Dutch PR Awards 2025 - Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren over Bijl PR

Bijl PR doet mee aan de Dutch PR Awards 2025 en zendt in voor PR Bureau van het Jaar 2025. Aan het woord zijn Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren, mede-eigenaresses van Bijl PR.

Kunnen jullie Bijl PR introduceren?

Reputaties bouwen, bewaken en verstevigen, dat is wat we bij Bijl PR doen. Voor merken, bedrijven en organisaties. We helpen onze klanten hun verhaal te vertellen. In de juiste taal, op het juiste moment aan de juiste mensen. En door in gesprek te gaan met de omgeving én in gesprek te blijven. Resultaat staat bij ons voorop. Geen one size fits all, maar een aanpak op maat: van traditioneel tot experimenteel.

Bijl PR is in 1991 opgericht. Het bureau heeft door de jaren heen verschillende groottes en fases gekend, maar het sterke, onderscheidende Bijl-DNA bleef altijd de basis. Dat zie je terug in onze mensen, de Bijlers: ervaren communicatieadviseurs, met specialistische kennis van onder meer corporate communicatie, interne communicatie, issue- en crisiscommunicatie, mediastrategie, risicomanagement en contentcreatie. We zijn loyaal, toegewijd, enthousiast, recht voor onze raap en ons advies is altijd eerlijk. Typisch Rotterdams dus. En daar zijn we best trots op.
We werken hard, we vieren successen en zetten ons jaarlijks in voor een goed doel tijdens onze vrijwilligersdag. Ook lunchen doen we iedere dag samen, gezellig aan onze lange lunchtafel op de Coolsingel. En om af en toe van een afstand stil te staan bij wat we allemaal doen, en gewoon samen te genieten, hebben we jaarlijks een legendarische teamuitjes (al zeggen we het zelf ).
We werken voor klanten waar we in geloven en waarvan we de intentie zuiver vinden. Ze moeten ons raken en ergens voor staan waar wij ons mee identificeren. We staan midden in de samenleving en zijn zowel bekend in het nationale als internationale speelveld. We ondersteunen bedrijven en organisaties breed: van strategische communicatie en crisiscommunicatie, tot advies op contentstrategie en uitvoering. We bedenken typische ‘Bijl-campagnes’ zoals 24/7- Diabetes en De Nationale Klimaatweek. Niet te missen.

We voeren ook al jarenlang maatschappelijke campagnes uit. Bijvoorbeeld voor de Hartstichting, met prachtige resultaten. Dat zeggen wij niet alleen, maar blijkt ook uit het feit dat we klanten lang aan ons weten te binden. Voorbeelden hiervan zijn onder andere Arbo Unie, de Pensioenfederatie en Greenchoice. En ook onafhankelijke partijen erkennen ons werk. Bijl PR is herhaaldelijk bekroond met internationale PR-awards, allemaal voor effectief en creatief werk met een sterke focus op pr en communicatie. En daar zijn we megatrots op!

Wat is jullie visie op de ontwikkeling van het PR-vak?

Er gebeurt veel in de wereld en in Nederland. Onzekere politieke omstandigheden, polarisering en verharding van het maatschappelijk debat, economische ontwikkeling die onder druk staat door geopolitieke spanningen, crises op de woningmarkt, energiemarkt en we kunnen nog wel even doorgaan. Om je als organisatie staande houden in dit speelveld en in verbinding te blijven met al je stakeholders, is adequate communicatie essentieel. Hoe raak je je doelgroep? Wanneer meng je je als organisatie wel en wanneer niet in een maatschappelijk debat? Hoe win of behoud je het vertrouwen van doelgroepen? Hoe ga je om met kritische geluiden?

Precies hierin kan PR een cruciale rol spelen en helpen wij onze klanten maar al te graag. De moderne PR-professional wordt meer en meer een strategisch adviseur én reputatiemanager die met lef durft te adviseren. En bedrijven en organisaties scherpt houdt in hoe ze met hun stakeholders communiceren, met altijd een scherp oog voor de maatschappelijke gebeurtenissen. Dan kan de connectie gemaakt worden tussen het verhaal van de organisatie en de belevingswereld van de doelgroep. De brug gebouwd worden. PR maakt een boodschap relevant op het juiste moment, met de juiste invalshoek en richting de juiste doelgroep. PR kan ervoor zorgen dat er betekenisvolle relaties opgebouwd worden met stakeholders. Deze ontwikkelingen maken ons vak alleen maar belangrijker.

Technologische ontwikkelingen zoals AI worden steeds meer onderdelen van het communicatievak geautomatiseerd. Beeld en tekstconcepten en -frameworks zijn gedeeltelijk uit te besteden aan AI-tools. Daarnaast biedt AI nieuwe mogelijkheden als het gaat om het meten van de impact en resultaten van onze inspanningen. Dit vraagt tegelijkertijd om een sterk ethisch kompas. Dit geldt zeker voor Bijl PR, maar eigenlijk voor iedere organisatie die AI gebruikt. We moeten ons allemaal de vraag blijven stellen: hoe zetten we het op de juiste manier in én blijven we menselijk en authentiek . De juiste feeling met de samenleving, strategisch advies over een complex communicatievraagstuk, de echte dialoog aangaan met de omgeving: geen van allen zijn te vervangen door technologie. Door ons toegewijde team van professionals met expertise op verschillende niveaus en kennis van actualiteit te laten ‘samenwerken’ met AI, kunnen we de vraagstukken van vandaag en morgen aan.

Welke nieuwe klanten hebben jullie in 2024 en dit jaar gewonnen?

We worden als Bijl PR goed gevonden op onderwerpen die spelen in de samenleving. Denk aan klimaat, energie, overheid, gezondheid, sport, lifestyle. Ook afgelopen periode hebben we weer mooie klanten mogen verwelkomen: Royal FloraHolland, Sanquin, Danone Nederland, Greenwheels, Air Products, CVD, FICO, NSO en VZVZ.

Op welke PR-campagne ben je het meest trots?

Laten we voorop stellen dat we trots zijn op iedere klant en het een groot feest is om iedere dag voor hen te mogen en kunnen werken. Maar als we er dan enkele moeten noemen, zijn dat onze recente campagnes voor de Hartstichting en Dexcom.
De Hartstichting is al jaren klant van ons. We mochten eerder al samenwerken in het kader van onder anderen de 6-minutenzone en de bloeddrukcampagne. Dit jaar schakelde de Hartstichting ons opnieuw in om aandacht te genereren voor het belang van tijdige reanimatie overal in Nederland. We vroegen aandacht voor voldoende AED’s in buurten en wijken met BuurtAED. En bedachten een campagne rondom de Hartcheckpunten die overal in Nederland geopend worden. Dit is het type opdrachten waar ons hart sneller van gaat kloppen: we kunnen bijdragen aan een gezondere samenleving én indirect levens redden! Beide projecten waren zeer succesvol in termen van echte resultaat. Er werden meer AED’s aangeschaft en mensen kwamen hun waardes checken bij de Hartcheckpunten. (zie verder onze cases die we inzenden)
24/7 Diabetes (ook een ingezonden case) is ook een, zoals wij dat zeggen, typische Bijl-campagne. Wat bedoelen we daarmee? Een campagne die niet voortvloeit uit een concrete briefing/vraag van de klant, maar die we bedenken omdat we vinden dat we meer kunnen en willen doen voor een klant. De doorlopende vraag van Dexcom is om meer zichtbaarheid en begrip voor diabetes te creëren. Met andere woorden: zichtbaarheid en begrip voor de struggles die mensen met diabetes ervaren en hoe technologie hierbij kan helpen. We maakten verschillende middelen voor Dexcom, benaderden media met nieuwe ontwikkelingen en verhalen én bouwden een community van mensen met diabetes. Maar we wilden meer. Een knaller, iets opvallends, iets allesomvattend. En zo ontstond bij ons aan de tekentafel het idee: 24/7 Diabetes. Een multichannel-campagne die alle facetten in zich heeft om diabetes onder de aandacht te krijgen. We bedachten het creatieve concept, ontwierpen de middelen en voerden het ook daadwerkelijk uit. En met veel succes!

Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dutch PR Awards 2025 - De NOBEARS Ambitiegids

25-07-2025 | 15:58:00
Marcommit ontwikkelde de NOBEARS Ambitiegids als instrument om te laten zien dat NOBEARS de ambities van ondernemend Nederland begrijpt én kan waarmaken

Dutch PR Awards 2025 - Hartcheckpunten

25-07-2025 | 15:41:00
Hartstichting gaf de opdracht aan Bijl PR om een landelijke lanceringscampagne voor de Hartcheckpunten te ontwikkelen

Dutch PR Awards 2025 - Buurt AED

25-07-2025 | 15:37:00
Hartstichting gaf de opdracht aan Bijl PR om zowel landelijk als lokaal de BuurtAED-campagne breed onder de aandacht te krijgen

Dutch PR Awards 2025 - 24/7 Diabetes

25-07-2025 | 15:07:00
Dexcom Benelux gaf de opdracht aan Bijl PR om het grote publiek te informeren over hoe het is om 24/7 met diabetes te leven

Dutch PR Awards 2025 - Stop Fade-out

25-07-2025 | 15:01:23
Specsavers Nederland schakelde HPB | Het PR Bureau in om bewustwording te vergroten rondom volksgezondheid
 

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.