Bob Koigi: OOH-markt groeit, maar kent flinke uitdagingen

[Marketing Week] Adverteerders herontdekken buitenreclame

De Out-of-Home (OOH) advertentiemarkt, ooit synoniem met statische billboards en straatmeubilair, ondergaat momenteel een ingrijpende transformatie.

Aangedreven door digitale technologie, veranderend consumentengedrag en verbeterde meetmethoden, groeit de OOH- en televisiereclame razendsnel uit tot een van de snelstgroeiende kanalen binnen de wereldwijde advertentiemix.

Volgens marktanalisten heeft de OOH-reclamemarkt zich sterk hersteld na de pandemie, met digitale out-of-home (DOOH) als drijvende kracht achter deze opleving. Adverteerders worden steeds vaker aangetrokken door de mogelijkheid om een groot publiek te bereiken op drukbezochte locaties—zoals vervoersknooppunten, stadscentra en snelwegen - én tegelijkertijd de flexibiliteit en precisie in targeting toe te passen die voorheen enkel bij online platforms mogelijk was. Merken en bureaus als Loop Media, VIOOH, T-Mobile, Lamar Advertising en Adams Outdoor Advertising investeren dan ook volop in deze sector.

Volgens recente rapporten zal de wereldwijde markt voor Digital OOH naar verwachting uitgroeien tot 41,3 miljard dollar tegen 2030.

Tegelijkertijd remmen enkele sectorbrede knelpunten deze groei af—zoals het veranderende vertrouwen in programmatic advertising, het ontbreken van een officiële classificatie voor OOH-reclame, en de steeds smallere definitie van Connected TV (CTV) die beperkt blijft tot thuisgebruik.

Campagnes van de week

Heineken 0.0 is officieel partner geworden van Apple Original Films’ F1 THE MOVIE. Deze samenwerking is gelanceerd met een nieuwe campagne, geregisseerd door Joseph Kosinski (de regisseur/producent van de film) en met hoofdrollen voor Brad Pitt en Damson Idris.

Soundtrack Technologies, aanbieder van zakelijke muziekstreaming, heeft de campagne Music Gets Your Business Moving gelanceerd—een energieke brand awareness-campagne in samenwerking met creatief groeibureau Twigeo. Doel: muziek herpositioneren als onmisbare bedrijfstool en klantervaringsmotor.

Ogilvy en Hogarth Singapore sloegen de handen ineen met productiehuis 116 Pictures en visuele effectenspecialist Juice voor een gedurfde wereldwijde campagne voor het iconische snackmerk Pringles.

Bureaus en accounts

Admiral, een van de grootste verzekeraars van het VK, heeft MRM UK aangesteld om hun merkbelofte ‘always looking out for you’ tot leven te brengen via hoogwaardige CRM-designs.

Somnia, een nieuwe layer one blockchain, heeft na een pitchtraject Unbound gekozen als wereldwijd creatief bureau.

Tropicana Brands Group heeft FIG benoemd tot creatief hoofdpartner na een competitieve pitch. FIG gaat zich richten op merken als Tropicana, Naked en Izze, met als doel het veranderen van consumentengedrag en het doorbreken van conventies in de categorie.

Partnerschappen en overnames

Havas breidt zijn klantenervaringstak in Noord-Amerika uit via de overname van Enverta Digital, een team van CRM- en digitale transformatiespecialisten uit Toronto.

Integral Ad Science (IAS), een wereldwijd platform voor mediabereik en optimalisatie, is een samenwerking aangegaan met Impact Plus, een duurzaamheidsplatform. Deze samenwerking maakt het mogelijk om zowel prestaties als duurzaamheid van digitale campagnes in één omgeving te meten en te verbeteren.

Nielsen en VIZIO’s Inscape verlengen hun strategische datapartnerschap. De samenwerking uit 2022 wordt verder versterkt met een meerjarige overeenkomst, die moet leiden tot betere inzichten in kijkgedrag op tv, kabel en streaming.

Start-up update van de week

De in Tokio gevestigde sourcing-startup monoya helpt internationale merken in contact te komen met de beste Japanse producenten en ambachtslieden, nu de kosten in China stijgen.

Door de opkomst van AI, doelgerichte LLM-chats, geavanceerde CDP's en ad-targetingtechnologieën, steken marketeers steeds meer budget in dataplatforms, campagne-targeting en betaalde media.

IBM heeft watsonx AI Labs onthuld: een ontwikkelaarsgerichte innovatiehub in New York, bedoeld om AI-bouwers te ondersteunen en grootschalige adoptie te versnellen. De Labs verbinden IBM's enterprisekennis met de nieuwe generatie AI-ontwikkelaars om baanbrekende AI-toepassingen te realiseren.

Overig belangrijk nieuws van de week

IKEA, het European Forest Institute en Preferred by Nature starten samen een onderzoeksproject naar klimaatslimme bosbouw om biodiversiteitsverlies tegen te gaan.

Tijdens SXSW in Londen deelde Jeff Bowerman, Executive Creative Director bij DEPT, inzichten over hoe het bureau creativiteit en technologie samenbrengt. DEPT is inmiddels actief op vijf continenten, met 4.000 medewerkers uit meer dan 85 landen.

Sportmerk PUMA heeft de officiële wedstrijdbal voor de Premier League gepresenteerd. Deze bal zal vanaf het seizoen 2025/26 wereldwijd op velden, pleinen en parken verschijnen.

 

Bob Koigi is chef redacteur van Marketing Report.One

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List


Lees ook:

Bob Koigi: WPP sluit zich aan bij AI-gedreven transformatie

02-06-2025 | 12:03:00
Over de hele industrie laten bureaus en marketingreuzen traditionele modellen achter zich, gebouwd op personeelsaantallen

Bob Koigi: Marketeers gedijen onder druk met slimme moves

23-05-2025 | 11:09:14
Ondanks aanhoudende economische uitdagingen houden marketeers niet alleen hun momentum vast, ze vernieuwen het.

Bob Koigi: Hoe AI de toekomst van mode vormgeeft

12-05-2025 | 10:31:36
ACE en WE Fashion kondigen de lancering aan van Lookgen.ai. De AI-tool is de afgelopen maanden succesvol getest en geïmplementeerd op de e-commerceplatforms

Bob Koigi: Vertrouwen in creativiteit staat onder druk

02-05-2025 | 16:22:42
Marketeers, creatieven en bureaus kampen met een crisis die niet draait om talent of middelen, maar om geloof.

Bob Koigi: Reclame voor reizen ontwikkelt zich met hernieuwd vertrouwen

28-04-2025 | 11:52:21
Bob Koigi over de snelle, digitaal gerichte wereld van vandaag, waarin reclame voortdurend evolueert.

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.