Cannes 2025: Maurice Wenneker over PAKT

New Business Radio zendt deze week live uit vanaf het Cannes Lions International Festival of Creativity. Iedere dag ontvangen Bas Vlugt en Peter Wybenga vooraanstaande experts uit media en marketingcommunicatie. , bespreekt hun innovatieve aanpak rondom contentproductie, AI-gedreven tools en crossmediaal samenwerken.

In gesprek met Marketing Report vertelt Maurice Wenneker, directeur bij PAKT over de groei van zijn bedrijf, technologische innovaties en kansen in social commerce.

Maurice Wenneker: “Ik ben gisteravond aangekomen en heb er vandaag al een mooie dag opzitten. Het voelt goed om hier weer te zijn. We hebben hier ooit een feest gegeven in de bergen, in wat we gekscherend de ‘pornovilla’ noemden. Mooie tijden!”

Maurice Wenneker: “Ik ben hier vooral om weer even te connecten met collega’s en klanten. Het is altijd goed om bij te praten en te vertellen hoe het met PAKT gaat.”

PAKT: van productiemaatschappijen naar wereldwijd contentnetwerk

PAKT is de afgelopen jaren sterk gegroeid en bouwt verder aan een netwerk van gespecialiseerde productiemaatschappijen.
Maurice Wenneker: “Vorig jaar was al een topjaar en dit jaar groeien we daar weer overheen. PAKT is ooit gestart als een groep gespecialiseerde productiemaatschappijen die nauw samenwerken. In het begin gebeurde dat mondjesmaat, maar inmiddels is het echt een sneeuwbaleffect geworden. Merken hebben veel content nodig, vaak gepersonaliseerd en op grote schaal. Wij zorgen dat die content wereldwijd, op elk kanaal en in elk land goed terechtkomt.”

Hij benadrukt dat PAKT meer doet dan alleen produceren: “Een video produceren of animeren is nog maar een klein deel van wat we doen. We maken complete toolkits met content die merken wereldwijd kunnen inzetten. Met slimme AI-oplossingen kunnen we producten in een video achteraf vervangen, zodat een film niet telkens opnieuw geschoten hoeft te worden. Dat is efficiënter én duurzamer.”

Flexibel netwerk met specialistische labels

Maurice Wenneker: “Wat PAKT bijzonder maakt, is dat de aangesloten bedrijven hun eigen identiteit en expertise behouden. Ze werken zelfstandig én gezamenlijk. Zo kunnen we heel flexibel schakelen en innovatie stimuleren. Een mooi voorbeeld is de lancering van Crush Kids in België dit jaar, gespecialiseerd in shoots met baby’s en kinderen — een vak apart, want dat vraagt veel kennis en zorgvuldigheid. Zo bouwen we verder aan een netwerk van specialismen die elkaar versterken.”

Maurice Wenneker: “Ons bedrijf in Stockholm maakt trailers, bijvoorbeeld voor Minecraft. Maar we bouwen ook gebrandde werelden in games. Zo hebben we voor Adidas een level in Minecraft ontworpen waarin de karakters allemaal Adidas dragen. Dat is ontzettend leuk om te maken.”

Innovaties met AI en virtuele producties

PAKT investeert continu in technologische oplossingen om productieprocessen slimmer te maken. Maurice Wenneker: “We hebben bijvoorbeeld een virtueel huis ontwikkeld waarin we keukens, kamers en de merkstijl van een klant digitaal nabootsen. Zo kunnen we nieuwe producten virtueel in beeld brengen zonder fysieke shoots. Dat scheelt tijd en maakt het makkelijk om content continu te updaten.”

Social commerce als groeimotor

Een belangrijk speerpunt voor PAKT is social commerce. Maurice Wenneker: “Social media wordt steeds meer een verkoopkanaal. We helpen klanten om content te maken die direct conversie oplevert. Daar groeit onze social commerce-afdeling hard in mee. We adviseren klanten steeds vaker hoe ze social optimaal kunnen benutten om direct te verkopen. Daar liggen echt de grote groeicijfers.”

Ambities voor verdere uitbreiding

Naast kantoren in Nederland, België en Zweden kijkt PAKT naar uitbreiding in Noord-Europa en daarbuiten. Maurice Wenneker: “Door dichtbij de hoofdkantoren van onze klanten te zitten, kunnen we snel schakelen. Dankzij onze teams in meerdere landen delen we talent en expertise. Dat is een groot voordeel.”

Over de toekomst is hij positief: “Technologische ontwikkelingen maken ons werk alleen maar leuker. AI is een fantastische tool, maar creativiteit blijft mensenwerk. Uiteindelijk draait het om sterke ideeën die werken voor merken, en daar investeren we elke dag in. Het voelt echt als een speeltuin.”

Beluister de uitzendingen hier

www.canneslions.com

www.newbusinessradio.nl

Partners Marketing Report Cannes 2025


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Els Dijkhuizen: Intuïtie en lef maken campagnes sterk

18-06-2025 | 11:07:00
Els Dijkhuizen is verantwoordelijk voor de wereldwijde communicatiestrategie van Heineken.

Cannes 2025: Karin Rödlix - Creativiteit en AI versterken iO

18-06-2025 | 10:41:00
New Business Radio zendt deze week live uit vanaf het Cannes Lions International Festival of Creativity. Iedere dag spreken Bas Vlugt en Peter Wybenga met toonaangevende professionals uit media en marketingcommunicatie.

Renault/Publicis genomineerd voor duurzaamheids Lion

18-06-2025 | 10:29:06
Publicis Nederland is met de Renault-campagne Utrecht Energized genomineerd op de shortlist voor de categorie Sustainability Development Goal in de subcategorie Sustainable Cities & Communities

Havas wil sneller AI-gedreven organisatie worden

18-06-2025 | 09:47:00
Het in Amsterdam beursgenoteerde Havas heeft aangekondigd zichzelf sneller te willen omvormen tot een AI-gedreven organisatie

Lucas Hulsebos: Creativiteit testen maakt campagnes sterker

18-06-2025 | 09:37:40
Tijdens Cannes Lions gaf Lucas Hulsebos  CEO van DVJ Research Group, samen met Philips een presentatie bij Inside Lighthouse

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.