
Bob Koigi: Zoeken verschuift van Google naar TikTok
[Marketing Week] Het laatste internationale marketingnieuws
Zoeken is ingrijpend aan het veranderen. Niet langer beperkt tot het witte zoekveld van Google, verspreidt het zich nu razendsnel over sociale media en videoplatformen. Daarmee verandert de manier waarop consumenten ontdekken, onderzoeken en aankopen doen.
Volgens WARC Media is zoekadvertising inmiddels goed voor 22 procent van alle wereldwijde mediabudgetten, en zal dat naar verwachting oplopen tot 265,5 miljard dollar in 2026. Maar het echte verhaal zit niet alleen in de groei het gaat om waar en hóé mensen tegenwoordig zoeken.
Nieuw onderzoek van WARC en TikTok laat een grote verschuiving zien: 48 procent van Gen Z zoekt nu vaker via sociale en videoplatformen dan drie jaar geleden, terwijl slechts 19 procent zegt vaker AI-gestuurd te zoeken. Nog opvallender: 86 procent van Gen Z gebruikt TikTok wekelijks als zoekkanaal – bijna net zo vaak als traditionele zoekmachines, en veel vaker dan AI-platformen.
Die cijfers zijn belangrijk, omdat ze de betekenis van “zoeken” voor marketeers volledig op z’n kop zetten. Waar het vroeger vooral het laatste contactmoment voor een aankoop was, vormt zoeken nu juist het begin van een rijkere, bredere merkervaring.
Campagnes van de week
Sprite brengt in 2025 zijn bekende Obey Your Thirst-campagne van het basketbalveld naar het American footballveld. De campagne krijgt een nieuwe creatieve invulling met Jalen Hurts, de Super Bowl LIX MVP en quarterback van de Philadelphia Eagles.
Škoda, een van de hoofdpartners van de Tour de France, lanceert samen met FCB London een opvallende OOH-campagne waarin fallusgraffiti wordt omgevormd tot reclamemedium om aandacht te vragen voor de Tour de France Femmes avec Zwift. Elk jaar worden er namelijk honderden piemels op het parcours van de mannenwedstrijd gespoten.
Spotify komt met ‘Read Like You Listen’ – een campagne die luisteraars aanspoort om net zo intens en gepassioneerd naar audioboeken te luisteren als naar muziek. Met video’s en opvallende visuals laat Spotify zien hoe makkelijk het is om op ‘play’ te drukken voor een meeslepend “luisteravontuur van 14 uur”.
Bureaus en accounts
Dentsu breidt de langdurige samenwerking met BMW Group flink uit. Het bureau wint het geïntegreerde mediacontract voor BMW, MINI en BMW Motorrad in 23 Europese markten. De overeenkomst gaat in op 1 januari 2026.
West Cary Group, een marketing- en technologiebedrijf uit Richmond, Virginia, is benoemd tot het vaste bureau voor ABNB Federal Credit Union.
C&C Group plc, een Britse drankproducent, heeft ARK Agency aangesteld als hoofdcreatief en strategisch bureau voor Menabrea, een premium Italiaans Alpenbiertje. ARK gaat zich richten op de volgende groeifase van het merk in het Verenigd Koninkrijk.
Financiële resultaten
Verschillende bedrijven en bureaus maakten deze week hun financiële resultaten bekend.
Serviceplan Group sloot het boekjaar 2024/2025 opnieuw af met een recordomzet van €866 miljoen. Ondanks de economische tegenwind presteerde Europa’s grootste onafhankelijke bureaugroep uitzonderlijk goed.
Havas, een wereldwijd communicatiebedrijf, boekte voor het tweede kwartaal op rij een versnelling in organische groei. De netto-omzet steeg in Q2 2025 met 2,6 procent op organische basis, tegenover 2,1 procent in het eerste kwartaal.
Partnerschappen en overnames
Publicis Health, het grootste verbonden en datagedreven gezondheidscommunicatienetwerk ter wereld, heeft aangekondigd dat het de p-value Group wil overnemen – een full-service medisch communicatiebureau dat topklanten in de life sciences bedient.
Criteo, het wereldwijde platform dat spelers in de commerce met elkaar verbindt, is een samenwerking gestart met WPP Media om commerce-intelligentie verder op te schalen richting Connected TV (CTV).
VideoAmp, een technologiebedrijf in advertising, heeft een meerjarige overeenkomst gesloten met Warner Bros. Discovery, Inc.. De twee partijen gaan hun bestaande samenwerking uitbreiden om meer flexibiliteit in advertentie valuta mogelijk te maken.
Overig belangrijk nieuws van de week
Disney+ en Swimply – het platform dat zwemmers koppelt aan privézwembaden – hebben samen de Disney+ Dive-in Theater gelanceerd. Deze exclusieve zomeractie tovert filmavonden aan het zwembad om tot een meeslepende bioscoopervaring.
Tot slot: de wereldwijde markt voor influencer marketing platforms was in 2024 goed voor 17 miljard dollar en zal naar verwachting groeien naar 216,3 miljard dollar in 2033. Dat blijkt uit een rapport van Astute Analytica.
Bob Koigi is hoofdredacteur van Marketing Report.One
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bob Koigi: Groot contrast tussen marketingreuzen
Bob Koigi: Buitenreclame doorbreekt de mediaruis
Bob Koigi: Importheffingen drukken op advertentiebeleid
Bob Koigi: Grote merken versnellen hun AI-strategie
Bob Koigi: Dit deed ertoe in Cannes
Gepubliceerd door: Daan Dekkers