Cannes 2025: Eric Kramer over WPP

New Business Radio zendt deze week live uit vanaf het Cannes Lions International Festival of Creativity. Iedere dag ontvangen Bas Vlugt en Peter Wybenga vooraanstaande experts uit media en marketingcommunicatie. In gesprek met Marketing Report vertelt Eric Kramer, Country Manager Netherlands WPP, over hoe WPP zich ontwikkelt en waarom hij juist nu zo trots is op de organisatie in Nederland.

Verbinden en verdiepen in Cannes

Voor Eric Kramer is Cannes veel meer dan een netwerkfeestje: Eric Kramer: “Ik zie Cannes echt als het wereldkampioenschap van ons vakgebied. Natuurlijk drinken we ook een rosé, maar het gaat erom mensen te ontmoeten en te verbinden. We beginnen al op zaterdag met een groep van 100 global CMO’s in de bergen buiten Cannes. Dat weekend is veel meer verstilling en persoonlijk leiderschap.”

Die aanpak werkt door in de rest van de week: “Ik maak mijn agenda hier nooit helemaal vol. Juist door ruimte te laten voor spontaniteit ontmoet je nieuwe mensen en ontdek je dingen die je anders zou missen.”

Een community van CMO’s

Eric Kramer: “We hebben een community van 800 CMO’s wereldwijd en brengen er elk jaar 100 samen. Het mooie is dat wij als Nederlanders dat mee organiseren. Het werkt zo goed omdat mensen in die setting opener zijn over hun uitdagingen. Het gaat niet alleen om verkopen — dit is een mensenbusiness. Vertrouwen bouw je op over tijd en dat komt hier tot bloei.”

Leiderschap en nieuwsgierigheid

Het succes van die ontmoetingen schuilt in de juiste houding van de deelnemers. Eric Kramer: “De beste marketingleiders halen de buitenwereld naar binnen, zijn nieuwsgierig en durven kwetsbaar te zijn. In ons vak willen we vaak laten zien dat we alles weten, maar juist luisteren en echt begrijpen is zo belangrijk.”

Sterke basis voor de toekomst

De recente aankondiging dat CEO Mark Read aan het eind van het jaar stopt, verandert daar niets aan: “Mark is nu nog volledig in functie en deze week spreken we veel klanten samen met hem. Toen hij begon, was WPP een investeringsvehikel. Hij heeft er een duidelijke propositie van gemaakt. Vroeger was ik wel eens jaloers op Google omdat je daar makkelijk een afspraak kreeg op boardniveau. Nu hebben wij dat ook: we zitten met klanten aan tafel om te praten over duurzaam succes. Dat is Marks verdienste.”

Naamsverandering GroupM

Dat GroupM verdergaat als WPP Media is voor klanten geen groot nieuws, maar intern juist wel. Eric Kramer: “Een CMO wordt niet wild van een nieuwe naam, en terecht. Maar het laat zien hoe we ons organiseren en welke propositie we bouwen. Media is veel meer dan advertentie-inkoop. De kennis over consumentengedrag zit diep in onze mediatak. Die brengen we dichter naar het hart van het bedrijf en koppelen aan creatie. Zo zetten we de kracht van WPP Media breder in.”

Trots op WPP Nederland

Over zijn eigen toekomst is Eric helder: hij zit goed waar hij zit. Eric Kramer: “Ik ben heel blij met mijn rol nu. Ik fiets elke dag langs de Amstel naar ons kantoor in Amsterdam, prachtig uitzicht, mensen met een rosé in de hand op bootjes – heerlijk. Ik vind dit een van de mooiste marketingfuncties in Nederland: werken met 2000 mensen, allemaal toppers in hun vak. Soms zeg ik tegen klanten: kom een dag op kantoor zitten en luister mee. Dan hoor je hoeveel liefde er in ons werk zit. Dat is goud waard.”

De liefde voor het vak centraal

Onder alle hectiek in Cannes ligt voor Eric maar één kern: vakmanschap en passie. Eric Kramer: “Cannes is een gekkenhuis, maar onder die drukte zit vakmanschap en de liefde voor goed werk. Daar draait het uiteindelijk om. Dan is een rosé’tje morgen ook prima, maar wel met de bal op het veld.”

www.canneslions.com

www.newbusinessradio.nl

Partners Marketing Report Cannes 2025


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

RA*W opent inschrijving Cannes Summer Course 2026

04-12-2025 | 13:00:00
De organisatie wil jonge creatieven meer tijd geven om met hun bureau het gesprek aan te gaan over deelname en de benodigde investering.

Cannes Lions presenteert jury voor LIONS Scholarship 2026

26-11-2025 | 11:00:34
Vanuit Nederland is alleen Sadira E. Furlow, Global Chief Brand and Comms Officer bij Tony’s Chocolonely, onderdeel van het panel.

Lex Bradshaw-Zanger wordt Academy Dean bij Cannes Lions

17-11-2025 | 12:20:00
De Brand Marketing Academy helpt marketingprofessionals hun strategische en creatieve vaardigheden te verdiepen en verbinding te maken met vakgenoten

Cannes Lions introduceert de Creative Brand Lion

13-11-2025 | 11:46:58
Omdat commerciële creativiteit wereldwijd business blijft veranderen, erkennen de Awards in 2026 baanbrekend werk met de Creative Brand Lion

Meld je nu aan voor de Cannes Lions 2026 Jury!

22-09-2025 | 08:45:00
Ja, je leest het goed. Ook jij kunt zitting nemen in de jury van Cannes Lions 2026!


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkel kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.