Bob Koigi: Fraude maakt van transparantie een noodzaak

[Marketing Week] Het laatste internationale marketingnieuws

Nu digitale advertising zich blijft uitbreiden via connected TV, video en het open web, groeit de druk op de industrie om transparanter en betrouwbaarder te opereren. Fraude, brand safety en contentintegriteit staan meer dan ooit in de schijnwerpers.

Doordat third-party data steeds minder betrouwbaar wordt en fraude steeds geavanceerder, vragen adverteerders én uitgevers om oplossingen die garanderen dat hun investeringen echte doelgroepen bereiken in veilige omgevingen. Recente samenwerkingen en integraties laten zien hoe toonaangevende adtechbedrijven deze uitdagingen aanpakken.

Zo heeft Seedtag de samenwerking met HUMAN Security uitgebreid, door HUMAN’s Ad Fraud Defense direct in de eigen infrastructuur te integreren. Daarmee wordt frauduleus verkeer in real time gefilterd, wat campagnes en uitgevers beschermt.

Protected by Mediaocean werkt nu samen met de IWF (Internet Watch Foundation) om merkintegriteit te versterken en kinderen online te beschermen. Door IWF’s datasets in het verificatieplatform te verwerken, worden advertenties weggestuurd van schadelijke of criminele content.

ShowHeroes bundelt de krachten met DoubleVerify door haar SemanticHero-contextuele AI te combineren met DV’s verificatieplatform. Dit biedt adverteerders brand suitability, fraudepreventie én targeting – zonder afhankelijk te zijn van third-party cookies.

Ook Primis breidt zijn samenwerking met HUMAN Security uit. Waar eerst alleen achteraf op fraude werd gecontroleerd (post-bid), is er nu sprake van proactieve filtering vóór de bieding (pre-bid).

Wat al deze initiatieven gemeen hebben? Integriteit is geen nice-to-have meer, maar cruciaal voor performance. Door AI-gedreven analyse, realtime fraudedetectie en samenwerking met betrouwbare non-profitdata, wordt de manier waarop campagnes worden opgezet, geverifieerd en uitgevoerd fundamenteel vernieuwd.

Campagnes van de week

Het Amsterdamse bureau Natwerk ontwikkelde de nieuwe campagne voor BiFi Chicken, die deze week van start gaat in Duitsland via televisie, online en sociale media.

Samen met bureau Doner benadrukt Jeep in een nieuwe campagne de 50-jarige legacy van de Cherokee binnen het SUV-segment.

Lacoste viert de langdurige samenwerking met Novak Djokovic met een exclusieve capsulecollectie, waarin het iconische krokodillenlogo is omgevormd tot een GOAT (Greatest Of All Time).

Bureaus en accounts

L’Oréal Benelux heeft het influencer-account toegekend aan Samy Road na een pitch. Omdat Samy Road nog niet actief is in de Benelux, werken zij samen met het Amsterdamse bureau Team5PM.

Motel One heeft zijn mediabudget toevertrouwd aan Mediaplus, dat verantwoordelijk wordt voor strategie, planning en inkoop in de DACH-regio en het VK.

BT Group, de Britse telecomgigant, heeft na een felbevochten pitchproces Uncommon Creative Studio benoemd tot strategisch en creatief partner voor het merk BT.

Captains of Industry

Deze week sprak Marketing Report met Lucas Nutbey, senior strateeg bij DEPT, over hoe hij DEPT’s wereldwijde digital-first filosofie vertaalt naar de diverse EMEA-markten.

Samenwerkingen en overnames

Spectrum Reach, de advertentietak van Charter Communications, heeft ShowSeeker overgenomen – een cloudplatform voor orderbeheer. Hiermee willen ze mediaplanning voor adverteerders eenvoudiger maken.

VIOOH, wereldwijd aanbieder van DOOH (digital out-of-home), is een programmatic samenwerking gestart met Vengo, een van de grootste Amerikaanse eigenaren van premium DOOH-inventaris.

Omnicom heeft een belangrijke stap gezet in de geplande overname van concurrent Interpublic Group (IPG) door goedkeuring te verkrijgen van de meerderheid van de obligatiehouders.

Overig marketingnieuws

YouTube blijft voor de zesde maand op rij het grootste tv-mediaplatform in de VS, volgens de nieuwste cijfers van Nielsen’s Media Distributor Gauge.

Oxford Road heeft het rapport The State of Audio Advertising gepubliceerd: een gids voor de ‘Chief Audio Officer’ met de belangrijkste trends in audio-advertising voor 2025.

Aardman en TikTok geven fans van Shaun the Sheep de kans om zichzelf als klei-figuurtje te laten boetseren door de bekroonde Aardman-animators.

Bob Koigi is hoofdredacteur van Marketing Report.One

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:00
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

Bob Koigi: Merken profileren zich als wereldwijde probleemoplossers

03-10-2025 | 11:10:58
Wereldwijde uitdagingen zijn te groot voor overheden of NGO’s om alleen aan te pakken. Steeds vaker stappen grote merken in dit domein

Heinz introduceert Mr. Ridiculously Good in pastasauzecampagne

26-09-2025 | 09:07:00
Samen met VML The Cocktail en het merk Mr. Men Little Miss werd personage Mr. Ridiculously Good bedacht

Bob Koigi: Techreuzen versterken greep op advertentiemarkt

26-09-2025 | 08:51:00
Nieuwe data tonen een industrie die zich concentreert rond drie techgiganten

Bob Koigi: Creators leiden marketinginvesteringen

19-09-2025 | 09:26:39
CMO's wedden erop dat de geloofwaardigheid en het bereik van creators merkwaarde, handel en loyaliteit effectiever zullen opleveren dan traditionele media.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.

Fitzroy en Draft Digital bouwen aan merk Overstappen.nl

13-10-2025 | 12:00:00
Met een always-on tv-campagne via STER, gericht op een breed publiek van dertig tot zestig jaar, wil Overstappen.nl gestaag bereik en herkenning opbouwen.

TomTom kiest STROOM voor lancering dashboardassistent Tom

13-10-2025 | 11:42:03
Met deze fysieke rij-assistent wil TomTom automobilisten helpen met meer focus en veiligheid de weg op te gaan.

Zilveren Kruis en KNVB starten campagne mentale gezondheid

13-10-2025 | 08:44:00
De campagne richt zich op het bespreekbaar maken van mentale druk onder jongeren op en rond het voetbalveld.

Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:00
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.