Dutch PR Awards 2025 - NK Broodbeleggen

Het eerste Nederlands Kampioenschap voor het meest briljant belegde broodje

Naam Case: NK Broodbeleggen - het eerste Nederlands Kampioenschap voor het meest briljant belegde broodje | Inzender: Food Cabinet | Categorie: FMCG

Kunnen jullie Food Cabinet introduceren?

Wij zijn Food Cabinet. Als creatief bureau maken we lekker lekkerder en ingewikkeld behapbaar. Samen met een breed netwerk aan chefs, ontwerpers, boeren en wetenschappers bedenken we ideeën die mensen aanzetten tot verandering. Dat doen we met campagnes en PR voor merken, organisaties, NGO’s, en vanuit eigen initiatief.

Wie was de opdrachtgever?

Nederlands Bakkerij Centrum (NBC)

De briefing en de doelstellingen

Tijdens de jaarlijkse Week van het Brood wilde het NBC afstappen van het delen van onderzoeksfeiten en zoeken naar een opvallende “Big Bang” die gezinnen opnieuw verliefd zou maken op brood. De hoofdboodschap: “Brood eet je op jouw manier, op jouw moment.” De campagne moest brood op een positieve manier in het social- en nieuwsoverzicht komen én gezinnen inspireren om creatief te smeren.

Inzichten en strategie

Brood is voor Nederlandse gezinnen een vaste waarde, maar juist in de schooljaren verliezen veel kinderen hun enthousiasme voor de boterham. Hun ouders blijven wél brood kopen, waardoor hier nog altijd het grootste volume zit. Tegelijkertijd zagen we twee opvallende patronen in de verkoopdata. Ten eerste: gezinnen met jonge kinderen (1-11 jaar) bezoeken de bakker bovengemiddeld vaak, maar nemen minder broden mee dan vroeger. Ten tweede: jongvolwassenen zijn ondervertegenwoordigd in de categorie grootbrood; zij komen minder vaak in de bakkerij én kopen minder stuks per bezoek.

Onze strategie richtte zich daarom op het aanwakkeren van nieuwe ideeën bij de grootste volumedoelgroep - gezinnen - zonder de jongvolwassen uit het oog te verliezen. Brood is met alles lekker, maar dat kan soms voor keuzestress zorgen. Hierdoor grijpen we steeds terug naar de classics. Ook niks mis mee, maar er kan zoveel méér op brood. Daarom gaan we mensen inspireren, door beleg-pioniers een podium te bieden. Met het NK Broodbeleggen zetten we verrassende voorbeelden in de spotlight die laten zien hoe eindeloos je kunt variëren.

De case

Een groot deel van de Nederlanders doet het elke dag zonder erbij stil te staan: een boterham beleggen. Juist dát alledaagse ritueel hebben we omgetoverd tot een nationaal spektakel waarvan iedereen (inclusief de pers) zich afvroeg - waarom bestond dit nog niet? Het NK Broodbeleggen nodigde heel Nederland uit om tijdens de Week van het Brood zijn of haar meest briljant belegde broodje te delen.

Om het toernooi meteen cultureel erfgoedwaardig te maken, stelden we de broers Martijn en Friso Nelis, beter bekend als @broodjestester (193 k volgers op TikTok, 95 k op Instagram), aan als jury en boegbeeld. Een social video van de Broodjestesters en een persbericht trapten het NK af, waarna redacties massaal verslag deden en de inzendingen binnen stroomden. Door dicht bij hun eigen content en hun ‘roots’ te blijven was deze content on-brand voor de broodjestesters en voelde het als een natuurlijke match. Dit hielp om substantieel en gericht bereik te genereren. Daarnaast hielpen 223 bakkerijen met communiceren over de campagne met posters en social posts. Ook bracht het NBC het kampioenschap via de eigen kanalen (Brood.net, Instagram en LinkedIn) onder de aandacht bij hun achterban.

Twee weken later volgde het verlossende woord: Melloney uit Eindhoven werd uitgeroepen tot winnaar met haar “Broodje Elvis”: een brioche met pindakaas, banaan, bacon en jam, een knipoog naar het favoriete broodje van The King. We gaven de scoop aan Max Vandaag, waar Martijn en Friso de winnaar live bekend maakten. Gelijk daarna verspreidden we een tweede persbericht met de volledige top 3; binnen een aantal uur stond het kampioenschap opnieuw op de radio, in dagbladen en op foodmedia. Een vrolijke after-video liet Melloney haar winnende creatie maken, terwijl de complete top 10 recepten op Brood.net landde.

Vanuit het niets veranderden we zo de alledaagse boterham in nationaal nieuws. Door mensen zelf de creatieve regie te geven, ontstond authentieke inhoud waar media én gezinnen warm voor liepen. Met meerdere mediamomenten, ondersteund door online en offline content zorgden we ervoor dat het NK niet te missen was en momentum vasthielden. Het concept is klaar voor een jaarlijkse traditie en bewees dat je met een slim inzicht, een sterke influencermatch en een snufje bravoure brood opnieuw kunt claimen als het meest veelzijdige canvas van Nederland. Precies daarom verdient het NK Broodbeleggen een plek op het erepodium van de Dutch PR Awards. Stay tuned voor het NK 2026!

www.dutchpr-awards.nl

Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dutch PR Awards 2025 - De NOBEARS Ambitiegids

25-07-2025 | 15:58:00
Marcommit ontwikkelde de NOBEARS Ambitiegids als instrument om te laten zien dat NOBEARS de ambities van ondernemend Nederland begrijpt én kan waarmaken

Dutch PR Awards 2025 - Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren over Bijl PR

25-07-2025 | 15:52:00
Bijl PR doet mee aan de Dutch PR Awards 2025 en zendt in voor PR Bureau van het Jaar 2025. Aan het woord zijn Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren

Dutch PR Awards 2025 - Hartcheckpunten

25-07-2025 | 15:41:00
Hartstichting gaf de opdracht aan Bijl PR om een landelijke lanceringscampagne voor de Hartcheckpunten te ontwikkelen

Dutch PR Awards 2025 - Buurt AED

25-07-2025 | 15:37:00
Hartstichting gaf de opdracht aan Bijl PR om zowel landelijk als lokaal de BuurtAED-campagne breed onder de aandacht te krijgen

Dutch PR Awards 2025 - 24/7 Diabetes

25-07-2025 | 15:07:00
Dexcom Benelux gaf de opdracht aan Bijl PR om het grote publiek te informeren over hoe het is om 24/7 met diabetes te leven
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.