
Dutch PR Awards 2025 - Vera Kops over TEAM LEWIS
TEAM LEWIS doet mee aan de Dutch PR Awards 2025. Aan het woord is Vera Kops, Vice President van TEAM LEWIS en genomineerd als PR Persoon van het Jaar 2025.
Kun jij TEAM LEWIS introduceren?
TEAM LEWIS is een internationaal PR- en marketingbureau met 26 kantoren wereldwijd. In Nederland vieren we dit jaar ons 25-jarig jubileum. Terugkijkend op de afgelopen jaren zijn we geëvolueerd van gespecialiseerd PR-bureau naar full-service agency. De kracht van ons team is dat we lokale marktkennis combineren met internationale slagkracht. In Nederland werken we vanuit twee locaties: Eindhoven (met focus op B2B en techsector) en Amsterdam (gericht op consumer en lifestyle).
TEAM LEWIS gelooft in de kracht van communicatie voor positieve verandering. Via de TEAM LEWIS Foundation mag elk teamlid jaarlijks € 1.000 doneren aan een goed doel naar keuze. In Nederland hebben we zo al ruim 230 goede doelen gesteund met meer dan € 230.000. Daarnaast verrichten we pro bono communicatieondersteuning en doen we mee aan acties voor goede doelen, zoals Swim to Fight Cancer en Free a Girl.
Ons werk wordt erkend: TEAM LEWIS behoort tot de top 20 van de MT1000 en staat al drie jaar op rij in de FONK150. Maar waar we het meest trots op zijn, is dat we groei blijven realiseren, juist in economisch uitdagende tijden. We blijven investeren in talent, en collega’s krijgen volop opleidingsmogelijkheden en de kans om internationale ervaring op te doen via zogeheten Passport Trips en Secondments naar TEAM LEWIS-kantoren in het buitenland.
Wat zijn jouw werkzaamheden bij TEAM LEWIS?
Ik geef leiding aan de Nederlandse, Belgische en Franse markt, ben lid van het Europese managementteam en werk nauw samen met onze CCO (Chief Commercial Officer) en CEO Chris Lewis. Mijn rol is tweeledig: strategisch én operationeel. Enerzijds richt ik me op het uitbouwen van onze dienstverlening, het stimuleren van innovatie en het bewaken van onze cultuur en groei. Anderzijds ben ik nauw betrokken bij klantadvies: strategieën ontwikkelen, complexe communicatievraagstukken oplossen en campagnes creëren.
Ik geloof sterk in hands-on leiderschap. Ik wil weten wat er speelt: in de markt, bij klanten én op de werkvloer. Die combinatie van visie en betrokkenheid is typisch TEAM LEWIS. Het houdt ons scherp en wendbaar en zorgt ervoor dat we als bureau relevant blijven.
Hoe zie jij het PR-vak de komende jaren ontwikkelen?
PR draait steeds minder om het zenden van boodschappen, maar meer om betekenisvolle verhalen die aansluiten bij het publiek en waarde toevoegen aan het maatschappelijke debat. Merken kunnen zich niet meer verschuilen achter neutraliteit, maar moeten positie durven nemen, hun waarden uitdragen en hun boodschappen kunnen onderbouwen met feiten.
Dat vraagt om meer dan het vertellen van goede verhalen. PR moet geïntegreerd zijn met andere disciplines, zoals data-analyse en digital marketing, en vraagt om zowel journalistieke reflexen als datagedreven keuzes. Dit betekent dat we steeds sneller moeten schakelen en verantwoording moeten afleggen over de keuzes die we maken in communicatie.
Hoe belangrijk gaat AI worden in PR?
AI speelt een steeds grotere rol in PR, bijvoorbeeld bij creativiteit, data-analyse en strategie. We gebruiken AI-tools voor sentimentanalyse, mediamonitoring en contentcreatie, waardoor we sneller en slimmer kunnen werken. Natuurlijk zit er ook een ethisch aspect aan AI, dat vraagt om duidelijk leiderschap. Bij TEAM LEWIS hebben we onze eigen GPT-tool ontwikkeld, Sidekick. Ook lanceerden we onlangs Training for Trust, ’s werelds eerste AI-gedreven tool voor presentatietraining van woordvoerders en sprekers.
Of ik bang ben dat AI ons werk gaat overnemen? Nee, sterker nog: AI-tools gebruiken media-aandacht als externe autoriteitsbron bij het ranken van resultaten. Hierdoor krijgt het realiseren van positieve media-aandacht een nog grotere, strategische waarde.
Wat zie jij als jouw belangrijkste PR-wapenfeit uit de periode 2024–2025?
We zijn in 2024 verkozen tot Large Agency of the Year bij de European Excellence Awards, wat mij betreft de belangrijkste prijs in onze industrie. Daarnaast hebben we bij verschillende verkiezingen ook awards gewonnen voor klantwerk. Ook wil ik graag mijn team in het zonnetje zetten. Vijf collega’s staan al twee jaar op de PR100-lijst, Maud van der Elsen behaalde de bekroning van PR Talent van het Jaar en mijn collega Jennifer Vogels stond te shinen op de Nacht van de Woordvoerder als keynote speaker. Kortom, we hebben een geweldig getalenteerd team dat elke dag met veel enthousiasme en daadkracht werkt met en voor ons mooie klantenbestand.
Op welke TEAM LEWIS-case uit de periode 2024–2025 ben je trots?
Ik ben bijzonder trots op twee PR-campagnes waarvoor we meerdere Corporate Content Awards hebben gewonnen.
Ten eerste onze samenwerking met Marktplaats, waarbij we echt iets bijzonders hebben neergezet rond de feestdagen. Waarom kopen we massaal nieuw speelgoed, terwijl tweedehands speelgoed net zo leuk, waardevol en ook nog eens duurzamer is? Om dat sentiment te veranderen, realiseerden we een campagne met als creatief middelpunt het kinderboek De kraam van Billy, dat we samen met Lisa Maschhaupt en Saša Ostoja hebben ontwikkeld. We pakten het groots aan met media- en influenceractivaties, een boeklancering en slimme inzet van Marktplaats-data. Het resultaat? Een mediabereik van 35 miljoen, ruim 650.000 views op social media en een uitverkochte eerste oplage van het boek. De opbrengst van het boek ging volledig naar de Donnie Foundation.
Ten tweede ben ik trots op ons werk voor Daiwa House Modular Group. Onze missie: laten zien dat modulaire woningbouw dé oplossing is voor de woningcrisis. Met de opening van hun hypermoderne fabriek – waar complete woningen van de band rollen – positioneerden we Daiwa als koploper in innovatieve, duurzame huisvesting. Tijdens het persevent, geopend door minister Hugo de Jonge, maakten we duidelijk: modulaire bouw is de toekomst. De impact was groot: 19 publicaties in landelijke media, een potentieel bereik van 16,8 miljoen en twee radio-uitzendingen met nog eens 17,4 miljoen luisteraars.
Waarom juist deze twee campagnes? Omdat de volledige strategische richting van de campagnes uit onze koker kwam. Het is heel tof om te zien hoe creatieve ideeën hebben geleid tot deze mooie campagnes.
Wat is het laatste nieuws?
Om te beginnen gaan we ons 25-jarig jubileum in Nederland vieren! Dat doen we samen met ons team, onze klanten en relaties. Verder blijven we investeren in de ontwikkeling van nieuwe diensten en in het simpelweg leveren van goed werk voor onze klanten. We onboarden in de komende maanden een aantal mooie nieuwe accounts die goed bij ons portfolio passen, daarover later meer. En ook binnen de TEAM LEWIS Groep staan een aantal nieuwe services op de planning, gericht op innovatie en AI. Ik kan niet wachten om deze kennis en kunde voor onze lokale klanten beschikbaar te maken.
Ik heb er alle vertrouwen in dat we ook de komende jaren met ons team toegevoegde waarde blijven leveren. We leggen de lat hoog, maar vinden het minstens zo belangrijk om plezier te houden in wat we doen. Juist die combinatie van ambitie en plezier maakt TEAM LEWIS tot wie we zijn, namelijk een van de beste en grootste PR-bureaus van het land.
www.dutchpr-awards.nl
Lees hier alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden
Over de founding partners van de Dutch PR Awards
PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.
De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Dutch PR Awards 2025 - Lisa van Huijkelom over Hibou
Dutch PR Awards 2025 - Joyce Donat over Consumentenbond
Dutch PR Awards 2025 - Laura Emous over Food Cabinet
Dutch PR Awards 2025 - Bjorn Rosner over Nederlandse Loterij
Dutch PR Awards 2025 - Claire Slootheer over Iconic Studios
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen