
Dutch PR Awards 2025 - Love your Liver
Het gezamenlijke doel was zoveel mogelijk Nederlanders, en specifiek Amsterdammers, op de hoogte te brengen van de gratis levertests bij de RAI
Naam Case: Love your Liver | Inzender: RAI | Categorie: Zorg
Kunnen jullie RAI introduceren?
RAI Amsterdam is een internationale event- en congresorganisatie. Sinds 1893 brengt RAI Amsterdam mensen samen. Of het nu gaat om een publieksevenement, een groot congres, een internationale vakbeurs, een dance-event of een theatervoorstelling. In 2024 wisten bijna anderhalf miljoen bezoekers hun weg naar RAI Amsterdam te vinden. De bezoekers besteden jaarlijks circa 200 miljoen euro in de stad Amsterdam aan hotelovernachtingen, taxi’s, openbaar vervoer, horeca en winkels. Koolhoven & Partners is het vaste pr-bureau van RAI Amsterdam
Wie was de opdrachtgever?
EASL, Amsterdam Convention Bureau en RAI Amsterdam.
De briefing en de doelstellingen
Van 7 tot en 11 mei vond in RAI Amsterdam het EASL-congres (European Association for the Study of the Liver) plaats. EASL brengt duizenden artsen, verpleegkundigen en wetenschappers uit de hele wereld samen en zet zich in voor bewustwording, preventie en de best mogelijke patiëntenzorg. Om meer bewustwording te creëren over levergezondheid werd in aanloop naar en tijdens het congres het impactprogramma Love your Liver georganiseerd, een samenwerking tussen de congresorganisatie EASL, Amsterdam UMC, het Amsterdam Convention Bureau van amsterdam&partners en RAI Amsterdam. Het belangrijkste onderdeel van dit programma is het aanbieden van gratis levertests. Veel mensen ervaren klachten of maken zich zorgen over hun levergezondheid, maar krijgen geen doorverwijzing van de huisarts naar een MDL-arts. Tijdens het EASL-congres kregen zij de kans zich gratis en laagdrempelig te laten testen, direct voor de deur van de RAI. Met behulp van de tests kregen ze snel inzicht in de gezondheid van hun lever.
Het gezamenlijke doel was zoveel mogelijk Nederlanders, en specifiek Amsterdammers, op de hoogte te brengen van de gratis levertests bij de RAI. Daarnaast was het doel om maatschappelijke meerwaarde te creëren rondom het evenement voor de stad Amsterdam én Nederland, het onderwerp op de radar te krijgen in politiek Den Haag en Amsterdam en de RAI te positioneren als een drijvende kracht achter kennisdeling en vooruitgang.
Inzichten en strategie
In Nederland hebben naar schatting vier miljoen mensen een vervette lever, vaak zonder dat ze het weten. Ongeveer 400.000 mensen lopen risico op ernstige leverschade of leverkanker. De belangrijkste oorzaken zijn leefstijlgerelateerd: te veel alcohol, overgewicht en een ongezond voedingspatroon. Maag-, darm- en leverartsen zien een sterke stijging in met name leverkanker door een vervette lever. MDL-arts Bart Takkenberg van het Amsterdam UMC heeft met een aantal collega’s een analyse gemaakt van gegevens van patiënten met primair leverkanker die tussen 2014 en 2022 in het Nederlands Kanker Register (NCR) werden opgenomen. De belangrijkste conclusie is dat leefstijlgeassocieerde primaire leverkanker door overgewicht en alcohol een opmars beleeft in Nederland. Meer aandacht voor leefstijl is noodzakelijk om deze opmars te stoppen. Alleen vindt het laten testen van je lever in Nederland nog niet op grote schaal plaats. Om meer bewustwording te creëren over levergezondheid werden er tijdens het EASL-congres gratis levertests in tiny houses aangeboden op het plein voor de RAI in Amsterdam.
Om zoveel mogelijk Amsterdammers op de gratis levertests te attenderen verstuurden we ruim een week voorafgaand aan het levercongres EASL een persbericht uit naar regionale en landelijke media. Daarnaast zorgden we voor een plaatsing op de ANP-agenda om alle media op de hoogte te brengen van de tests en in aanloop naar het event benaderden we landelijke en regionale media persoonlijk met de uitkomsten van het onderzoek van MDL arts in Amsterdam UMC, Bart Takkenberg en zijn collega’s. We nodigden ze uit langs te komen bij de RAI en van dichtbij te bekijken hoe de tests worden uitgevoerd. Journalisten konden ook meegaan in een tiny house. MDL-arts Bart Takkenberg trad op als woordvoerder voor het inhoudelijke deel van onze campagne. Hij kon als expert wijzen op het belang van een gezonde lever.
De case
Het EASL-congres vindt jaarlijks plaats in een Europese stad. Na edities in onder meer Wenen en Milaan was dit jaar Amsterdam de locatie voor het congres. De noodzaak om je lever te laten testen werd onderbouwd met feiten en cijfers over de problematiek in Nederland rondom vette levers. Door zo’n anderhalve week voor het congres een persbericht te versturen, zorgden we in aanloop naar het event al voor publiciteit.
Het onderzoek van Bart Takkenberg en zijn collega’s was nog niet gepubliceerd en maakte het onderwerp nog relevanter. Door de journalisten persoonlijk te benaderen kon goed uitgelegd worden wat de noodzaak van de gratis levertests was. Er werden goede afspraken gemaakt met de media, zodat NOS Radio en Goedemorgen Nederland ’s ochtends vroeg in alle rust al hun items konden maken. Met behulp van het pr-bureau Koolhoven & Partners werden zij in contact gebracht met de juiste personen, zoals MDL-arts Bart Takkenberg én werd geregeld dat de journalisten konden meekijken bij de tests. Voor radio en televisie was er zo echt iets te zien en te doen. Het hielp ook dat het onderwerp een urgent maatschappelijk probleem aankaartte: het laten uitvoeren van levertesten via de huisarts en de bijbehorende doorverwijzing zijn voor veel mensen ingewikkeld. Tijdens dit event kon dat wél eenvoudig, snel én gratis.
Vanaf dag één trokken de gratis tests enorm veel publiek. Op de eerste officiële testdag (7 mei) trokken al honderden mensen naar de RAI. Omdat de testcapaciteit beperkt was, moesten er dagelijks mensen teleurgesteld worden, ondanks dat de testcapaciteit werd opgevoerd vanwege de massale belangstelling: van heinde en verre kwamen belangstellenden naar Amsterdam voor de test. In totaal zijn er verspreid over vierenhalve dag ongeveer 900 mensen getest. De organisatie had niet eerder zo’n overweldigende belangstelling voor de tests meegemaakt. Door na afloop van het congres via het ANP te communiceren hoeveel mensen er op de tests waren afgekomen, werd ook ná het congres nog een nieuwsmoment gecreëerd.
Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier
Over de founding partners van de Dutch PR Awards
PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.
De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Dutch PR Awards 2025 - Staatsloterij Winbeleving Oudejaarsloterij
Dutch PR Awards 2025 - Hopscotch: Tourism Authority of Thailand
Dutch PR Awards 2025 - Remi Kuchler over nxt agency
Gepubliceerd door: Bas Vlugt