Dutch PR Awards 2025 - Bollebozen en Cinekid op pad met opblaasbioscoop

Breng Bollebozen Boekenbende naar de kinderen om daarmee leesplezier te bevorderen

Naam Case: Bollebozen en Cinekid op pad met opblaasbioscoop | Inzender: De Wolven | Categorie: Non-Profit

Kunnen jullie De Wolven introduceren?

Wij zijn De Wolven, een pr- en communicatiebureau in hartje Amsterdam dat raakt met verhalen die positief bijdragen. Verhalen die mensen bewegen, merken versterken en de wereld een stukje beter maken met boodschappen die écht impact maken. We geloven in de kracht van communicatie die raakt én resultaat oplevert.

Samen met onze opdrachtgevers ontwikkelen we slimme strategieën, sterke concepten en impactvolle campagnes. Van copywriting tot crisiscommunicatie en van marketing tot branding: wij staan voor creativiteit, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Verder werkt ons vaste Wolven-team van tien medewerkers regelmatig samen met een netwerk van freelancers en partners. Op die manier hebben we naast onze eigen expertise ook kennis en kunde in huis op andere vakgebieden zoals grafisch design en foto- en videografie. Zo kunnen we voor elke uitdaging de juiste aanpak bieden.

Of het nu gaat om het bouwen van een merk, het versterken van je reputatie of het activeren van je doelgroep: wij zorgen dat jouw publiek in beweging komt en geraakt wordt. Dit zijn rake verhalen voor mensen, organisaties en merken. En het liefst ook voor de wereld. Want elke stap vooruit, groot of klein, verdient het om bij stil te staan.

Wie was de opdrachtgever?

Bollebozen: Bollebozen is een initiatief van bol “We vinden dat alle kinderen gelijke kansen verdienen, en dragen daar graag aan bij. Door het plezier van lezen over te brengen en aan te wakkeren. En door hun digitale vaardigheden te helpen ontwikkelen.”

De briefing en de doelstellingen

Breng Bollebozen Boekenbende naar de kinderen om daarmee leesplezier te bevorderen.

Vanuit een gezamenlijke missie kinderen gelijke toegang geven tot cultuur en educatie hebben het maatschappelijk programma bollebozen van Bol en Cinekid hun kennis en krachten gebundeld. Cinekid ontwikkelde een mobiele opblaasbioscoop en Bollebozen maakt educatieve online televisieprogramma’s. Deze twee initiatieven worden in dit programma samengebracht. De bioscoop gaat naar basisscholen die zijn aangesloten bij het Jeugdeducatiefonds. Dit zijn scholen waarbij zeker de helft van de kinderen onder de armoedegrens leeft.

De tour komt tot stand dankzij de samenwerking tussen Bollebozen, een initiatief van bol dat zich inzet voor gelijke kansen voor kinderen met focus op het bevorderen leesplezier, en Cinekid.

De Wolven is heeft concept ontwikkeld en uitgewerkt en beide partijen aan elkaar verbonden.

Het idee is om met een heel opvallende opblaasbioscoop drie doelen te bereiken:

  1. Kinderen een waanzinnige dag bieden, het leesplezier verhogen en toegang geven tot educatie
  2. Zoveel mogelijk aandacht vragen voor dit initiatief en daarmee het belang van leesplezier onder de aandacht brengen.
  3. De bioscoop laten toeren door Nederland en kinderen toegang bieden tot cultuur waarvoor het niet vanzelfsprekend is.

Inzichten en strategie

  • Bollebozen en Cinekid hebben hetzelfde doel én dezelfde doelgroep.
  • Beide ontwikkelen programma’s om kinderen toegang te geven tot educatie.
  • Bollebozen heeft tv-programma’s ontwikkeld en wil deze naar de kinderen brengen
  • Cinekid heeft een waanzinnige opblaasbioscoop die dat mogelijk maakt
  • De opblaasbioscoop beleefde de lancering op het festival in 2024. Met de samenwerking met bollebozen, kan de bioscoop daadwerkelijk gaan naar scholen.

Het idee was eenvoudig: een samenwerking tussen twee partijen met dezelfde missie. Die beide hun krachten bundelen én gebruik maken van een opvallend item: een waanzinnige opblaasbioscoop die de afleveringen van bollebozen naar de kinderen brengt. De focus ligt op gelijke kansen, met een tour langs scholen van het Jeugdeducatiefonds.

De case

Bollebozen heeft de bollebozeboekenbende in 2024 gelanceerd. Dit zijn afleveringen voor jonge kinderen waar op speelse wijze wordt voorgelezen. Deze afleveringen wil Bollebozen direct bij de kinderen onder de aandacht brengen. Hoe kan dat beter in een echte bioscoop. Cinekid heeft in 2024 een opblaasbioscoop ontwikkeld en zocht naar scholen om kinderen die normaal nooit naar een bioscoop gaan, de film naar ze toe te brengen. Een samenwerking kwam snel tot stand.

De opblaasbioscoop is in 2024 naar 10 scholen gegaan, verspreid over Nederland waar kinderen uit groep 3 en 4 een speciaal programma kregen. Er is bewust gekozen voor wat kleinere steden en plaatsen: Zwolle, Arnhem, Almere, Dordrecht, Nieuwegein, Leiden, Zaandam, Zoetermeer, Barneveld en Den Bosch. Vervolgens is de bioscoop ook naar België afgereisd, met een apart programma voor de kinderen in Vlaanderen, in samenwerking met Metejoor. Immers, ook in België willen zowel Cinekid als Bollebozen kinderen bereiken met hun doelstellingen. Daarnaast is het team van bollebozen ook afgereisd naar Suriname om samen met Iven voor te lezen op scholen, met een mooi item op het jeugdjournaal van Suriname als gevolg.

In de opblaasbioscoop wordt een voorstelling getoond die speciaal is ontwikkeld door de experts van Bollebozen voor kinderen uit groep 1, 2, 3 en 4. Ze worden getrakteerd op twee afleveringen uit de interactieve videoreeks Bollebozen Boekenbende, afgewisseld met een korte 3D animatiefilm van Cinekid: Kayak. Kinderboekenschrijver Iven Cudogham leidt de show.

Alle kinderen én de school krijgen na afloop een boek om samen verder te lezen.

Bij elke school is pers aanwezig om verslag te doen van het event. Hierdoor wordt het verhaal van bollebozen ook via media verder vespreid. Door de regionale spreiding zijn publicaties verschenen in regionale media en in landelijke media, waaronder het nos-journaal.

Hente van den Boom, bollebozen: “We zijn ontzettend trots op de samenwerking met Cinekid. Door de inzet van deze waanzinnige bioscoop kunnen we kinderen op een laagdrempelige manier toegang geven tot cultuur, film én het bollebozen programma. We hopen dat deze eerste tour slechts het begin is van een reis langs vele plekken, waar we kinderen door heel Nederland en België kunnen bereiken.”

Het programma draagt bij aan het vergroten van het leesplezier en het bereiken van kinderen die minder toegang hebben tot cultuur. Het is een project waarin alle partijen inhoudelijk samenwerken en hun gezamenlijke missie inzetten om kinderen toegang te geven tot educatie en cultuur. Met een waanzinnige opblaasbioscoop. Dat grote ding op een schoolplein maakt dat het een ontzettend leuke beleving is voor de kinderen. Na het succes van 2024, vindt er in 2025 weer een nieuwe tour van de opblaasbioscoop plaatst.

www.dutchpr-awards.nl

Lees hier alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden

Beeckestijn Business School is kennispartner van de Dutch PR Awards

Je werk verandert. Jij verandert. Dat vraagt continu om nieuwe kennis & skills. Beeckestijn Business School helpt je hierbij. Wat wil jij leren?

www.beeckestijn.org


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dutch PR Awards 2025 - Sophie Nicholson about The Romans

01-08-2025 | 10:37:00
The Romans is participating in the Dutch PR Awards 2025 and submitted itself for PR Agency of the Year 2025

Dutch PR Awards 2025 - TomTom Traffic Index 2024

01-08-2025 | 10:22:42
TEAM LEWIS dook in de TomTom Traffic Index 2024 om het groeiende mobiliteitsprobleem in Nederland aan te kaarten.

Dutch PR Awards 2025 - Luchtige menstruatiegesprekken

31-07-2025 | 14:35:00
Luchtige menstruatiegesprekken met vaders, om menstruatietaboe te doorbreken

Dutch PR Awards 2025 - Leonne van de Ven over De Wolven

31-07-2025 | 14:29:16
De Wolven doet mee aan de Dutch PR Awards 2025 en zendt in voor PR Bureau van het Jaar 2025

Dutch PR Awards 2025 - Kassabon

30-07-2025 | 10:59:00
ABN AMRO Helpt heeft aan HAGENS PR gevraagd om een overkoepelende PR-strategie te ontwikkelen voor structurele zichtbaarheid van de hulp die de bank biedt
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.