[Column] Joyce Lopulalan: Hoe (deep)fake ben jij?

Heb je weleens het gevoel dat je ergens zou willen zijn, maar dat dat gewoon echt onmogelijk was? En hoe vaak zeg je dan: “Ik wou dat ik mezelf in tweeën kon delen.” Ik herken deze uitspraak. Naast een redelijke chaoot ben ik tevens een rasoptimist als het aankomt op het maximale uit je dag halen. En dat resulteert ook vaak in het nèt op tijd binnen rennen of gruwelijk te laat zijn.

In mijn wereld is er geen file, een brug die openstaat, een afstand die echt niet te doen is in de tijd die ik overheb om er te komen. Maar de realiteit is vaak anders … of … toch niet?

Geen reden om een afscheidsfeestje te missen

Enkele maanden geleden nam de Founding Father van Future Facts afscheid om binnen het moederconcern een nieuw initiatief op te zetten. Ik kon daar niet bij zijn, want op de dag van zijn afscheidsfeestje ging ik onder het mes. Daar was niets aan te veranderen. Het idee was om een soort video te maken met allemaal stukjes van medewerkers. Maar voor iemand die zo van innovaties hield, vond ik dat een tekstboodschap inspreken of een paar minuten iPhone-videoopname eigenlijk niet toereikend was. Tot op het laatst heb ik zitten broeden op de mogelijkheden om het stukje innovatie toe te voegen.

Deepfake-initiatief op RTL4

Getriggerd door een nieuwsitem op RTL4 dat ging over deepfake en de mogelijkheid om videobeelden te transformeren van de ene taal in de andere, besloot ik mijn proza toe te vertrouwen aan AI, waarin ik mij in een taal die ik niet machtig ben (het Arabisch) tot hem zou richten. Het enige wat ik moest doen was een video opnemen en deze uploaden. Spannend was het wel, want … er is niemand die controleert wat er in het vertaalde stuk overeind blijft van je oorspronkelijke boodschap.

Maar ik besloot het erop te wagen. De tijd tikte weg, de deadline van inleveren kwam al dichterbij en ik had nog niets beters bedacht. Het uploaden was kinderspel, maar de tijd om te processen bleek door de wachtrij van mensen die óók aan het uploaden waren op te lopen tot enkele dagen. Zou ik het redden voor de gestelde deadline?

Fake me

De video voor het afscheid lukte ternauwernood. Ik heb het beeld nog net na de deadline aan de collega’s van marketing toegezonden, en zij waren zo vriendelijk om hun schema’s om te gooien, de deadline iets te rekken en de montage van de afscheidsvideo nog eens open te breken. Zodat mijn stukje toch nog meekon in het geheel gemonteerde ensemble. Ik heb de ontvanger in ieder geval een grote glimlach op zijn afscheidsfeestje kunnen geven. Nieuwsgierig geworden hoe mijn Arabische ik eruitziet en klinkt?

Snelle opvolging van nieuwe mogelijkheden

Was je al onder de indruk van de werking van ChatGPT? Maak dan je borst maar nat. Ik heb zelden zoveel ontwikkelingen zich in zo’n korte tijd zien opvolgen. Ook bij Future Facts – Conclusion is geen dag hetzelfde: in onze wekelijkse Friday update met het team lukt het ons de afgelopen maanden om elkaar steeds weer te verbazen en te enthousiasmeren. Over de nieuwe releases, de mogelijkheden die dit biedt en – niet geheel onbelangrijk – de resultaten die we hier zelf mee boeken voor onze klanten.

Je eigen voicebot

Het was al mogelijk om stukjes tekst, voorzien van je eigen stem, te laten voorlezen. Maar in deze tijd gaan we verder. Op dit moment wordt – as we speak – mijn stem gekloond en gaan we een veelvoud van deze Joyce te horen krijgen. Het principe is als volgt: je belt straks op ieder gewenst moment het nummer op de Future Facts-website. Daarmee krijg je de Joyce-bot aan de lijn en kun je een geanimeerd gesprek met mij aangaan. Uiteraard wel over de relevantie van het onderwerp: de mogelijkheden van (Gen)AI. Een soort moderne versie van een 24/7 babbelbox maar dan met zakelijke insteek. Simultaan een-op-een met iedereen praten en tegelijkertijd als fungeren als allesweter met ChatGPT als achtervang, welke professional wil dat nu niet? Nu maar hopen dat er geen Joyce-moeheid optreedt …

Wat de toekomst verder brengt

Hoewel ik erg kan genieten van de nieuwe ontwikkelingen en daar ook voor de maatschappij verschillende toepassingen zie om het leven begrijpelijker, simpeler of leuker te maken, ben ik mij ook terdege bewust van de risico’s. AI heeft naast een sunny side ook een dark side. Maar ook hier zullen in de toekomst weer mogelijkheden worden ontwikkeld om de echtheid van een persoon, een gesproken boodschap of een video te monitoren. Laat dit nu net het agenda item zijn van onze volgende Friday session …

--

Joyce Lopulalan is Business Manager bij www.futurefacts.nlde AI-partner van (inter)nationale organisaties. Maandelijks geeft zij als kritische consument haar mening over alledaagse zaken. Uiteenlopend van commercials en marketingcampagnes tot aan impactvolle toepassingen binnen haar werkveld. Joyce stelt feedback op haar columns erg op prijs. Laat je reactie achter via [email protected] of 06-50415646.

www.futurefacts.nl

Lees ook: 

Joyce Lopulalan: Waar blijft mijn persoonlijke AI-agent?

18-11-2025 | 09:25:00
Als ik mijn inbox open lijken we het over niets anders meer te kunnen hebben dan de AI-agent en agentic workflows.

[Column] Joyce Lopulalan: Al nagedacht over de klantreis van de toekomst?

11-10-2024 | 11:49:00
Welke touchpoints kent een consument, hoe kun je hem of haar (of tegenwoordig ook: hen) bereiken en beïnvloeden?

[Column] Joyce Lopulalan: Moeten we Valentijnsdag niet cancellen? #MeToo

14-02-2024 | 10:22:00
De dag van de liefde staat weer voor de deur. Het moment om je (heimelijke) liefde kenbaar te maken

Budi & Thijs schrijven meest gelezen column van 2023

29-12-2023 | 10:15:00
In onze serie meest overzichtsartikelen mag deze natuurlijk niet ontbreken: de lijst met de meest gelezen columns van 2023

[Column] Joyce Lopulalan: Diepe buiging voor de rollende Nederlander

24-11-2023 | 09:26:58
Wist je dat in Nederland – naar schatting – 225.000 mensen in een rolstoel zitten? Permanent.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.