
Dutch PR Awards 2025 - Staatsloterij Winbeleving Oudejaarsloterij
Staatsloterij deed in november 2024 een uiterste poging om winnaars van de Oudejaarstrekking 2023 die zich nog niet hebben gemeld te vinden
Naam Case: Staatsloterij Winbeleving Oudejaarsloterij | Inzender: NewsLab | Categorie: FMCG
Kunnen jullie NewsLab introduceren?
NewsLab is een full service PR bureau: van planning tot aan executie. Ons team bestaat uit ervaren (senior) adviseurs en jong PR-talent, een mooie mix van mensen met uiteenlopende interesses en vaardigheden in strategie, creatie, copy, paid PR, mediarelaties en events. Wat ons bindt, is de nieuwsgierigheid naar onze klanten, hun markt, ons vakgebied en nieuws. Onze professionals hebben een ruime ervaring in de sectoren food & drinks, fintech, lifestyle, retail, FMCG, travel, (consumer) tech, fashion, beauty, interieur en entertainment. Binnen deze werelden vertellen we de verhalen van klanten via verschillende kanalen, zoals via onze mediacontacten, via samenwerkingsvormen met influencers, via videoproducties of (branded) content marketing.
Wie was de opdrachtgever?
Nederlandse Loterij - Staatsloterij.
De briefing en de doelstellingen
Elk jaar wil Staatsloterij aan de vooravond van de jaarlijkse Oudejaarstrekking het gevoel van ‘winbeleving’ maximaal op te roepen bij kopers van een Oudejaarslot. Bij Staatsloterij zijn spelers anoniem. Dat is een groot goed, maar het beperkt ook de PR-mogelijkheden. Als je ‘echte mensen’ in beeld kan brengen, spreken de verhalen over het winnen van zo’n grote geldprijs immers pas echt tot de verbeelding. De vraag vanuit Staatsloterij was dan ook om in de laatste maanden van het jaar toch op een sympathieke manier aandacht te realiseren voor de grootste eventtrekking van Nederland. Met enerzijds de campagnethematiek van de ATL-campagne als ingrediënt, en anderzijds de nog niet geinde prijzen van de Oudejaarstrekking 2023.
Inzichten en strategie
Jaarlijks komt het voor dat spelers hun winnende Oudejaarslot niet verzilveren. Daarbij gaat het altijd om loten die in de winkel zijn gekocht, want loten die online zijn gekocht of via een abonnement worden automatisch aan de winnaar overgemaakt. Om een prijs op te halen, moet de winnaar zich met het Oudejaarslot melden bij een verkooppunt van Nederlandse Loterij, waar Staatsloterij onderdeel van is. Het lot is één jaar geldig. Dat betekent dat winnaars tot uiterlijk 31 december 23.59 uur de tijd hebben om hun prijs te innen. De urgentie, het verstrijken van de deadline om het prijzengeld te innen, gecombineerd met het grote bedrag aan prijzengeld wat nog lag te wachten vormde de basis voor het PR-verhaal. We zetten in op de kracht van de grote getallen, gecombineerd met een visueel aantrekkelijke zoektocht door de lucht. Naast een landelijke aftrap kozen we ook voor een regionale benadering waarbij we inzoomde op de prijswinnaars per regio en zetten we daarnaast lokale retailers centraal in de persberichten voor een extra regionale relevantie.
De case
Staatsloterij deed in november 2024 een uiterste poging om winnaars van de Oudejaarstrekking 2023 die zich nog niet hebben gemeld te vinden. Hierbij hebben we nadrukkelijk de kracht van het getal laten spreken: bij elkaar ging het om ‘568.300 winnende lotnummers, met een totaalbedrag van bijna 4,06 miljoen euro belastingvrij, die nog niet waren geclaimd door de prijswinnaars. Zij hadden tot 31 december 2024 23.59 uur de tijd om dat alsnog te doen. In een laatste oproep om alle winnaars alsnog te bewegen hun winnende loten in te leveren trok Staatsloterij twee dagen lang met vliegtuigjes over heel Nederland met de tekst: ‘568.300 loten zoeken winnaar!’
Tegelijkertijd ging ook de landelijke zoektocht naar de zestien winnaars van elektrische MINI’s en vier ‘halve MINI’s’ - want spelend met een half Oudejaarslot - onverminderd door. Staatsloterij wist waar deze winnende, nog niet geïncasseerde loten zijn verkocht. Daarom bracht zij op 28 november 2024 de nog niet opgehaalde MINI’s naar de verkooppunten waar deze winnende loten zijn verkocht. Hier werd de nog niet opgehaalde prijs - met het lotnummer er prominent op weergegeven - duidelijk zichtbaar op de stoep neergezet, in de hoop hiermee extra aandacht te krijgen voor de zoektocht naar de onbekende winnaars. Deze activaties zijn bij media gepitcht en daarnaast via landelijke en geregionaliseerde persberichten onder de aandacht gebracht. Lokale retailers gingen in gesprek met hun regionale krant en woordvoerders van Staatsloterij waren in diverse uitzendingen en artikelen aan het woord over de nog niet geinde prijzen. Los van de zoektocht naar winnaars brachten we de ATL-campagne bij media onder de aandacht en voorzagen we media van de nodige databerichten rondom de verkoop van de Oudejaarsloten van de trekking van 2024. Wat zijn de meest verkochte eindcijfers, hoeveel loten per minuut gingen er over de toonbank, waar viel de hoofdprijs de laatste jaren etc. Dit alles zorgde in de periode november en december 2024 voor een ongoing flow van berichten over de Oudejaarstrekking in zowel landelijke als regionale media.
Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier
Over de founding partners van de Dutch PR Awards
PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.
De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Dutch PR Awards 2025 - Love your Liver
Dutch PR Awards 2025 - Hopscotch: Tourism Authority of Thailand
Dutch PR Awards 2025 - Remi Kuchler over nxt agency
Gepubliceerd door: Bas Vlugt