Elke ChatGPT aanvraag staat gelijk aan 10 seconden douchen

[Column] Niek Custers (ZIGT): Als adverteerder kun je echt al kleine stapjes zetten om je campagnes duurzamer te maken

Niek Custers is Innovation & Strategy Director bij ZIGT. Hij schrijft een column naar aanleiding van zijn presentatie tijdens de WhitePapers Sessions op het M100 Event op 4 december 2024 in Spant! in Bussum.

Wist je dat elke ChatGPT aanvraag gelijk staat aan 10 seconden douchen? Of dat het uitserveren van 1.000 digitale impressies, gelijk staat aan het draaien van één wasje? Het zijn feiten waar veel marketeers nog niet van op de hoogte zijn.

Duurzaamheid binnen Digital Advertising

Greenwashing, sustainability, verduurzaming, global warming: het zijn allemaal termen die tegenwoordig veel worden gebruikt en steeds meer in het nieuws komen. Ook binnen de mediawereld begint duurzaamheid een steeds belangrijker thema te worden. En met name binnen de digitale advertising zijn er behoorlijke stappen te maken op dit gebied.

Hoe wordt de CO2 uitstoot veroorzaakt?

De digitale media inkoop draait op digitale inkoopsystemen die aan de achterkant op servers draaien. Deze servers slurpen uiteraard energie. Door dit energieverbruik stoten deze servers CO2 uit. Hoe ‘zwaarder’ de aanvraag richting de servers, hoe meer energie deze aanvraag verbruikt. Deze zwaarte kan hem zitten in bijvoorbeeld de grootte van de creatie (1MB vs 100MB of video vs display). Maar de zwaardere aanvraag kan ook vanuit websites komen die worden overladen met advertenties. Of door websites die heel veel databronnen aan de achterkant hebben mee meten.

Zijn er oplossingen hiervoor?

Jazeker! Je kunt als adverteerder echt al kleine stapjes zetten om je campagnes duurzamer te maken. Hier een aantal tips:

  • Er zijn verschillende tech-partijen (Scope3 en Hiili) die jouw CO2 uitstoot over je digitale campagnes inzichtelijk kunnen maken. Op basis hiervan kun je jouw campagnes ook verder optimaliseren.
  • Evalueer daarnaast eens jouw creaties. Zijn de creaties van 1 gigabyte noodzakelijk of kan het ook in een lichtere vorm.
  • Evalueer je huidige targeting van je campagnes. Gericht adverteren zorgt namelijk voor minder waste, wat ook weer resulteert in minder uitstoot.
  • Evalueer je huidige mediaexploitanten. Maken deze gebruik van heel veel datastromen, dan is het wellicht slimmer om ergens anders in te kopen aangezien deze datastromen zorgen voor veel uitstoot.

Waarom het nú tijd is om door te pakken?

Optimaliseren op Green Media KPI’s zorgt uiteindelijk ook voor een verbetering van je media KPI’s, is uit onderzoek en verschillende campagnes van ZIGT gebleken. Klimaatverandering wacht op niemand. Laten we als media-branche vooruitstreven naar een betere wereld. Door elkaar te informeren, succescases met elkaar te delen en te inspireren, kunnen we het thema duurzaamheid steeds meer laten groeien binnen onze branche.

www.zigt.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Monks ontwikkelt Veerkracht-campagne voor Pink Ribbon

28-10-2025 | 17:25:00
Kleine gebaren zijn nooit echt klein. Een berichtje, een knuffel, een herinnering of een cadeautje: ze brengen steun, hoop en bouwen veerkracht, in de ander en in onszelf.

Nicky Levinschi: Welk type mediabureau past bij jou merk?

04-06-2025 | 11:33:02
Een goed mediabureau is meer dan alleen een uitvoerder, je gaat idealiter met elkaar een duurzame strategische relatie aan.

Ekoplaza, Helsinki en ASUS kiezen voor ZIGT

03-06-2025 | 10:10:00
Deze organisaties kiezen ZIGT als strategisch businesspartner voor hun media- en marketingactiviteiten.

[Vacatures] ZIGT zoekt een Digital Media Consultant

09-05-2025 | 10:27:00
ZIGT is per direct op zoek naar Digital Media Consultant – Hoofddorp

[Vacatures] ZIGT zoekt een Media Director

09-05-2025 | 09:46:00
ZIGT is per direct op zoek naar Media Director - Hoofddorp


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Marlies van Voorthuizen: Mentale gezondheid luistert nauw

29-10-2025 | 12:01:00
Op World Mental Health Day lanceerden Zilveren Kruis en de KNVB de campagne Trap het gesprek af. In het interview vertelt van Voorthuizen hier meer over

Jurgen Retra: Een klein gebaar zegt meer dan duizend woorden

29-10-2025 | 11:43:00
Op World Mental Health Day lanceerden Zilveren Kruis en de KNVB de campagne Trap het gesprek af. In het onderstaand interview vertelt Natwerk hier meer over

Monks ontwikkelt Veerkracht-campagne voor Pink Ribbon

28-10-2025 | 17:25:00
Kleine gebaren zijn nooit echt klein. Een berichtje, een knuffel, een herinnering of een cadeautje: ze brengen steun, hoop en bouwen veerkracht, in de ander en in onszelf.

DPG Media integreert Brand Metrics-technologie in Ad Manager

28-10-2025 | 17:14:00
Brand Metrics, wereldwijd marktleider in brand lift-meettechnologie, breidt de samenwerking met de advertentietak van DPG Media verder uit.

Onlyhumans laat Vlaanderen blauw kleuren voor Flitsmeister

27-10-2025 | 13:47:00
Om in Vlaanderen meer naamsbekendheid op te bouwen, werkt Flitsmeister samen met reclamebureau Onlyhumans.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.