkozen

Happiness Amsterdam en Fitzroy winnen bij ADCE

24-11-2025 | 09:58:00
Tijdens de 34e editie van de ADCE Awards in Barcelona zijn twee Nederlandse bureaus in de prijzen gevallen.

Fitzroy maakt VGZ-campagne over vooruitkijken in zorg

10-11-2025 | 08:54:00
In de campagne staat ambassadeur zorgvernieuwing Eva Eikhout centraal. In beeld wordt de wereld om haar heen letterlijk opgebouwd

Higuita en Fitzroy vallen in de prijzen bij Ocean Outdoor

17-10-2025 | 11:05:00
Tijdens een feestelijke awardshow in The Loft in Amsterdam heeft Ocean Outdoor de winnaars van de Digital Creative Competition 2025 bekendgemaakt

Fitzroy en Draft Digital bouwen aan merk Overstappen.nl

13-10-2025 | 12:00:00
Met een always-on tv-campagne via STER, gericht op een breed publiek van dertig tot zestig jaar, wil Overstappen.nl gestaag bereik en herkenning opbouwen.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

DEPT ontwikkelt kerstcampagne Bol

07-12-2025 | 22:49:00
Het creatieve digitale bureau DEPT heeft voor internetwinkel Bol de kerstcampagne ontwikkeld. Bol duidt die met de gedachte van betekenisvol geven, met cadeaus die ertoe doen

Hotel L’Amour ontwikkelt kerstcommercial HEMA

07-12-2025 | 22:19:00
Hotel L’Amour heeft de kerstcommercial voor HEMA ontwikkeld met als thema Het mooiste dat je kunt geven is liefde, met als centrale boodschap iets doen voor een ander

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.