To trump  - (verb) -  {to trømp}

[Column] Cees Faes over het succesvol toepassen van psychologie in marketing

Er was een tijd dat to trump een prachtig Engels werkwoord was. Al sinds de 16de eeuw betekent het overtroeven - de hoogste kaart spelen, iets nét groter maken, nét indrukwekkender, om zo de winst naar je toe te trekken. Niet door te bedriegen maar door slim de verwachtingen te sturen.

De laatste jaren hoor je het nog maar zelden. Recent taalkundig onderzoek in de VS laat zien dat to trump steeds minder wordt gebruikt en iedereen weet waarom. Sinds The Donald overal opdook, is die originele betekenis een beetje ondergesneeuwd. Het woord roept nu eerder associaties op met schreeuwerigheid en bluf en dat is misschien ook niet zo gek.

Beste marketeer, tijd voor een bekentenis. Laten we eerlijk zijn: wij reclamemensen maken ons ook dagelijks schuldig aan een vorm van trumpen. Niet op wereldpolitiek niveau natuurlijk en niet met verkeerde intenties maar we doen het. En jij weet het ook. We vertellen geen leugens, we bouwen verhalen. We weten dat een goed idee soms een beetje extra push nodig heeft. En hoe doe je dat? Juist, door het nét iets groter te maken.

Iedereen die ooit bij een bureau heeft gewerkt, kent het klassieke presentatie-ritueel: de drie opties. De eerste is veilig. Keurig, verantwoord, en… saai. De tweede is spannend. Gedurfd, vernieuwend, een tikje oncomfortabel. En dan is er altijd die derde optie: de ‘fat out’. Te radicaal, te vreemd, te heftig om ooit gekozen te worden. Maar die zit er niet voor niets.

Want vergeleken met dat absurde, uitdagende idee, lijkt die tweede optie ineens heel redelijk. En precies dát is de bedoeling. Stiekem is die optie al die tijd de bedoeling geweest. De klant (u) krijgt het gevoel dat ze de veilige, verstandige keuze maken, terwijl ze eigenlijk vakkundig zijn verleid tot iets spannenders.

Het is een slimme truc, en wij passen hem toe met oprecht de beste bedoelingen. In de psychologie noemen ze dit het Overton Window*: door een extreme optie toe te voegen, stuur je mensen subtiel naar de middenoptie. Ze denken dat ze zelf de slimme keuze maken, en technisch gezien doen ze dat ook—alleen wel met een beetje hulp.

We zien het overal: de belachelijk dure fles wijn op de menukaart, waardoor de nét iets te prijzige Merlot ineens een koopje lijkt. Het nieuwste smartphone-model naast een nóg duurder model, zodat ‘premium’ ineens heel redelijk voelt.

En ja, wij reclamemensen kunnen dat als de beste. Een beetje ondeugend, misschien. Maar laten we wel wezen—de beste ideeën, de campagnes die echt iets in gang zetten, ontstaan vaak pas als iemand even uit zijn comfortzone wordt getrokken. Soms moet je eerst een grote stap zetten om die ene haalbare, maar toch vernieuwende optie als de logische keuze te laten voelen.

Dus ja, to trump is eigenlijk een geweldig mechanisme. Alleen misschien niet als The Donald er zelf mee aan de haal gaat.

*Meer weten over hoe psychologie succesvol wordt toegepast in marketing? Fightclub organiseert er een seminar over.

Cees Faes is oprichter van Fightclub

www.fightclub.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Cees Faes: Het kan wél (zeker met 1,8 miljoen op zak)

03-11-2025 | 10:00:00
Een merk verkopen is knap, maar een gedachte verkopen, dat is hogere marketingkunde

Cees Faes: Maar Lode, Thijs, Erik en Andy doen het ook best goed hoor, mam.

28-10-2025 | 16:25:00
Over mijn moeder en de Reclamebureau 100 van vorig jaar.

Cees Faes: Ik voel een afstand

17-10-2025 | 10:58:24
Vanochtend om kwart over zes stond ik weer in de file. Niet omdat ik daar plezier in heb, ik heb geen fetisj voor remlichten

Cees Faes: De handschoenen uit

02-10-2025 | 14:57:41
We hebben een nieuw manifest: de Pitchcode 2025.

Cees Faes: Het wordt B. Maar dan met een beetje C. In de stijl van A

25-09-2025 | 10:20:00
Eén van de inzichten die ik destijds tijdens mijn studie meekreeg en sindsdien dagelijks in de praktijk zie, is het verschil in machtsafstand


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Nasser El Kamouchi: De wake-up call voor marketeers

07-11-2025 | 15:20:00
Succes wordt niet langer bepaald door wie het meeste mediabudget heeft, maar door wie het meest consequent zijn merkverhaal weet te vertellen.

Bob Koigi: De toekomst is voor de menselijke merken

07-11-2025 | 11:12:15
De toekomst is niet voor de merken met de slimste technologie, maar voor de merken die drie tijdloze menselijke principes begrijpen

Fightclub en WeCare lanceren Good for you!

07-11-2025 | 09:33:00
Tijdens deze gratis middagsessie krijgen marketeers een praktische toolkit aangereikt om richting 2026 hun positie te versterken.

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:00
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.

Havas Lemz ontwikkelt overheidscampagne Man, zeg er wat van!

06-11-2025 | 08:40:00
De campagne speelt in op de maatschappelijke discussies over de veiligheid van vrouwen en de rol die mannen daarin kunnen nemen
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.