
Bob Koigi: Groot contrast tussen marketingreuzen
[Marketing Week] Het laatste internationale marketingnieuws
De eerste helft van 2025 laat een verdeeld beeld zien in de wereldwijde reclame-, marketing- en communicatiebranche. Grote bureaugroepen presenteerden sterk uiteenlopende financiële resultaten, wat zowel de veerkracht als de kwetsbaarheid van de sector benadrukt in tijden van economische onzekerheid.
Publicis Groupe kwam opvallend sterk uit de bus. Ondanks tegenwind in de wereldeconomie steeg de omzet in het tweede kwartaal met 10 procent, waarvan 5,9 procent organisch. Daarmee overtrof het bedrijf de verwachtingen en liet het concurrenten achter zich. Publicis noteerde bovendien een recordwinstmarge van 17,4 procent en verhoogde zijn groeiverwachting voor heel 2025 naar “bijna +5 procent”.
WPP daarentegen moest zijn jaarprognose naar beneden bijstellen. De omzet daalde in de eerste helft van het jaar met 4,2 tot 4,5 procent, en in het tweede kwartaal zelfs met 6 procent. Die daling wordt toegeschreven aan economische druk, trage aanwas van nieuwe klanten en terughoudendheid in bestedingen bij bestaande klanten.
Omnicom groeide met 3 procent organisch in het tweede kwartaal. De totale omzet kwam uit op 4,02 miljard dollar, een stijging van 4,2 procent vergeleken met vorig jaar. Vooral Media & Advertising, Precision Marketing en de regio Azië-Pacific (+6,5 procent) presteerden goed. Deze groei werd echter deels tenietgedaan door dalingen in Public Relations, Healthcare en Retail Branding.
Deze uiteenlopende prestaties onderstrepen de groeiende kloof tussen bureaus die zich succesvol aanpassen aan veranderende klantbehoeften—vooral op het gebied van data, AI en performance marketing—en bureaus die nog worstelen met de nasleep van de pandemie en een trager wordende economie.
Campagnes van de week
Siebert Financial Corp. lanceert de campagne "Generation Wealth", gericht op Gen Z. Ontwikkeld door hun eigen bureau Gebbia Media, speelt de campagne in op de belevingswereld van jonge beleggers.
AXE introduceert een nieuwe lijn douchegel met een opvallende commercial getiteld "The Neighbour", geproduceerd door LOLA MullenLowe.
KFC start een comebackcampagne waarin het merk zijn 75 jaar friet-kippenervaring inzet om zich opnieuw onmisbaar te maken.
Bureaus en accounts
The Vegetarian Butcher kiest DEPT als socialmedia-bureau voor Nederland, België, Duitsland en het VK.
Tourism New Zealand benoemt Ogilvy PR tot hun vaste PR-bureau in Australië.
Eurocamp gaat in zee met Squad voor een campagne die het imago van kampeerreizen moet vernieuwen en een jongere doelgroep aanspreekt.
Captains of Industry
Marketing Report sprak met Stephan Schwarz, Executive Creative Director bij LePub Singapore & APAC. Hij deelt zijn visie op creativiteit, innovatie en trends in één van de meest diverse regio’s ter wereld.
Partnerschappen en overnames
Plan.Net Group helpt de Scandinavische interieurketen Hemtex bij hun lancering in Duitsland, met een e-commercestore die in de herfst van 2025 live moet gaan.
Merkle en Shopify gaan strategisch samenwerken om enterprise en B2B-commerce te moderniseren.
VIOOH start een programmatic samenwerking met entertainmentbedrijf Outernet London.
Benoemingen
Baiju Shah wordt Global CEO van AKQA. Hij komt van Accenture Song.
Toni Ruotanen wordt Head of Havas Market voor Zuidoost-Azië bij Havas Media Network.
Nicola Dodd is benoemd tot president van Ogilvy PR EMEA, naast haar rol als managing director van Ogilvy PR UK.
Overig belangrijk nieuws van de week
De Australische animatieserie Bluey is volgens Nielsen het best bekeken streamingsprogramma van 2025 tot nu toe.
Wurl werkt samen met Prime Video om live tv-kanalen voor Duitse Prime-leden uit te breiden.
De Australische toezichthouder heeft groen licht gegeven voor de overname van Interpublic door Omnicom.
Bob Koigi is hoofdredacteur van Marketing Report.One
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bob Koigi: Buitenreclame doorbreekt de mediaruis
Bob Koigi: Importheffingen drukken op advertentiebeleid
Bob Koigi: Grote merken versnellen hun AI-strategie
Bob Koigi: Dit deed ertoe in Cannes
Bob Koigi: Cannes International Festival of Creativity
Gepubliceerd door: Daan Dekkers