
Dutch PR Awards 2025 - Iconic Studios x Vertigo 6
Iconic Studios x Vertigo 6 zijn genomineerd voor PR Bureau van het Jaar
Iconic Studios & Vertigo 6, onderdeel van Happy Horizon, doen mee aan de Dutch PR Awards 2025. Aan het woord zijn Claire Slootheer, oprichter van Iconic Studios & Mike Hendrixen oprichter van Vertigo6.
Kunnen jullie Iconic Studios & Vertigo 6 introduceren?
Bureau? Bureaus zul je bedoelen! Want we doen mee met twee bureaus, maar we trekken op als één! Vertigo 6 uit Arnhem en Iconic Studios uit Amsterdam vormen een onafscheidelijk duo binnen Happy Horizon én binnen de Nederlandse PR-markt. We opereren onder onze eigen namen, met eigen netwerken en signatuur, maar delen hetzelfde DNA: creatief, strategisch en compromisloos op kwaliteit.
Iconic Studios is hét PR-bureau voor fashion, lifestyle en luxury. We maken merken tastbaar via high-end merkactivaties, PR-events en culturele relevantie.
Vertigo 6 is de PR-marktleider in gaming, entertainment, consumer tech en speelgoed. Met een ijzersterke focus op earned media, influencers en social formats creëren we campagnes die bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen.
Samen staan we voor het beste van twee werelden: we lopen voorop in innovatie omdat we werken voor de meest geavanceerde marketingorganisaties ter wereld (gamebedrijven) én we leveren de hoogste kwaliteit omdat we opereren op het allerhoogste niveau in fashion, beauty en luxe.
Wat is jullie visie op de ontwikkeling van het PR-vak?
PR is terug van nooit weggeweest en het is belangrijker in de marcommix dan ooit. In een marketinglandschap dat onder druk staat door algoritme chaos, cookieless targeting en AI-gegenereerde middelmatigheid, is PR de laatste echte kracht van betekenis. Waarom? Omdat je aandacht niet kunt kopen, maar moet verdienen. En dat is precies wat PR doet.
In een tijd waarin AI steeds meer processen overneemt en digitale efficiëntie het toverwoord lijkt, wordt intermenselijk contact belangrijker dan ooit. Dat zie je aan de groeiende opkomst op grote beurzen én aan de waarde van klant- en persevents. Want juist daar ontstaat de magie: in ontmoetingen, ervaringen en in gesprekken die blijven hangen. Een sterk netwerk met journalisten en creators genereer je niet met een Excel-sheet of met ChatGPT, maar bouw je op met tijd, vertrouwen en echte gesprekken. Een event dat impact maakt draait niet om paid impressies of bereik in cijfers maar om indruk die blijft hangen. Om het gevoel dat een merk achterlaat en dat niet alleen bijdraagt aan merkwaarde en awareness, maar óók aan conversie. Bovendien zorgen publicaties over je merk niet alleen voor directe aandacht, ze versterken ook je vindbaarheid in AI-zoekresultaten, ofwel je “GEO” (Generative Engine Optimisation). Onthoud die afkorting! Daarom staat PR bij Vertigo 6 en Iconic Studios centraal in de geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie, in plaats van achteraan in het mediaplan.
Welke nieuwe klanten hebben jullie in 2024 en dit jaar gewonnen?
Onder andere Kiehl’s, Biotherm, Secrid, Greetz, SteelSeries, SigEnergy, Renaissance Amsterdam Hotel en zeer recent techreus TCL. Maar misschien is het nog wel belangrijker om te zeggen dat we trouwe klanten als Electronic Arts, Logitech, BMW, Mini, ASUS, MGA, Decathlon, Westfield Mall of the Netherlands en OnePlus weer mochten verlengen!
Op welke PR-campagne ben je het meest trots (2024 of dit jaar)?
Zonder twijfel de lancering van de OnePlus 13. De lancering van de OnePlus 13 was een 360° campagne waarin PR niet ondersteunend was, maar leidend. PR vormde zowel het startpunt als het vliegwiel van de hele lanceringsstrategie. We zetten vol in op earned media via exclusieve preview-events en een strak georganiseerde reviewcampagne. Tegelijkertijd bouwden we social engagement op met een zorgvuldig geselecteerde groep influencers en creators die geloofwaardige, authentieke content produceerden. De campagne kreeg extra kracht door een opvallende pop-up experience in hartje Amsterdam, die zorgde voor zichtbaarheid én beleving. Het resultaat? Het grootste PR-bereik ooit voor OnePlus in Nederland. De volledige A-lijst aan relevante media en creators deed mee. De campagne had direct meetbare impact op merkoverweging én sales. En als kers op de taart werden we door OnePlus zelf bekroond met de titel Best Global PR Agency! Deze campagne is inmiddels ook ingezonden voor een Digital Impact Award in Londen en voor ons het ultieme bewijs dat als je PR centraal zet, het geen bijzaak is, maar het verschil maakt tussen zichtbaar zijn en écht relevant zijn door impact te maken op sales.
Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier
Over de founding partners van de Dutch PR Awards
PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.
De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Dutch PR Awards - Anya Pieroen over Nestlé
Dutch PR Awards 2025 - Kiki Hirschfeldt over Coebergh
Dutch PR Awards - 2twintig: Nationaal Burgerberaad Klimaat
Dutch PR Awards 2025 - Niki Wijnen over NGF en Golf.nl
Gepubliceerd door: Daan Dekkers