
Cannes 2025: Liesbeth Bakels en Carine Snippe
New Business Radio zendt deze week live uit vanaf het Cannes Lions International Festival of Creativity. Iedere dag ontvangen Bas Vlugt en Peter Wybenga vooraanstaande experts uit media en marketingcommunicatie. In gesprek met Marketing Report spreken we Liesbeth Bakels, Managing Director bij moederannecasting en Carina Snippe , Co-Founder en Client Lead van Aigency Amsterdam over hoe hun bureaus samen traditionele en AI-modellen combineren, over de kracht van DigiTwins en over hun visie op de rol van AI in de creatieve industrie.
Het duo werkt samen aan een opvallende innovatie: modellen die niet alleen voor de camera staan, maar ook digitaal eindeloos inzetbaar zijn.
Moederannecasting is al 47 jaar een begrip in de branche. Liesbeth Bakels zegt daarover: “Wij casten modellen en acteurs van 0 tot 100 jaar. Ik werk hier inmiddels 25 jaar. Sinds kort combineren we dat met Aigency Amsterdam en DTM, waardoor we ook digitale modellen aanbieden: AI-modellen dus.”
Carina Snippe vult aan: “Met Aigency Amsterdam zijn we twee jaar geleden gestart. We zagen AI toen al als enorme gamechanger. Inmiddels maken we AI-fotografie, -video en sonic solutions. Samen met moederannecasting is dat een mooie mix van authentiek en innovatief.”
DigiTwins: échte diversiteit blijft
Volgens het duo kunnen klanten kiezen tussen een volledig synthetisch model of een digital twin. “Een DigiTwin is een digitale kopie van een echt persoon. Die kun je eindeloos inzetten via een prompt, maar met behoud van de echtheid en karaktereigenschappen,” leggen ze uit.
Dat is geen overbodige luxe. Liesbeth Bakels benadrukt: “Standaard AI-tools maken vaak gladde Barbie- of Ken-types. Maar modellen met een prothese, iemand met het syndroom van Down, een ouder model of een karakterkop – dat vraagt om echte details. Die krijg je met een DigiTwin.”
Carina Snippe bevestigt dat: “Wil je een model met een bierbuik, wallen of een scheve neus? Prompt-technisch is dat ontzettend lastig. Daarom is twinnen zo krachtig.”
Juridisch en ethisch verantwoord
Behalve de techniek speelt ook portretrecht een grote rol. “We regelen dat goed,” zegt het duo. “Bij een DigiTwin beheren we de portretrechten net zoals bij gewone boekingen. De afkoop is anders, want het is minder werk voor het model zelf, maar de rechten zijn beschermd. Dat geeft opdrachtgevers vertrouwen.”
Vraag groeit, ook in Cannes
De markt is nieuwsgierig, merken ze. “We zitten nog in de opstartfase, maar het enthousiasme is groot. Hier in Cannes spreken we bestaande en nieuwe relaties, we leggen connecties en vanavond organiseren we met Aigency Amsterdam een diner met AI-leaders,” vertellen ze.
Ze zien de vraag naar authenticiteit én snelheid alleen maar toenemen. Liesbeth Bakels: “Mensen willen échte, diverse modellen, maar ook snelheid. DigiTwins bieden dat allebei.” Carina Snippe voegt toe: “Analisten voorspellen dat straks 90 procent van de online content door AI wordt gemaakt. Juist dan kun je met een DigiTwin het verschil maken.”
Kritisch blijven op bias
Toch blijft menselijk toezicht nodig. “AI heeft bias,” waarschuwt het duo. “Een DigiTwin van iemand met het syndroom van Down wordt soms door de AI ‘gecorrigeerd’. Dat is absoluut niet de bedoeling. Daarom bewaken wij de diversiteit actief. Anders vervallen we weer in eenheidsworst.”
Die bewuste, hybride aanpak geeft volgens hen energie. Carina Snippe: “Mens en techniek samen, niet het een of het ander. Dat geeft hoop voor de toekomst.”
Beluister hier de integrale uitzendingen.
Klik op een zwart vierkantje bovenin om een ander gesprek te starten, de namen komen dan in beeld:
Gepubliceerd door: Saskia van Weert