
Dutch PR Awards 2025 - Consistent techbeleid in Nederland
LDJ Tech PR creëert bewustzijn over de rol van startups en scaleups in de economie
Naam Case: Consistent techbeleid en sterk scaleup ecosysteem in Nederland | Inzender: LDJ Tech PR | Categorie: Tech
Kunnen jullie LDJ Tech PR introduceren?
Technologie maakt het leven beter, sneller en gemakkelijker. Maar soms is het lastig om de boodschap over te brengen. Soms zien consumenten of gebruikers niet hoe een product of dienst hun leven kan verbeteren. Soms moet technologie vereenvoudigd, uitgelegd, benadrukt of gevierd worden.
Daarom kiezen innovatieve bedrijven voor LDJ Tech PR. Samen bouwen we reputaties op en realiseren we groei. Voor startups en scale-ups en corporate ondernemingen. We vieren technologie sinds 1987. We bieden geïntegreerde PR voor maximale media-aandacht en meetbare impact, vergroten de erkenning als marktleider en innovator en de zichtbaarheid en geloofwaardigheid bij de doelgroep.
LDJ Tech PR is opgericht in 1987 en heeft dus meer dan 35 jaar ervaring in tech PR. We helpen innovatieve bedrijven communiceren over technologie die de wereld een betere plek maakt. Een bureau voor content, PR en digitale marketing in tech & innovatie, met pragmatische experts die werken aan een positieve impact.
Wie was de opdrachtgever?
Techleap
De briefing en de doelstellingen
Techleap zet zich in om het belang van techondernemerschap in Nederland te laten zien en het ecosysteem te versterken. Dit doet Techleap door meer bewustzijn te creëren rond vier cruciale pijlers voor groei: kapitaal, talent, diversiteit en een sterk techbeleid in Nederland. In 2023 wordt LDJ Tech PR benaderd met de vraag: hoe kunnen we (in media) de trots op Nederlandse techondernemers vergroten en het ondernemingsklimaat voor innovatie verbeteren?
De concrete doelstellingen zijn om in eerste fase (2023 + 2024) aandacht (trots) te vergroten voor techondernemerschap in Nederland, en bewustzijn te creëren over de rol van startups en scaleups in de economie en binnen maatschappelijke transities.
In de tweede fase (2024 + 2025) wordt dit opgevolgd met de doelstelling om media-aandacht te genereren die een goed vestigingsklimaat en techbeleid voor scaleups promoot, zodat Nederlandse scaleups meer impact kunnen maken.
Noot: We zien dat de ingezonden cases moeten plaatsvinden in de periode januari 2024 t/m juni 2025. Het grootste gedeelte van deze campagne vindt binnen deze termijn plaats. In de casebeschrijving nemen we de start van de campagne in 2023 mee voor het volledige beeld. Dit is voor ons belangrijk, omdat dit laat zien welke perceptieverandering je op termijn kan bereiken (ten opzichte van vluchtigere kortetermijncampagnes).
Inzichten en strategie
Van energietransitie en voedselzekerheid tot AI en halfgeleiders: techondernemers zijn de drijvende krachten achter oplossingen voor onze grootste maatschappelijke uitdagingen. Dit luikje was destijds nog niet geopend bij veel media en stakeholders in het publieke debat.
De strategie was om de mindset van beslissers en beïnvloeders in het publieke debat te veranderen, zodat tech gezien wordt als oplossing voor maatschappelijke vraagstukken. Een belangrijk element is dat we in onze cultuur trots mogen zijn op techondernemers. Een belangrijk communicatie-element is dat we mensen aan het denken zetten, en laten zien dat ze zelf een rol kunnen spelen om innovatief ondernemerschap te bevorderen.
Tot slot creëren we nieuwsmomentum op strategische momenten, en maken we gebruik van exemplarische voorbeelden van founders, opinie vanuit verschillende hoeken, excellent woordvoerderschap, data, expertise en leggen we een sterke nadruk op het inspelen op actualiteit en ontwikkelingen.
De case
Techleap zet zich in om het techecosysteem in Nederland te versterken. Dit doet Techleap door actie en bewustzijn te creëren rond vier groeipijlers: kapitaal, talent, diversiteit en een sterk techbeleid. In 2023 wordt LDJ Tech PR benaderd met de vraag: hoe kunnen we de trots op Nederlandse startups vergroten en het ondernemersklimaat voor innovatie verbeteren?
In deze eerste fase creëren we bewustwording in het publieke debat over de impact van startups voor economie en maatschappij. Met de campagne ‘Tech of je leven’ presenteren we techondernemerschap als een zaak van nationaal belang. Dit doen we via een crossmediale campagne, waarin we traditionele pr combineren met branded content, social media en out of home.
We laten zien dat techondernemers drijvende krachten zijn achter oplossingen voor onze grootste maatschappelijke uitdagingen (in bijvoorbeeld zorg, voedselzekerheid en energietransitie).
We bouwen een mediamachine waarin thema’s structureel terugkeren in het publieke debat en de media. Samen met prominente founders en invloedrijke partijen als Invest-NL en TNO creëren we aandacht voor initiatieven zoals de LET Award, een verkiezingsdebat, meerdere datarapporten, manifesten en de Tech Champions-coalitie. Deze inspanningen vormen een heldere oproep voor een techbeleid dat het vestigingsklimaat voor scaleups versterkt. Bewustwording wordt omgezet in actie.
Deze inspanningen worden aangeslingerd door de jaarlijkse State of Dutch Tech, het nationale techevenement met veel media-aandacht in bijvoorbeeld Nieuwsuur, Op1, liveprogramma’s van BNR, Radio 1 en talloze nieuwsmedia. Tijdens dit evenement lanceren we het SODT-rapport en creëren we verhalen die de boodschap versterken. In 2024 staat State of Dutch Tech in het teken van ‘Operatie Beethoven’ en wordt het door BNR genoemd als nr. 7 nieuwsmoment van het jaar. In 2025 wordt dit opgevolgd door het stuwen van concrete maatregelen zoals de introductie van het Employee Stock Ownership plan.
Resultaten
- Een verschuiving in het publieke debat, zichtbaar in drie concrete beleidsdoorbraken: o.a. de terugkeer van de Box 3-wet, een investering van 2,5 miljard euro in de Nederlandse halfgeleiderinfrastructuur (Operatie Beethoven) en de introductie van een Employee Stock Ownership Plan.
- Meer dan 400 mediapublicaties per jaar: met aandacht op NOS, Nieuwsuur, Op1, BNR en talloze andere nieuwsplatforms.
- Ruim 70 interviews per jaar waarin founders en Techleap-experts optreden als boegbeelden van de boodschap.
- Structurele verankering: Techleap en het scaleup perspectief worden gezien als essentieel onderdeel van de maatschappij met aandacht voor ondernemerschap, durfkapitaal en innovatie.
Deze campagne zet Nederlandse tech-founders op de kaart: van “underdog-ondernemers” naar onmisbare aanjagers van vooruitgang.
Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier
Over de founding partners van de Dutch PR Awards
PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.
De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Dutch PR Awards 2025 - De NOBEARS Ambitiegids
Dutch PR Awards 2025 - Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren over Bijl PR
Dutch PR Awards 2025 - Hartcheckpunten
Dutch PR Awards 2025 - Buurt AED
Dutch PR Awards 2025 - 24/7 Diabetes
Gepubliceerd door: Daan Dekkers