Bob Koigi: WPP sluit zich aan bij AI-gedreven transformatie

[Marketing Week] Dit is niet zomaar een rebranding, het is een strategische herstart

WPP, 's werelds grootste reclame- en communicatiegroep, heeft onlangs een gedurfde en veelzeggende stap gezet: het verving zijn wereldwijde mediabuying-divisie GroupM door een nieuwe entiteit, WPP Media, en positioneerde het als een AI-gedreven, volledig geïntegreerd mediabedrijf. Dit is niet zomaar een rebranding, het is een strategische herstart. WPP gokt op kunstmatige intelligentie, niet alleen om workflows te optimaliseren, maar om te herdefiniëren hoe een mediabedrijf er in de 21ste eeuw uit moet zien.

WPP staat hierin niet alleen. Over de hele industrie laten bureaus en marketingreuzen traditionele modellen achter zich, gebouwd op personeelsaantallen, handmatige workflows en declarabele uren, ten gunste van datagestuurde, technologiegedreven platforms die meer kunnen leveren met minder middelen en sneller.

Campagnes van de week

foodora, een van Europa's maaltijdbezorgdiensten, heeft opnieuw samengewerkt met creatief bureau GUT voor de lancering van The Reserved Sign, een campagne die bestellen transformeert van een noodoplossing naar het hoogtepunt van je dag. Voortbouwend op eerdere samenwerkingen introduceert de campagne een creatieve invalshoek: het reserveringsbordje.

Tijdens de World Menstrual Hygiene Day van dit jaar onthulden de associatie Règles Élémentaires en het communicatiebureau Serviceplan Paris de actie Le Poids des Règles, om aandacht te vragen voor een schokkend cijfer uit het nieuwe 2025-onderzoek van de associatie: 42 procent van de vrouwen in Europa heeft het afgelopen jaar om financiële redenen menstruatiearmoede ervaren.

Om deze groeiende groep onvoorbereide maar toegewijde kattenbaasjes te ondersteunen, heeft het merk WHISKAS, al sinds 1958 actief in kattenvoeding en onderdeel van Mars, een wereldwijde campagne gelanceerd, gericht op het begeleiden van deze baasjes tijdens de vroege kittenperiode – allemaal via een creatieve contentserie rond een podcast, gepresenteerd door katten.

Sinds de oprichting in 1908 onderscheidt Toblerone's iconische driehoekige vorm zich van een wereld vol vierkante, gestandaardiseerde lekkernijen. Het is nooit zomaar chocolade geweest – het is een met reizen verbonden icoon, vaak cadeau gedaan en altijd verwacht.

Bureaus en accounts

Valley Bank, een regionale bank gevestigd in Morristown, New Jersey, heeft aangekondigd dat het Doner heeft benoemd als strategisch en creatief bureau, waarbij Doner Media het mediabuying- en planningswerk op zich neemt na een competitieve review.

Primark heeft social strategy- en creative agency SocialChain aangewezen als wereldwijd socialemediabureau na een competitieve pitch.

McCann heeft een belangrijke nieuwe opdracht binnengehaald en verwelkomt wereldwijde merken Beko, Whirlpool en Hotpoint in het portfolio van McCann Worldgroup Bucharest. Het apparaatbedrijf keert terug naar het bureau na twee jaar, met een ambitieus en helder mandaat: merkopbouw transformeren met een end-to-end transformatie aangedreven door kunstmatige intelligentie (AI).

Partnerschappen en overnames

Nielsen, wereldwijd actief in audience measurement, data en analytics, heeft een meerjarige verlengingsovereenkomst aangekondigd met FOX Television Stations voor lokale tv-meting in 18 markten waar FOX eigenaar is.

PepsiCo heeft een wereldwijde partnerschap met Formula 1 aangekondigd, vanaf 2025 als onderdeel van een meerjarige samenwerking. Dit partnerschap verenigt de snelst groeiende sport ter wereld met drie van PepsiCo’s topmerken: Sting Energy, Gatorade en Doritos. Elk merk wordt tot leven gebracht binnen het partnerschap dat de energie en spanning van F1 verbindt met PepsiCo’s passie voor onvergetelijke fanbelevingen.

Overig belangrijk nieuws van de week

Accenture heeft aangekondigd dat David Droga, na een transformatieve periode als CEO van Accenture Song, terugtreedt uit de dagelijkse leiding van Accenture Song aan het einde van het fiscale jaar, en een bredere strategische rol op zich neemt als vicevoorzitter van Accenture.

Havas heeft de lancering van een aandeleninkoopprogramma van eigen gewone aandelen aangekondigd. Het programma start op 2 juni 2025 en loopt tot de volgende jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van het bedrijf in 2026.

Bob Koigi is chef redacteur van Marketing Report.One

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

Bob Koigi: De toekomst is voor de menselijke merken

07-11-2025 | 11:12:15
De toekomst is niet voor de merken met de slimste technologie, maar voor de merken die drie tijdloze menselijke principes begrijpen

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is

Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:00
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

Bob Koigi: Merken profileren zich als wereldwijde probleemoplossers

03-10-2025 | 11:10:58
Wereldwijde uitdagingen zijn te groot voor overheden of NGO’s om alleen aan te pakken. Steeds vaker stappen grote merken in dit domein


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Havas Lemz activeert Nederland met opvallende uitvalactie

18-11-2025 | 17:37:00
Havas Lemz ontwikkelde de activatie Nederland valt uit als onderdeel van Denk vooruit, de bewustwordingscampagne van de NCTV.

Accenture Song maakt kerstcampagne voor Smyths Toys

18-11-2025 | 11:53:00
De campagne zet de speelse dynamiek tussen een jongen en zijn hond centraal om de merkbeleving rondom Kerstmis te versterken in meerdere Europese landen.

Selmore lanceert feestdagencampagne voor Bioscoopbon

18-11-2025 | 10:11:00
De campagne is eenvoudig opgebouwd: een herkenbare situatie en een filmische setting met een vleugje droge humor

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Customer Success bij Bauer Media Outdoor Nederland

18-11-2025 | 09:06:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Customer success bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Junior Projectmanager

18-11-2025 | 07:32:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Junior Projectmanager - Hoorn
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.