Dutch PR Awards 2025 - Primark Nederland Adaptive launch

Primark vroeg Brand Potential om een PR-aanpak

Naam Case: Primark Nederland Adaptive launch | Inzender: Brand Potential | Categorie: Lifestyle, Beauty & Fashion

Kunnen jullie Brand Potential introduceren?

Wij zijn Brand Potential (voorheen Coopr), een internationaal merk- en communicatiebureau. Door onderzoek, strategie, design en PR bouwen wij aan merkinvloed. Duidelijk, overtuigend en creatief.

Wie was de opdrachtgever?

Primark Nederland

De briefing en de doelstellingen

Primark positioneert zich niet alleen als toegankelijk merk, maar ook als merk dat actief bijdraagt aan inclusiviteit en diversiteit. Als onderdeel hiervan ontwikkelde Primark Nederland als eerste mainstream kledingmerk de Adaptive kledinglijn: een kledinglijn uitgerust met praktische aanpassingen die het dagelijkse leven van de doelgroep eenvoudiger maken. Denk hierbij aan magnetische ritsen en drukknopen, taillelussen om broeken gemakkelijker aan te trekken en verborgen openingen voor het gebruik van slangen, stoma's of katheters.

De belangrijkste doelgroep voor de launch waren (lifestyle en nieuws)media maar ook relevante maatschappelijke stakeholders, zoals belangenorganisaties al Ieder(in), een koepelorganisatie van meer dan 230 verenigingen voor mensen met een lichamelijke handicap, verstandelijke beperking of chronische ziekte.

Wij kregen de opdracht om een PR-aanpak te ontwikkelen waarmee we:
- De bekendheid van Primarks betaalbare, adaptieve mode vergroten;
- Primark positioneren als een merk dat inclusiviteit en diversiteit hoog in het vaandel heeft;
- Relevante relaties opbouwen met stakeholders die belangrijk zijn voor dit thema

Inzichten en strategie

Het inzicht: Adaptieve mode is in Nederland nog relatief onbekend en vaak niet goed toegankelijk. Het aanbod is beperkt, de prijzen liggen meestal hoog en is niet terug te vinden in de grote winkelstraten. Daarnaast zijn mensen die adaptieve mode dragen nauwelijks zichtbaar in (lifestyle)media. Tot slot groeit de maatschappelijke behoefte aan merken die diversiteit en inclusiviteit serieus nemen, niet alleen in woorden maar zeker ook in daden.

De strategie: we kozen ervoor om de lancering van Primark Adaptive niet alleen als productintroductie te positioneren, maar als statement voor inclusiviteit. De campagne bestond uit drie onderdelen, elk met een eigen rol:

- Educatie om media en het brede publiek bewust te maken van de noodzaak van adaptive fashion;
- Storytelling, met de bekroonde adaptieve modeontwerpster Victoria Jenkins als boegbeeld, om te laten zien wat de collectie betekent voor echte mensen;
- Een experience-event in de Primark-winkel in Rotterdam, waar media en influencers met een fysieke beperking de collectie zelf konden ervaren en hun feedback konden delen.

Niet de commerciële boodschap stond centraal, maar het creëren van een authentiek en geloofwaardig verhaal dat Primark neerzet als een merk dat inclusiviteit echt omarmt.

De case

Op woensdag 29 januari vond in de Primark-winkel in het Rotterdam Forum de Nederlandse lancering van de Primark Adaptive-collectie plaats. De ochtend begon met een feestelijk ontbijt, waarna een exclusieve store tour volgde. Christine Braun (Corporate Communication Manager Primark Nederland) en Paul Walker (Diversity and Inclusion Business Partner) presenteerden de collectie aan een groep media en aan een selectie influencers vanuit de doelgroep, voor wie de adaptieve collectie bestemd is.

De sfeer was informeel en uitnodigend: deelnemers konden de kleding niet alleen zien, maar ook voelen en passen, terwijl ze in gesprek gingen met het Primark-team. Belangrijker nog: zij deelden hun eigen ervaringen met adaptieve mode, waardoor er in-store waardevolle feedback en authentieke gesprekken ontstonden.

De aanwezigen waren gekozen om zowel relevantie als bereik te garanderen. Grote mediapartijen als Algemeen Dagblad, EditieNL en Grazia waren aanwezig, naast influencers als Eva van Eikhout en Quinty Hartendorp, die hun persoonlijke ervaringen direct deelden met hun volgers.

Om het verhaal verder te verspreiden, werd aanvullend een persbericht verstuurd en werden LinkedIn-posts en nieuwsbrieven ingezet richting (lifestyle)media en klanten. Het resultaat: niet alleen aandacht voor een nieuwe collectie, maar ook voor het bredere verhaal van inclusiviteit dat Primark Nederland met deze collectie wil vertellen.

www.dutchpr-awards.nl

Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dutch PR Awards 2025 - De NOBEARS Ambitiegids

25-07-2025 | 15:58:00
Marcommit ontwikkelde de NOBEARS Ambitiegids als instrument om te laten zien dat NOBEARS de ambities van ondernemend Nederland begrijpt én kan waarmaken

Dutch PR Awards 2025 - Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren over Bijl PR

25-07-2025 | 15:52:00
Bijl PR doet mee aan de Dutch PR Awards 2025 en zendt in voor PR Bureau van het Jaar 2025. Aan het woord zijn Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren

Dutch PR Awards 2025 - Hartcheckpunten

25-07-2025 | 15:41:00
Hartstichting gaf de opdracht aan Bijl PR om een landelijke lanceringscampagne voor de Hartcheckpunten te ontwikkelen

Dutch PR Awards 2025 - Buurt AED

25-07-2025 | 15:37:00
Hartstichting gaf de opdracht aan Bijl PR om zowel landelijk als lokaal de BuurtAED-campagne breed onder de aandacht te krijgen

Dutch PR Awards 2025 - 24/7 Diabetes

25-07-2025 | 15:07:00
Dexcom Benelux gaf de opdracht aan Bijl PR om het grote publiek te informeren over hoe het is om 24/7 met diabetes te leven
 

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.