
[Content Marketing Awards] Medal voor Beste Podcast - iO: Oorlogswond: het artsenverzet in Nederland
Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024
Op 6 november 2024 won iO een Medal in de categorie Beste Podcast tijdens de Content Marketing Awards.
Jury-oordeel
“Met zorg gemaakt”, “gewoon heel goed gemaakt”, “een absolute topper”. Het jury-oordeel was anoniem. Weinig onderwerpen waarover meer content is gemaakt dan over de Tweede Wereld Oorlog. Als je voor het tweede jaar een podcast weet te maken waar je naar wil blijven luisteren dan is dat bijzonder. De makers wisten dit zware onderwerp licht te maken. Deze Medal is voor de makers én voor de artsen uit het verzet.
Dit is de case:
Elevator Pitch
Museum Kamp Amersfoort lanceerde de podcast ‘Oorlogswond’ om aandacht te vestigen op het verzet van artsen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Bijna 300 daarvan hebben in Kamp Amersfoort gevangen gezeten. Oorlogswond is hét audioverhaal van deze dappere mannen en vrouwen. De podcast haalde honderdduizenden streams en hoge scores op diverse platformen (4,9/5 op Spotify, 4,7/5 en nr. 5 in ranglijst op Apple Podcasts). Bovendien besteedde het landelijke TV-programma EenVandaag ruim aandacht aan de podcast.
Briefing
In de zomer van 2022 werd in het museum van Nationaal Monument Kamp Amersfoort een wisseltentoonstelling gewijd aan het artsenverzet genaamd ‘Medisch Contact’ tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het bestaat uit zes portretten van artsen die in het kamp zaten. De opdracht luidde: vestig nationale aandacht op deze tentoonstelling en op het vergeten verhaal van het artsen verzet in de Tweede Wereldoorlog.
Insights
Voor Nationaal Monument Kamp Amersfoort hebben we eerder een podcast met campagne gelanceerd: De Verdwenen SS’er. Die podcast is met inmiddels 1,4 miljoen streams de best beluisterde branded podcast van Nederland. De Verdwenen SS’er zorgde ook voor 30% meer bezoekers. Het toont aan dat de verhalen vanuit Kamp Amersfoort zeer geschikt zijn om ‘digital’ met ‘offline’ te verbinden in de vorm van een audio verhaal. Het is een middel van verdieping van het tentoonstellingsonderwerp op een locatie met beperkte ruimte en openingstijden. Voor deze opdracht is daarom opnieuw gekozen om het audioverhaal, de podcast in te zetten.
Strategie | Aanpak | Resultaat
Een audioverhaal over een van de weinige succesvolle verzetsorganisaties. Gedurende de Tweede Wereldoorlog probeerden artsen zich te verzetten tegen de nazi-ideologie en -regels. Medisch Contact is de naam van de verzetsbeweging van een bijna volwaardige beroepsgroep, waar de bezetter uiteindelijk nooit vat op kreeg — ondanks de gevangenneming van bijna 300 artsen voornamelijk in Kamp Amersfoort.
Hoe kon dat verzet zo effectief zijn?
We spreken met verschillende experts. Floris van Dijk, Hoofd Onderzoek bij Nationaal Monument Kamp Amersfoort — en bekend van de 15 keer bekroonde podcast De Verdwenen SS'er — komt uiteraard veelvuldig aan bod. Ook schreef hij samen met Cees Rodenburg, voormalig internist en vrijwilliger in Kamp Amersfoort, een boek over het verzet van de artsen. Ook Eddy Houwaart (emeritus hoogleraar medische geschiedenis), Erik Thys (auteur van onder andere het boek 'Psychogenocide'), Hannah van den Ende (arts en auteur van 'Vergeet niet dat je arts bent') en Heiko Roelfsema (psychotherapeut) treden als experts op hun vakgebied op. Ook spreken we met nabestaanden van leden van Medisch Contact, zoals de kleinzoon van de kamparts, Nicolaas-John van Nieuwenhuysen over de vraag: Is er na al die jaren nog sprake van oorlogswonden bij de nabestaanden?
Resultaten:
+230.000, aantal streams in totaal op alle platformen.
4,9/ 5, gemiddelde score op Spotify
4,7/ 5, gemiddelde score op Apple Podcasts
Nr. 5, hoogste positie in ranglijsten in Apple Podcast
De podcast en de tentoonstelling trokken ook landelijke media. Het TV-programma EenVandaag besteedde er een item van 7 minuten aan.
Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe in te zenden op www.cmta.nl
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Saskia van Weert