Dutch PR Awards 2025 - Consent bij seks

Hoe leg je een ingewikkelde wet uit in simpele taal? Een wet die ook nog eens weerstand kan oproepen.

Naam Case: Consent bij seks | Inzender: HvdM | Categorie: Overheidscommunicatie

Kunnen jullie HvdM introduceren?

Doordacht, helder en resultaatgericht. Dat is HvdM Public Relations. We zijn sterk in het ontwikkelen én uitvoeren van PR-campagnes met maatschappelijke impact. Voor de overheid en het bedrijfsleven. Dat doen we al ruim 70 jaar. Ons doel: de doelstellingen van onze klanten bereiken door mensen in beweging te brengen. En daarmee de wereld een beetje mooier maken.

Wie was de opdrachtgever?

Ministerie van Justitie en Veiligheid

De briefing en de doelstellingen

Sinds 1 juli 2024 geldt de nieuwe Wet Seksuele Misdrijven. In die wet staat dat seks en seksueel gedrag altijd vrijwillig en gelijkwaardig moeten zijn. Online en offline. Heb je toch seks tegen iemands wil? Dan is dat strafbaar. Het ministerie van Justitie en Veiligheid vroeg HvdM om Nederlanders met PR uit te leggen wat de wet inhoudt. En extra aandacht te besteden aan 18- tot 30-jarigen.

Inzichten en strategie

Hoe leg je een ingewikkelde wet uit in simpele taal? Een wet die ook nog eens weerstand kan oproepen. Het kan mensen het gevoel geven dat ze niks meer mogen of dat de overheid zich bemoeit met wat er in de slaapkamer gebeurt. En het kan leiden tot polarisatie. Om regie te houden over de boodschap was het belangrijk om zelf het communicatieframe te bepalen.

Om de juiste boodschap te brengen, deden we in samenwerking met Havas Lemz onderzoek. We gingen op zoek naar de gedeelde norm. Wat bleek? Eigenlijk bevestigt de nieuwe Wet Seksuele Misdrijven de norm die al leeft in onze samenleving. Niemand is vóór seksuele misdrijven. Dit vormde de basis voor ons communicatieframe: ‘Seksuele intimidatie of seks tegen de wil? We vonden het al niet oké. Vanaf nu is het ook strafbaar. Logisch toch?’ . Vanuit dit frame legden we herkenbare situaties uit die in de nieuwe wet strafbaar zijn. Havas Lemz illustreerde de situaties. Door te kiezen voor een illustratieve stijl spraken we iedereen aan en konden we de voorbeelden concreet maken zonder dat het ongemakkelijk werd. Ook werkten we actief samen met betrokken partnerorganisaties, zoals de Politie, het Openbaar Ministerie, Slachtofferhulp Nederland en Centrum Seksueel Geweld.

Maar weten is nog geen doen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat zeggen dat je iets gaat doen, helpt om het gewenste gedrag op het moment suprême ook daadwerkelijk uit te voeren. Om te stimuleren dat studenten zich aan de wet houden, helpt het dat zij uitspreken dat ze vóór consent bij seks zijn. De introductieweken voor nieuwe studenten waren daar een perfect moment voor. Want bij de eerste kennismaking met het studentenleven zien zij meteen wat de norm is in hun studentenstad. Daarom zochten we de samenwerking met introductiebesturen van hogescholen en universiteiten in Nederland.

De case

De PR-aanpak bestond uit 2 fases.

Fase 1 – persoonlijke mediabenadering
1 juli – de ingangsdatum van de wet - was een logisch moment voor media om over de wet te communiceren. Maar om ervoor te zorgen dat zij de boodschap vanuit het juiste frame vertelden, boden we de belangrijkste nieuws- en lifestyle journalisten op dit thema al vanaf half juni pro-actief persinformatie over de wet aan. Ook boden we interviews aan met experts van het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Politie, het Openbaar Ministerie en de hulpinstanties. Zo wisten journalisten bij wie ze voor wat terecht konden.

Op 1 juli vervolgden we de mediabenadering en boden we persinformatie en interviews aan bij overige nieuws-, lifestyle-, doelgroepgerichte-, lokale- en regionale media. Ook boden we op-maat-gemaakte informatie aan bij onder andere mbo’s, hbo’s en universiteiten. Bijvoorbeeld social content over de wet met de aansprekende illustraties en video’s.

Fase 2 – activatie met een belofte voor consent
Door de massale media-aandacht rond 1 juli, was augustus de maand om de belofte uit te spreken. We richtten ons op studenten tijdens de introductieweken van het nieuwe studiejaar. Daarvoor ontwikkelden we in samenwerking met Raúl&Rigel de Consent Tent. Deze activatie reisde langs drie grote introductiefestivals waar we tienduizenden studenten bereikten. Bij de Consent Tent konden studenten een slotje ophangen, net zoals geliefden dat doen bij ‘de Pont des Art’ in Parijs. Door dit te doen, lieten zij weten dat ze consent belangrijk vinden bij seks en seksueel gedrag. En tijdens hun studententijd aandacht zullen hebben voor de wensen en grenzen van zichzelf en de ander. Of het nu gaat om zoenen, elkaar aanraken of seks hebben. Ook kregen studenten een plaktatoeage om deze boodschap uit te dragen. En konden ze in gesprek met experts van het Centrum Seksueel Geweld over de wet en waarom consent van de ander zo belangrijk is als je zin hebt in seks.

www.dutchpr-awards.nl

Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dutch PR Awards 2025 - De NOBEARS Ambitiegids

25-07-2025 | 15:58:00
Marcommit ontwikkelde de NOBEARS Ambitiegids als instrument om te laten zien dat NOBEARS de ambities van ondernemend Nederland begrijpt én kan waarmaken

Dutch PR Awards 2025 - Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren over Bijl PR

25-07-2025 | 15:52:00
Bijl PR doet mee aan de Dutch PR Awards 2025 en zendt in voor PR Bureau van het Jaar 2025. Aan het woord zijn Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren

Dutch PR Awards 2025 - Hartcheckpunten

25-07-2025 | 15:41:00
Hartstichting gaf de opdracht aan Bijl PR om een landelijke lanceringscampagne voor de Hartcheckpunten te ontwikkelen

Dutch PR Awards 2025 - Buurt AED

25-07-2025 | 15:37:00
Hartstichting gaf de opdracht aan Bijl PR om zowel landelijk als lokaal de BuurtAED-campagne breed onder de aandacht te krijgen

Dutch PR Awards 2025 - 24/7 Diabetes

25-07-2025 | 15:07:00
Dexcom Benelux gaf de opdracht aan Bijl PR om het grote publiek te informeren over hoe het is om 24/7 met diabetes te leven
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.