Kun jij nxt agency introduceren?
nxt agency is een PR-bureau dat van gamechangers thought leaders maakt. Met andere woorden: nxt agency zorgt ervoor dat organisaties op een authentieke en sterke manier zichtbaar worden in het nieuws, bij de doelgroep die zij graag willen bereiken. Data-driven storytelling is daar een belangrijk onderdeel van.
We beginnen altijd met een PR-strategie, die een solide basis vormt voor de andere PR-werkzaamheden. Hierbij hoort uiteraard monitoring en de nodige bijsturing, want niets is zo veranderlijk als de media en het nieuws. De PR-resultaten kunnen variëren, afhankelijk van de doelstellingen. De ene keer is het nodig om experts onder de aandacht te brengen bij journalisten die op zoek zijn naar uitleg bij het nieuws. De andere keer delen we data om journalisten van cijfers bij het nieuws te voorzien. En soms allebei.
Wat kan nxt agency wat andere bureaus niet kunnen?
Volledig in een organisatie kruipen. Dit gaat verder dan toegang krijgen tot de marketingplanning en het document met de kernwaarden. Het gaat om een organisatie aanvoelen, net zolang tot de samenwerking natuurlijk verloopt en er niets geforceerd hoeft te worden.
Bij nxt agency doen we dit door onze klanten te monitoren, maar vooral door veel vragen te stellen aan de klant. Wat speelt er? Zijn er interne ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op het imago? Welke experts zijn er en wat kunnen zij vertellen?
Wat zijn jouw werkzaamheden bij nxt agency?
Ik werk als PR-manager voor meerdere klanten. Die zijn voornamelijk actief in de IT- en mobiliteitsbranche. Daarnaast heb ik een handjevol klanten die niet aan deze sectoren zijn gebonden. Dit maakt me zowel specialist als generalist; in mijn optiek zijn beide krachtig.
Het verschilt per klant hoe nauw ik betrokken ben en wat mijn werkzaamheden zijn. Ik vind het waardevol als ik vanaf het begin betrokken ben bij een klant. Door me te ontfermen over de brainstorm en strategie, kan ik de daaropvolgende PR-planning en PR-activiteiten beter uitvoeren.
Mijn werk houdt niet op zodra ik op de verzendknop van een persbericht heb geklikt of als ik de journalist de contactgegevens van een expert heb gegeven. Nazorg is net zo belangrijk, wat voornamelijk neerkomt op monitoren en evalueren. Wat ging goed, wat hebben we bereikt, en welke kansen hebben we gemist? Je kunt immers niet altijd zes gooien. Dit zet ik altijd om in een leermoment.
Wat snapt de gevestigde orde in PR niet wat jonge mensen wél snappen?
In een wereld vol sociale media en chatbots ligt desinformatie op de loer. Via public relations help ik de media aan betrouwbare bronnen, authentieke experts en waardevolle inzichten, zodat zij vervolgens geloofwaardig nieuws kunnen brengen. De nieuwsconsument van tegenwoordig is kritisch. Ik vind dat verklaarbaar en draag graag bij aan betrouwbaar nieuws waar je iets van opsteekt.
Op welk project of op welke werkzaamheden die jij in de periode 2024-2025 hebt uitgevoerd, ben jij trots?
Er zijn genoeg projecten waar ik trots op ben, zeker aangezien mijn klantenpakket zo varieert. Maar als ik er één moet noemen, dan is dat mobiliteitsspecialist Shuttel. Ik kreeg deze klant in mijn tweede werkweek bij nxt agency, en sindsdien zijn er veel successen en publicaties voorbijgekomen.
Shuttel heeft veel betrouwbare data. Zo heeft Shuttel inzicht in het woon-werkverkeer van duizenden werknemers die dat actief registreren. Die data zijn goud waard voor journalisten die regelmatig over onderwerpen zoals mobiliteit en de arbeidsmarkt schrijven. Als er bijvoorbeeld nieuws is over files, leaseauto’s of stakingen in het OV, dan kan Shuttel hier met data snel op inspelen en dit duiden als onafhankelijk expert. Want duiding is net zo belangrijk: de media hebben ook antwoord nodig op de ‘waarom’-vraag.
Ook heb ik een 'golden circle' aan journalisten die Shuttel steeds vaker zelf weten te vinden voor duiding of data. Het geeft een voldaan gevoel om te merken dat je van 'proactieve PR' naar 'reactieve PR' beweegt.
Wat zijn jouw ambities in het PR-vak?
Mezelf nog meer verliezen in de organisaties waar ik voor werk. Eigenlijk moet je volledig onderdeel van een organisatie zijn om het communicatie- en PR-vak op en top uit te kunnen voeren. Ik sluit daarom niet uit dat ik in de toekomst vaker bij de klant op locatie te vinden ben. Om te netwerken en om mijn ogen en oren open te houden, en hetgeen te horen waarvan de klant wellicht nooit had gedacht dat het nieuwswaardig zou zijn.
Daarom is mijn ambitie om ooit voor een grote organisatie te werken, zodat ik mezelf voor de volle honderd procent in de missie, visie, marketingstrategie en kernwaarden van een organisatie kan verdiepen. Marketing en PR liggen in het verlengde van elkaar; het is van onschatbare waarde als je dat verlengde volledig in het vizier hebt.
Tot slot zou ik mijn opgedane kennis over de PR-wereld graag willen overdragen aan anderen. Ik krijg van jongs af aan al energie van anderen iets leren en hen vervolgens zien groeien.
Wat is het laatste nieuws?
Wat betreft mijn vakgebied: AI verandert niet alleen hoe we werken in PR, maar ook wat er van mij als PR-manager verwacht wordt. Data-analyses zijn minder tijdrovend, waardoor ik sneller strategischer te werk kan gaan en eerder de media kan inschakelen. Data beschikbaar maken blijft belangrijk en uitdagend, maar het verhaal erachter is altijd leidend en bepaalt of iets wel of niet wordt opgepikt. Zeker in een tijdperk waarin er elke dag meer nieuws komt en nog meer behoefte is aan betrouwbare berichtgeving.