
Dutch PR Awards 2025 - Matthijs Rutten over Hibou
Hibou doet mee aan de Dutch PR Awards 2025 en zendt in voor PR Bureau van het Jaar 2025. Aan het woord is Matthijs Rutten, directeur bij Hibou.
Kun jij Hibou introduceren?
Alles wat Hibou doet, is erop gericht merken en organisaties te helpen autoriteit te worden. Onze visie? Focus op inhoud, durf een mening te hebben, vergroot je invloed en leid het gesprek in plaats van het te volgen. Hibou draagt deze visie al zeven jaar uit. In 2024 namen we Contenture over, een datagedreven communicatiebureau met dezelfde missie. Daarmee versterkten we onze focus op analyse en strategie en doen we nu onderzoek voor onder andere de Europese Commissie en VNO-NCW. Met onze herpositionering en de payoff Neem de leiding scherpten we die missie verder aan en richtten Hibou/x op, een innovatiehub voor data-driven storytelling, AI-oplossingen, social, influencer marketing en digital humans. Onder deze vlag lanceerden we de Virtuele James Parkinson. Samen met onze klanten zoals Indeed, AFAS, ARAG, iDEAL, MUNT Hypotheken, Wero, PFZW en Drs. Leenarts bouwen we aan een nieuwe standaard: strategische communicatie die niet alleen aandacht trekt, maar ook autoriteit creëert.
Wat is jullie visie op de ontwikkeling van het PR-vak?
Ons vakgebied bevindt zich op een kantelpunt. Waar het vroeger draaide om zenden en zichtbaarheid, draait onze wereld nu meer om geloofwaardigheid en gezag. In een wereld waarin iedereen kan publiceren is échte autoriteit schaars en dus waardevol.
De PR-professional van vandaag moet meer kunnen dan media benaderen: analyseren, duiden, verbinden. Niet achter het nieuws aan hollen, maar het gesprek sturen. Niet zomaar “in de media” maar op het juiste moment, met de juiste boodschap, op het juiste kanaal. En met een verhaal dat klopt.
Tegelijk zien we dat technologie het vak radicaal verandert. AI maakt het makkelijker om snel content te produceren, maar ook om data te analyseren, sentiment te duiden en inhoud te personaliseren. De uitdaging? In een overvloed aan communicatie juist de ruis te verminderen. Dat vraagt om scherpte, strategie en een ethisch kompas.
Wij geloven dat de toekomst van PR ligt in de combinatie van menselijke journalistieke intuïtie en technologische intelligentie. Niet of-of, maar én-én. Zo ontstaat communicatie die niet vluchtig is, maar betekenisvol en structureel.
Welke nieuwe klanten hebben jullie in 2024 en dit jaar gewonnen?
Stichting ParkinsonFonds, Wero, Prologis, ARAG, TIAS University, Invesdor, De Hypotheekshop, Europese Commissie, Normec, Rosewood, Flow, Signpost Six, Cloud.nl.
Op welke recente PR-campagne ben je het meest trots?
PR draait om langdurige relaties bouwen met media, en consequent jouw boodschap over het voetlicht brengen. Het is niet iets wat je even aan of uit kunt zetten. Daarom ben ik erg trots op het werk dat we bijvoorbeeld al jarenlang voor AFAS doen.
Met het nieuws rondom de introductie van de vierdaagse werkweek hebben we in 2024 voor een behoorlijke steen in de vijver gezorgd. En dan druk ik het nog mild uit.
Maar ook met het Utrechtse iwell zijn we al meerdere jaren aan het bouwen aan hun verhaal, en groeien we mee van Utrechtse start-up naar belangrijke speler op de Europese energiemarkt.
Naast het bouwen aan de lange termijn is het belangrijk dat je blijft innoveren, en dat je klanten hebt die het lef hebben om samen nieuwe dingen te proberen. Dat komt allemaal samen in de campagne die we hebben gedaan voor Stichting Parkinsonfonds. Daar hebben we middels AI James Parkinson weer tot leven gewekt, en hebben we de enorme databank aan onderzoek en kennis die de stichting heeft op een vernieuwende manier toegankelijk gemaakt.
Lees hier alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden
Beeckestijn Business School is kennispartner van de Dutch PR Awards
Je werk verandert. Jij verandert. Dat vraagt continu om nieuwe kennis & skills. Beeckestijn Business School helpt je hierbij. Wat wil jij leren?
Over de founding partners van de Dutch PR Awards
PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.
De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Dutch PR Awards 2025 - De NOBEARS Ambitiegids
Dutch PR Awards 2025 - Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren over Bijl PR
Dutch PR Awards 2025 - Hartcheckpunten
Dutch PR Awards 2025 - Buurt AED
Dutch PR Awards 2025 - 24/7 Diabetes
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen