
Dutch PR Awards 2025 - 24/7 Diabetes
Bijl PR informeert het grote publiek hoe het is om 24/7 met diabetes te leven
Naam Case: 24/7 Diabetes | Inzender: Bijl PR | Categorie: Zorg & Tech
Kunnen jullie Bijl PR introduceren?
Reputaties bouwen, bewaken en verstevigen, dat is wat Bijl PR doet. Voor merken, bedrijven en organisaties. We helpen onze klanten hun verhaal te vertellen. In de juiste taal, op het juiste moment aan de juiste mensen. En door in gesprek te gaan én te blijven met de omgeving. Eigenzinnig en niet te missen.
Wie was de opdrachtgever?
Dexcom Benelux, pionier in technologie voor de behandeling van diabetes.
De briefing en de doelstellingen
- Het grote publiek informeren over hoe het is om 24/7 met diabetes te leven door mensen een beter begrip te geven voor mensen met diabetes.
- Beleidsmakers en besluitvormers informeren over de impact van diabetes en met hen in gesprek gaan over zaken als (sensor)vergoeding en het verbeteren van diabetes(gezondheids)zorg.
- Tot nu toe was het moeilijk om aandacht voor Dexcom te genereren in de vakmedia. Een van de doelstellingen was dan ook om via de vakmedia meer bewustzijn te creëren voor de impact van diabetes bij HCP's (health care professionals).
- Het belang van diabetestechnologie voor de kwaliteit van leven belichten en de naamsbekendheid van Dexcom vergroten. Dexcom moet erkend worden als initiatiefnemer en belangrijkste partner (autoriteit).
Inzichten en strategie
In Nederland hebben ongeveer 1,2 miljoen mensen diabetes. Toch is er bij de gemiddelde Nederlander nog relatief weinig bekend over de verregaande gevolgen in het dagelijks leven van mensen die er continu mee moeten leven. Dat bleek uit onderzoek dat Dexcom in 2022 liet uitvoeren. Onze strategie richtte zich daarom op het zichtbaar maken van de impact op het dagelijks leven. We bedachten een interactieve 24/7 Diabetes Experience waarmee deelnemers in de wereld van diabetes stappen, zinvolle gesprekken aangaan en empathie opbouwen. In de gehele campagne stonden échte verhalen en gezichten centraal.
Met een PR-strategie die gericht was op het vertellen van het authentieke verhaal van leven met diabetes, benadrukte de campagne de niet aflatende aandacht die nodig is om de aandoening onder controle te houden, waarbij de Dexcom Warriors werden gebruikt als herkenbaar gezicht van de boodschap.
Voor de allereerste keer konden we onze krachten bundelen met Diabetes+ en DVN, Dexcom Warriors* en zorgprofessionals om het bereik en de authenticiteit van de campagne te vergroten. Alle aspecten van de campagne werden getest om ervoor te zorgen dat de boodschap niet alleen aansloeg bij het grote publiek, maar ook bij mensen met diabetes en hun behandelaren.
Samen creëerden we een eenduidig, impactvol verhaal om diabetes zichtbaar te maken.
De case
We creëerden een impactvolle strategie en campagne met ‘paid’, ‘owned’ en ‘earned’ kanalen en middelen.
OWNED
24/7 Experience
Een fysieke experience, gecreëerd met hulp van mensen met diabetes, artsen en de campagnepartners om mensen een inkijkje te geven in het leven met diabetes. Geplaatst op strategische plekken en momenten om de meeste impact te creëren.
Website www.24-7diabetes.nl
Een toegankelijk, centraal punt met relevante informatie over leven met diabetes. Alle communicatie verwees naar deze website. Zo konden we de impact van de campagne meten.
Socials
Een online strategie met een focus op informeren en engagement: berichten op LinkedIn, Facebook en Instagram en reposts van de content van onze partners en Warriors. Met veel content en engagement als gevolg. N.a.v. de online zichtbaarheid ontvingen we diverse aanvragen van ziekenhuizen die de experience graag wilden neerzetten om bezoekers een inkijkje te geven in het leven met diabetes, een mooi compliment.
Persoonlijke verhalen van krijgers
Dexcom Warriors en belangrijke partners, waaronder DVN en Diabetes+, deelden hun eigen content gedurende de campagne, waardoor het bereik en de impact als een rimpeleffect werden versterkt.
EARNED
Lanceringsevenement
Op 28 augustus lanceerden we zowel de campagne als de experience met een evenement. Deze timing was bewust; het markeerde de aanloop naar Diabetes Awareness Month (november) - een periode die we gebruikten om de aandacht voor de campagne te maximaliseren. Het evenement bood Dexcom Warriors de unieke kans om hun dierbaren voor het eerst een inkijkje in hun diabeteswereld te geven.
Media-aanpak
We benaderden geselecteerde vak- en lifestyle-media persoonlijk en met een persbericht. Elke keer dat de experience werd geplaatst, pitchten we een warrior-verhaal aan lokale media van de warrior die daar woonde, om ook lokaal zichtbaarheid te creëren.
Bijdragen van partners
Met een toolkit hielpen we de campagnepartners het woord te verspreiden via hun eigen kanalen. Hierdoor nam het bereik van de campagne toe, vooral onder mensen met diabetes en zorgverleners.
PAID
Online
Een sterke online campagne, gericht op specifieke platforms om effectief verschillende doelgroepen te bereiken: Meta voor een jonger, algemeen publiek; LinkedIn voor beleidsmakers, besluitvormers en zorgverleners; en DPG Media om het grote publiek te bereiken.
Offline
De Experience werd op verschillende locaties in Nederland ondersteund door gerichte out-of-home (OOH) media in de omgeving om de zichtbaarheid te vergroten. Deze gelokaliseerde en strategische aanpak zorgde ervoor dat het beperkte budget zo efficiënt mogelijk werd gebruikt.
Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier
Over de founding partners van de Dutch PR Awards
PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.
De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Dutch PR Awards 2025 - De NOBEARS Ambitiegids
Dutch PR Awards 2025 - Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren over Bijl PR
Dutch PR Awards 2025 - Hartcheckpunten
Dutch PR Awards 2025 - Buurt AED
Dutch PR Awards 2025 - Stop Fade-out
Gepubliceerd door: Daan Dekkers