Cannes 2025: Maurice Wenneker over PAKT

New Business Radio zendt deze week live uit vanaf het Cannes Lions International Festival of Creativity. Iedere dag ontvangen Bas Vlugt en Peter Wybenga vooraanstaande experts uit media en marketingcommunicatie. In gesprek met Marketing Report vertelt Maurice Wenneker, directeur bij PAKT, over de groei van zijn bedrijf, technologische innovaties en kansen in social commerce.

Maurice Wenneker: “Ik ben gisteravond aangekomen en heb er vandaag al een mooie dag opzitten. Het voelt goed om hier weer te zijn. We hebben hier ooit een feest gegeven in de bergen, in wat we gekscherend de ‘pornovilla’ noemden. Mooie tijden!”

Maurice Wenneker: “Ik ben hier vooral om weer even te connecten met collega’s en klanten. Het is altijd goed om bij te praten en te vertellen hoe het met PAKT gaat.”

PAKT: van productiemaatschappijen naar wereldwijd contentnetwerk

PAKT is de afgelopen jaren sterk gegroeid en bouwt verder aan een netwerk van gespecialiseerde productiemaatschappijen.
Maurice Wenneker: “Vorig jaar was al een topjaar en dit jaar groeien we daar weer overheen. PAKT is ooit gestart als een groep gespecialiseerde productiemaatschappijen die nauw samenwerken. In het begin gebeurde dat mondjesmaat, maar inmiddels is het echt een sneeuwbaleffect geworden. Merken hebben veel content nodig, vaak gepersonaliseerd en op grote schaal. Wij zorgen dat die content wereldwijd, op elk kanaal en in elk land goed terechtkomt.”

Hij benadrukt dat PAKT meer doet dan alleen produceren: “Een video produceren of animeren is nog maar een klein deel van wat we doen. We maken complete toolkits met content die merken wereldwijd kunnen inzetten. Met slimme AI-oplossingen kunnen we producten in een video achteraf vervangen, zodat een film niet telkens opnieuw geschoten hoeft te worden. Dat is efficiënter én duurzamer.”

Flexibel netwerk met specialistische labels

Maurice Wenneker: “Wat PAKT bijzonder maakt, is dat de aangesloten bedrijven hun eigen identiteit en expertise behouden. Ze werken zelfstandig én gezamenlijk. Zo kunnen we heel flexibel schakelen en innovatie stimuleren. Een mooi voorbeeld is de lancering van Crush Kids in België dit jaar, gespecialiseerd in shoots met baby’s en kinderen — een vak apart, want dat vraagt veel kennis en zorgvuldigheid. Zo bouwen we verder aan een netwerk van specialismen die elkaar versterken.”

Maurice Wenneker: “Ons bedrijf in Stockholm maakt trailers, bijvoorbeeld voor Minecraft. Maar we bouwen ook gebrandde werelden in games. Zo hebben we voor Adidas een level in Minecraft ontworpen waarin de karakters allemaal Adidas dragen. Dat is ontzettend leuk om te maken.”

Innovaties met AI en virtuele producties

PAKT investeert continu in technologische oplossingen om productieprocessen slimmer te maken. Maurice Wenneker: “We hebben bijvoorbeeld een virtueel huis ontwikkeld waarin we keukens, kamers en de merkstijl van een klant digitaal nabootsen. Zo kunnen we nieuwe producten virtueel in beeld brengen zonder fysieke shoots. Dat scheelt tijd en maakt het makkelijk om content continu te updaten.”

Social commerce als groeimotor

Een belangrijk speerpunt voor PAKT is social commerce. Maurice Wenneker: “Social media wordt steeds meer een verkoopkanaal. We helpen klanten om content te maken die direct conversie oplevert. Daar groeit onze social commerce-afdeling hard in mee. We adviseren klanten steeds vaker hoe ze social optimaal kunnen benutten om direct te verkopen. Daar liggen echt de grote groeicijfers.”

Ambities voor verdere uitbreiding

Naast kantoren in Nederland, België en Zweden kijkt PAKT naar uitbreiding in Noord-Europa en daarbuiten. Maurice Wenneker: “Door dichtbij de hoofdkantoren van onze klanten te zitten, kunnen we snel schakelen. Dankzij onze teams in meerdere landen delen we talent en expertise. Dat is een groot voordeel.”

Over de toekomst is hij positief: “Technologische ontwikkelingen maken ons werk alleen maar leuker. AI is een fantastische tool, maar creativiteit blijft mensenwerk. Uiteindelijk draait het om sterke ideeën die werken voor merken, en daar investeren we elke dag in. Het voelt echt als een speeltuin.”

Beluister de uitzendingen hier

www.canneslions.com

www.newbusinessradio.nl

Partners Marketing Report Cannes 2025


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Meld je nu aan voor de Cannes Lions 2026 Jury!

22-09-2025 | 08:45:00
Ja, je leest het goed. Ook jij kunt zitting nemen in de jury van Cannes Lions 2026!

Nicola Tillin: Creativiteit werkt pas met bewijs

20-08-2025 | 12:23:00
In dit interview vertelt Nicola Tillin, hoe het wereldwijde marketing intelligence-platform merken, bureaus en mediapartijen helpt om hun weg te vinden

Strenger beoordelingskader voor Cannes Lions Awards

11-07-2025 | 09:53:00
Cannes Lions introduceert vanaf 2026 een integriteitskader voor inzendingen op het festival.

RA*W en Matt Sleeps blikken terug op de RA*W Vlieg Pitch

11-07-2025 | 08:47:00
Creatief duo Steffi Boom en Esther van Vliet van Dentsu Creative heeft de RA*W Vlieg Pitch gewonnen met een campagne-idee voor Matt Sleeps.

Bob Koigi: Importheffingen drukken op advertentiebeleid

07-07-2025 | 09:02:17
Nu de wereldhandel steeds volatieler wordt, bevinden marketing- en reclamebureaus zich op onbekend terrein.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Nutricia start campagne tegen dreiging ondervoeding

03-10-2025 | 11:27:00
Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 85 procent van de Nederlanders zich (bijna) nooit zorgen maakt om zelf risico te lopen op ondervoeding.

Bob Koigi: Merken profileren zich als wereldwijde probleemoplossers

03-10-2025 | 11:10:58
Wereldwijde uitdagingen zijn te groot voor overheden of NGO’s om alleen aan te pakken. Steeds vaker stappen grote merken in dit domein

MediaMarkt brengt "Ik ben toch niet gek!" terug

03-10-2025 | 10:21:00
De slogan, die vanaf oktober weer te zien is in alle campagnes, krijgt een eigentijdse invulling die aansluit bij de huidige tijdsgeest.

[Vacatures] Springbok zoekt een Medior Projectmanager Marketing Automation

03-10-2025 | 09:47:00
Springbok is per direct op zoek naar een Medior Projectmanager Marketing Automation - Den Bosch

[Vacatures] PINK zoekt een Senior Social Advertising Consultant

03-10-2025 | 09:12:00
PINK is per direct op zoek naar Senior Social Advertising Consultant - Groningen  •  32-40 uur
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.