
Fitzroy ontwikkelt OOH-campagne Heinz: Helping reduce food waste since 1869
Heinz lanceert de campagne Helping reduce food waste since 1869 - een kleine activatie die in het leven is geroepen om te laten zien hoe de echte Heinz Tomato Ketchup fans al jaren hun liefde voor dit product laten zien en daarmee voorkomen dat er onnodig veel restjes de prullenbak in verdwijnen. In de AI-visuals van de campagne word je meegenomen door drie verschillende tijdsperioden waarin eten wordt geconsumeerd dat anders (deels) zou zijn weggegooid. De out-of-home campagne is ontwikkeld door strategisch creatief bureau Fitzroy en was te zien op reclameschermen tegenover Amsterdam Centraal Station en de Dam in Amsterdam.
Helping reduce food waste since 1869
Heinz rolde in juni 2023 zijn eerste uniforme, wereldwijde merkplatform uit, It Has To Be Heinz. Met dit platform viert het merk de irrationele liefde van zijn fans. Het creëren van op inzicht gebaseerde campagnes en authentieke merkervaringen staat hierbij centraal.
Mirthe Enklaar, Brand Manager Heinz: "Het is leuk om te weten dat onze fans Heinz Tomato Ketchup ook als smaakmaker voor bij de leftovers gebruiken. Hierdoor zorgen zij er zelf - onbewust - voor dat er minder eten onnodig de prullenbak in verdwijnt. Dit visueel maken middels AI, schetst een mooi beeld van verschillende situaties door de jaren heen."
Terug in de tijd met drie AI-visuals
In het drietal AI-visuals uit de campagne, gemaakt door reclamefotograaf Arthur Mebius, worden drie scenario’s door de jaren heen (sinds 1869) getoond waarin je ziet dat de irrationale liefde voor Heinz Tomato Ketchup naar voren komt. Daarnaast valt ook direct op dat door het toevoegen van hun favoriete ketchup, eten wordt geconsumeerd dat anders (deels) zou worden weggegooid.
De eerste afbeelding toont een kindje dat in de jaren twintig spruitjes eet met behulp van een beetje Heinz Tomato Ketchup. Ideaal, want anders waren die gekookte spruitjes waarschijnlijk verloren gegaan. Op de tweede afbeelding zie je een vrouw die in de jaren zeventig een maaltijd maakt met de restjes van de dag ervoor, en in de derde afbeelding zie je een student die een pan leegschraapt voordat hij de afwas doet. Want met een lekkere dot van hun favoriete Heinz Tomato Ketchup erbovenop, smaakt het niet alleen vandaag, maar ook morgen nog net zo lekker.
Arthur Mebius: "Als je wordt gevraagd om drie geweldige stukken te maken die de tijd doorkruisen, maar je hebt eigenlijk niet de tijd of de hoogwaardige materialen, dan is dit de perfecte oplossing. Het gebruik van AI en beeldbewerking bracht ons op het niveau waar we allemaal naar op zoek waren."
Mischa Schreuder, creatief partner bij Fitzroy: "We wilden de liefde en de aandacht die de fans van Heinz hebben middels drie creatieve uitingen laten zien. We hebben de campagne gebaseerd op een consumentengedrag waar veel mensen zich in kunnen vinden. It has to be Heinz, ook als je wat bewuster wilt omgaan met voedselverspilling."
Credits:
Heinz: Belén Llamazares Carballo, Mirthe Enklaar | Agency: Fitzroy Amsterdam | AI/Fotografie: Arthur Mebius | AI/Post production: Jan Daniel Wolters | Producer: Marcel Ossendrijver | Media: JCDecaux, Dentsu | PR: PRSSKD
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Jur Baart: AI, een nieuwe jonge collega met heel veel talent
Jur Baart: 25.360 reclamebureaus
Annexum en Fitzroy zetten baksteen centraal
[Vacancy] Fitzroy has a position for Medior Strategist
AKQA en TBWA winnen meeste Lampen bij ADCN Awards
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen