Dentsu lanceert Artificial Client voor creatieve feedback

De Artificial Client is het AI-experiment van Dentsu Creative Amsterdam. Deze door kunstmatige intelligentie ontwikkelde experience simuleert verschillende typen klanten en geeft snoeiharde maar ook komische feedback op tv-commercials, brand identity, en UX design.

De Artificial Client is gemodelleerd naar drie fictieve klant archetypes en weet met een knipoog en flinke dosis humor feedback te geven. Zo is voor de Ruthless Critic zelfs het beste nooit genoeg. De Idealistic Dreamer is altijd klaar om groter, verder en extremer te gaan. En het derde karakter, de Confused Creative pusht vooral zijn eigen ideeën. Kies één van de archetypes en upload een tv-script, een Brand identity, of een UX design. Dankzij computer gegenereerde spraak kan de Artificial Client in realtime feedback geven.

De Artificial Client blijkt verrassend goed in het bekijken en beoordelen van creatief werk. Het experiment dat begon als een grap, en als manier om de grenzen van huidige AI-modellen te testen. Maar de Artificial Client doet vermoeden dat AI in de toekomst niet alleen gebruikt gaat worden om creatief werk te maken, maar ook om creatief werk te beoordelen.

Luke Vink, hoofd technologie bij Dentsu: “Door middel van slimme prompting geeft het feedback in de tone-of-voice van verschillende persoonlijkheden. Deze feedback wordt omgezet in spraak en karakteranimatie. We werkten met verschillende opensource-modellen zoals InstructBLIP en Microsoft Azure's Viseme API om mogelijkheden te bereiken die momenteel niet beschikbaar zijn met algemeen gebruikte modellen zoals GPT alleen."

Boris Nihom, co-CEO bij Dentsu: “De Artificial Cliënt toont aan dat niets een echte klant-agency relatie kan vervangen. De Artificial Cliënt dient als een voorbeeldcase om te laten zien dat je met beetje lef echt iets relevants en moois kan maken. Zo kunnen dezelfde componenten die we gebruikten om de Artificial Cliënt te creëren, ook worden gebruikt om merken een unieke AI-stem te geven via relevante, branded AI-assistenten."

www.artificialclient.com

www.dentsu.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook

Bol bereikt festivalpubliek via eerste BeReal-campagne

24-11-2025 | 15:13:04
Deze activatie was onderdeel van de crossmediale campagne, bestaande uit digitale en OOH-zichtbaarheid in zowel Nederland als België.

Sunday Times: Havas heeft interesse in WPP Media

17-11-2025 | 12:33:00
De Britse krant The Sunday Times heeft dit weekend bericht over mogelijke interesse vanuit Havas om WPP over te nemens

Volkswagen en TeamNL lanceren Hey, is dat niet?!

13-11-2025 | 10:42:00
Na een pauze van acht jaar is de samenwerking tussen Volkswagen en TeamNL opnieuw opgestart.

Dentsu versterkt team met Daan Jongen en Felix van Wissen

03-11-2025 | 13:53:00
Dentsu breidt haar creatieve kracht bij media verder uit met de komst van Daan Jongen als Branded Content Director en Felix van Wissen als Influencer Marketing Director.

Dentsu Benelux presenteert OOH-trendrapport 2025

15-10-2025 | 12:20:00
In het OOH-trendrapport 2025 worden de belangrijkste ontwikkelingen binnen de Out-of-Home-sector voor het komende jaar uiteengezet.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bol bereikt festivalpubliek via eerste BeReal-campagne

24-11-2025 | 15:13:04
Deze activatie was onderdeel van de crossmediale campagne, bestaande uit digitale en OOH-zichtbaarheid in zowel Nederland als België.

Frank Goren: The Invaders helpt merken in gamingcultuur

24-11-2025 | 14:00:26
In Marketing Report TV gaat Frank Goren, Strategy Officer bij The Invaders, in gesprek met Bas Vlugt over de ontwikkeling van gaming als marketingdomein.

Unlike ontwikkelt Sinterklaascampagne voor RAAK

24-11-2025 | 09:58:46
Met Reine Clause zet RAAK een personage in dat op een luchtige manier aandacht vraagt voor online gedrag.

Happiness Amsterdam en Fitzroy winnen bij ADCE

24-11-2025 | 09:58:00
Tijdens de 34e editie van de ADCE Awards in Barcelona zijn twee Nederlandse bureaus in de prijzen gevallen.

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een Hubspot Specialist

24-11-2025 | 08:11:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar Hubspot Specialist - Hybride, Zwolle
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.