Context versterkt merkimpact: bewijs uit neuromarketing

Contextuele advertenties van Seedtag presteren significant beter dan IAB‑standaardformaten, concludeert een onderzoek van Kinesso en Braingineers. Met behulp van eye‑tracking, EEG en gebruikersenquêtes laat het onderzoek zien dat Seedtag meer aandacht krijgt, gebruikers minder irriteert en merkherinnering versterkt.

De studie liet consumenten in een lab verschillende advertentietypen zien: Seedtag CID, CBV en traditionele display‑ en outstreamformats op zowel mobiel als desktop. Onderzoeksmethoden als eye‑tracking, EEG en vragenlijsten leverden kwantitatieve en kwalitatieve inzichten op.

Visueel sterk en minder storend

Seedtag‑advertenties noteerden 28 procent zichtbaarheid, tegenover 12 procent voor standaardformats. Op desktop zagen gebruikers Seedtag‑ads zelfs 38 procent van de tijd en standaard 14 procent op mobiel.

Context als beslissende factor

Mobiliteit van de content zorgt voor een natuurlijke integratie. EEG‑metingen tonen dat frustratie bij Seedtag‑ads 22 procent bedraagt tegenover 32 procent bij standaardadvertenties. Een deelnemer merkte hierover op: “Ik dacht dat het deel uitmaakte van het artikel totdat ik een kleine ‘x’ in de hoek opmerkte.”

Sterkere merkassociaties

Naast hogere zichtbaarheid valt op dat Seedtag ook effectiever is in het versterken van merkherinnering en positieve merkassociaties. De contextuele aanpak sluit beter aan bij hoe ons brein informatie verwerkt, wat leidt tot minder cognitieve weerstand en meer impact.

Wetenschappelijke bevestiging van contextuele relevantie

Context draait om relevantie én timing. Max van Kaathoven, research lead bij Braingineers: “Dit onderzoek laat duidelijk zien dat relevantie niet alleen een nice‑to‑have is, maar ook een wetenschappelijke aanjager van merkimpact.”

Sophie Janssen, senior insights consultant bij KINESSO NL: “Succes begint bij de juiste plaatsing. Dit onderzoek bewijst dat contextuele plaatsing een meetbaar effect heeft op campagneresultaten.”

Robin Kloosterboer, sales director NL bij Seedtag: “We wisten vanuit onderzoek al dat de attentiewaarde door een combinatie van contextuele relevantie, in-content plaatsing & high-impact creatie hoog is. Nu zien we ook dat deze combinatie ertoe leidt dat consumenten de informatie in de creaties significant beter verwerken, wat essentieel is voor het realiseren van échte impact.”

www.ipgmediabrands.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Politie start Operatie 1337 voor werving digitaal talent

09-12-2025 | 15:32:00
De politie zet met Operatie 1337 een online game in om digitaal talent te bereiken

Hebben we nog een mening nodig over de overname van IPG door Omnicom?

01-12-2025 | 21:58:00
Dat de overname historisch is, staat buiten kijf. Maar voor mij bewijst het vooral iets anders: Het oude agency-model werkt niet meer

IPG Mediabrands moest 750.000 extra betalen aan voormalig CFO Benelux

01-12-2025 | 20:34:00
IPG Mediabrands heeft in januari 2023 bepaald dat een eind juni 2022 ontslagen CFO Benelux 750.000 euro moest betalen.  IPG Mediabrands is onderdeel van de door Omnicom overgenomen entiteit Interpublic Group

Europese Commissie keurt overname van IPG door Omnicom goed

24-11-2025 | 14:50:00
De Europese Commissie heeft de overname van Interpublic Group (IPG) door Omnicom Group onvoorwaardelijk goedgekeurd

The Social Hub kiest UM als mediabureau voor Europese groei

20-11-2025 | 09:22:57
Na een uitgebreid pitchproces gaat UM aan de slag met de volledige mediastrategie en uitvoering, van branding tot performance.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

McDonald's trekt AI-kerstcommercial terug

10-12-2025 | 19:54:00
McDonald's heeft de door TBWA\NEBOKO ontwikkelde kerstcommercial It’s the most terrible time of the year teruggetrokken

HvA-opleidingen lanceren positionering en campagne met Havas Lemz

10-12-2025 | 13:24:00
De opleidingen Communicatie en Creative Business van de Hogeschool van Amsterdam hebben een vernieuwde positionering, huisstijl en instroomcampagne geïntroduceerd

[Vacatures] Ocean Outdoor zoekt een Designer (o.a. 3D & Concept)

10-12-2025 | 08:36:00
Ocean Outdoor is per direct op zoek naar Designer (o.a. 3D & Concept) - Marketing

TBWA\NEBOKO maakt eerste (kerst)campagne voor Lindt LINDOR

10-12-2025 | 07:45:00
TBWA\NEBOKO heeft afgelopen zomer een pitch van Lindt gewonnen en heeft de eerste (kerst)merkcampagne voor onder de noemer Pak uit met Lindt LINDOR ontwikkel

Politie start Operatie 1337 voor werving digitaal talent

09-12-2025 | 15:32:00
De politie zet met Operatie 1337 een online game in om digitaal talent te bereiken
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.