Cheil Benelux ontwikkelt Samsung ShotControl

De Olympische Spelen staan op het punt te beginnen en Samsung, Cheil Benelux en de Nederlandse Basketball Bond (NBB) introduceren een technologische innovatie: ShotControl. Een tool die met behulp van AI de Nederlandse 3x3 spelers gedetailleerde informatie geeft over hun prestatie: vanaf waar schieten ze precies, hoe moe zijn de spelers op dat moment en schieten zij mis of raak? ShotControl helpt hen zo hun spel te analyseren en te verbeteren. De tool verzamelt al vanaf maart 2024 data.

Driejarenplan

De ontwikkeling van de tool is onderdeel van een driejarig partnership van Samsung met basketball. Samsung spant zich in brede zin in om van 3x3 Urban Teamsport nummer 1 te maken. Met een door Cheil ontwikkelde campagne op Instagram en TikTok maakt Samsung de sport voor een breder publiek zichtbaar, met daarbij een duidelijke focus op de doelgroep 16 tot en met 35 jaar. In deze content krijgen de regels van het spel, maar ook de cultuur en fashion rondom basketbal een podium.

Ontwikkeling en techniek

De ontwikkeling van ShotControl duurde twee jaar en kwam tot stand in nauw overleg met de 3x3 basketballers, de Nederlandse Basketbal Bond, Samsung, Cheil Benelux en de technische realisatie van Vonk. Hierbij werd eerst onderzocht waar de uitdagingen van de spelers lagen, en hoe technologie inzicht kon geven tijdens trainingen en op cruciale momenten tijdens een wedstrijd. De meeste winst bleek te behalen in de kritieke laatste drie minuten van de wedstrijd en de posities die de spelers op dat moment innemen om succesvol te blijven scoren. 

Aron Royé, Coach team 3x3 NL: "Het is tof om te zien dat de eerste uitkomsten van Samsung ShotControl inzichten opleveren die we al meteen kunnen implementeren richting Parijs. Enerzijds zijn dat inzichten die valideren wat de spelers zelf al weten en voelen. Maar er waren ook opvallende uitkomsten in de heatmaps die interessante scoringsmogelijkheden van spelers in een bepaalde fase in de wedstrijd aan de oppervlakte hebben gelegd. We moeten daarbij bedenken dat dit pas het begin is. In de toekomst geeft ShotControl ons nog veel meer mogelijkheden waarvan ik geloof dat het onze positie in het internationale 3x3-landschap gaat versterken. Een mooie aanvulling op ons keiharde dagelijkse werk."

Gerben van Walt Meijer, Marketing Manager Mobile eXperiences van Samsung: "Samsung heeft een jarenlange geschiedenis met de Olympische Spelen. Mooi om te zien dat we ons partnerschap weer kunnen bekronen met een derde technologische ontwikkeling, die we wederom met Cheil Benelux hebben ontwikkeld. Na het Smartsuit en FastFrame, die beide erg succesvol waren op de spelen, hopen we nu ook met ShotControl te gaan bewijzen dat innovatie grensverleggend kan zijn en dingen mogelijk maakt, die eerder onmogelijk leken; op de aankomende Spelen, maar ook in de belangrijke toernooien daarna - zoals het EK en het WK."

Tim van der Sijde, Managing Director Cheil Benelux: "Bij de ontwikkeling van ShotControl wilden we 3x3 basketbal écht vooruit helpen en tegelijkertijd de innovatieve kracht van Samsung laten zien. De innovatie moest dus zo ontwikkeld worden, dat het de spelers niet in de weg zat en het intuïtief genoeg was om het zelf te kunnen gebruiken. Technologie, die ook op de lange termijn inzicht blijft geven. Geen one-off. Zo werd het een project waar we jarenlang mee bezig zijn geweest en waarbij we de verschillende expertises binnen ons bureau moesten samenbrengen. Bij Cheil houden we ervan om technologie zo tastbaar mogelijk te maken en waar is dat meer het geval dan op het hoogste niveau in de Olympische arena?!"

Credits:

Klant: Samsung Electronics Benelux | Verantwoordelijk bij klant: Danique Rozestraten, Gerben van Walt Meijer, Laura Geuze | Bureau: Cheil Benelux | Overall Lead: Tim van der Sijde | Account: Judith Langeslag, Istvan Schiering | Strategy: Dennis Hamakers | Project Management: Alessandra Vacondio Vargas | Project Partner: De Nederlandse Basketball Bond | Creatie: Tim de Waard, Daniel Samama, Ton van Jole | PR Agency: Edelman

App:

Design: Danny Bakker, Ramelan Sadjid, Bernard Westerdijk | Technical production: Vonk | Head of production: Bart Breugem | Director: Bart Breugem | Shoot Producer: Marco van Prooijen | Post-production: Lamine Ndiaye, Danny Verduyn Lunel | 3D animation: OneSize | Music composition: AMP Amsterdam

www.cheil.nl

www.samsung.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Cheil Benelux ontwikkelt campagne voor D66

07-10-2025 | 09:30:00
Centraal staat het thema ruimte: ruimte voor vrijheid, vooruitgang, het klimaat en voor elkaar.

[Vacatures] Cheil Benelux zoekt een Creatieve Content Creator (NL) – Social First

29-09-2025 | 08:52:00
Cheil Benelux is per direct op zoek naar Creatieve Content Creator (NL) – Social First - Fulltime - Amsterdam

Sanne Houterman: Succes op social vraagt lef en timing

17-09-2025 | 10:54:39
In aanloop naar de Influencer & Content Marketing Awards 2025 spreken we met de juryleden. Vandaag spreken we met Sanne Houterman

Cheil ontwikkelt wereldwijde campagne voor Samsung AI Home

02-09-2025 | 09:10:00
Het bureau is verantwoordelijk voor de creatieve lijn, de hoofdcommercial en de internationale uitrol.

[Vacatures] Cheil Benelux zoekt een Jr. Project Manager

13-08-2025 | 09:35:00
Cheil Benelux is per direct op zoek naar Jr. Project Manager - Fulltime - Amsterdam
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.

Fitzroy en Draft Digital bouwen aan merk Overstappen.nl

13-10-2025 | 12:00:00
Met een always-on tv-campagne via STER, gericht op een breed publiek van dertig tot zestig jaar, wil Overstappen.nl gestaag bereik en herkenning opbouwen.

TomTom kiest STROOM voor lancering dashboardassistent Tom

13-10-2025 | 11:42:03
Met deze fysieke rij-assistent wil TomTom automobilisten helpen met meer focus en veiligheid de weg op te gaan.

Zilveren Kruis en KNVB starten campagne mentale gezondheid

13-10-2025 | 08:44:00
De campagne richt zich op het bespreekbaar maken van mentale druk onder jongeren op en rond het voetbalveld.

Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:00
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.