Bob Koigi: Zoeken verschuift van Google naar TikTok

[Marketing Week] Het laatste internationale marketingnieuws

Zoeken is ingrijpend aan het veranderen. Niet langer beperkt tot het witte zoekveld van Google, verspreidt het zich nu razendsnel over sociale media en videoplatformen. Daarmee verandert de manier waarop consumenten ontdekken, onderzoeken en aankopen doen.

Volgens WARC Media is zoekadvertising inmiddels goed voor 22 procent van alle wereldwijde mediabudgetten, en zal dat naar verwachting oplopen tot 265,5 miljard dollar in 2026. Maar het echte verhaal zit niet alleen in de groei het gaat om waar en hóé mensen tegenwoordig zoeken.

Nieuw onderzoek van WARC en TikTok laat een grote verschuiving zien: 48 procent van Gen Z zoekt nu vaker via sociale en videoplatformen dan drie jaar geleden, terwijl slechts 19 procent zegt vaker AI-gestuurd te zoeken. Nog opvallender: 86 procent van Gen Z gebruikt TikTok wekelijks als zoekkanaal – bijna net zo vaak als traditionele zoekmachines, en veel vaker dan AI-platformen.

Die cijfers zijn belangrijk, omdat ze de betekenis van “zoeken” voor marketeers volledig op z’n kop zetten. Waar het vroeger vooral het laatste contactmoment voor een aankoop was, vormt zoeken nu juist het begin van een rijkere, bredere merkervaring.

Campagnes van de week

Sprite brengt in 2025 zijn bekende Obey Your Thirst-campagne van het basketbalveld naar het American footballveld. De campagne krijgt een nieuwe creatieve invulling met Jalen Hurts, de Super Bowl LIX MVP en quarterback van de Philadelphia Eagles.

Škoda, een van de hoofdpartners van de Tour de France, lanceert samen met FCB London een opvallende OOH-campagne waarin fallusgraffiti wordt omgevormd tot reclamemedium om aandacht te vragen voor de Tour de France Femmes avec Zwift. Elk jaar worden er namelijk honderden piemels op het parcours van de mannenwedstrijd gespoten.

Spotify komt met Read Like You Listen – een campagne die luisteraars aanspoort om net zo intens en gepassioneerd naar audioboeken te luisteren als naar muziek. Met video’s en opvallende visuals laat Spotify zien hoe makkelijk het is om op ‘play’ te drukken voor een meeslepend “luisteravontuur van 14 uur”.

Bureaus en accounts

Dentsu breidt de langdurige samenwerking met BMW Group flink uit. Het bureau wint het geïntegreerde mediacontract voor BMW, MINI en BMW Motorrad in 23 Europese markten. De overeenkomst gaat in op 1 januari 2026.

West Cary Group, een marketing- en technologiebedrijf uit Richmond, Virginia, is benoemd tot het vaste bureau voor ABNB Federal Credit Union.

C&C Group plc, een Britse drankproducent, heeft ARK Agency aangesteld als hoofdcreatief en strategisch bureau voor Menabrea, een premium Italiaans Alpenbiertje. ARK gaat zich richten op de volgende groeifase van het merk in het Verenigd Koninkrijk.

Financiële resultaten

Verschillende bedrijven en bureaus maakten deze week hun financiële resultaten bekend.

Serviceplan Group sloot het boekjaar 2024/2025 opnieuw af met een recordomzet van €866 miljoen. Ondanks de economische tegenwind presteerde Europa’s grootste onafhankelijke bureaugroep uitzonderlijk goed.

Havas, een wereldwijd communicatiebedrijf, boekte voor het tweede kwartaal op rij een versnelling in organische groei. De netto-omzet steeg in Q2 2025 met 2,6 procent op organische basis, tegenover 2,1 procent in het eerste kwartaal.

Partnerschappen en overnames

Publicis Health, het grootste verbonden en datagedreven gezondheidscommunicatienetwerk ter wereld, heeft aangekondigd dat het de p-value Group wil overnemen – een full-service medisch communicatiebureau dat topklanten in de life sciences bedient.

Criteo, het wereldwijde platform dat spelers in de commerce met elkaar verbindt, is een samenwerking gestart met WPP Media om commerce-intelligentie verder op te schalen richting Connected TV (CTV).

VideoAmp, een technologiebedrijf in advertising, heeft een meerjarige overeenkomst gesloten met Warner Bros. Discovery, Inc.. De twee partijen gaan hun bestaande samenwerking uitbreiden om meer flexibiliteit in advertentie valuta mogelijk te maken.

Overig belangrijk nieuws van de week

Disney+ en Swimply – het platform dat zwemmers koppelt aan privézwembaden – hebben samen de Disney+ Dive-in Theater gelanceerd. Deze exclusieve zomeractie tovert filmavonden aan het zwembad om tot een meeslepende bioscoopervaring.

Tot slot: de wereldwijde markt voor influencer marketing platforms was in 2024 goed voor 17 miljard dollar en zal naar verwachting groeien naar 216,3 miljard dollar in 2033. Dat blijkt uit een rapport van Astute Analytica.

Bob Koigi is hoofdredacteur van Marketing Report.One

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Ad-bestedingen schieten door 1 biljoen dollar

05-12-2025 | 09:58:31
Merken die investeren in resultaat, bewust innoveren en ontwerpen vóór het algoritme kunnen cultuur, aandacht en media omzetten in duurzaam voordeel.

Bob Koigi: Van AI-hype naar harde besluiten voor CMO’s

28-11-2025 | 11:51:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

Bob Koigi: De toekomst is voor de menselijke merken

07-11-2025 | 11:12:15
De toekomst is niet voor de merken met de slimste technologie, maar voor de merken die drie tijdloze menselijke principes begrijpen

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.