BNR Nieuwsradio lanceert vervolg onderzoekspodcast Hoge Bomen: DPG Media

BNR Nieuwsradio heeft de onderzoekspodcast Hoge Bomen over DPG Media gelanceerd. Deze podcast is gemaakt door journalist Mark Koster en Wendy Beenakker.

Journalist Mark Koster volgde voor zijn boek De Belg én de podcastserie Hoge Bomen, twee jaar lang de wegen van Christian van Thillo. Hij dook in de archieven en sprak met tientallen vertrouwelingen, bewonderaars, concurrenten, collega’s en critici. Hij kwam tot een gedetailleerd beeld van de mediamagnaat van België en Nederland.

DPG Media bereikt dagelijks 91 procent van de Nederlanders. Met het overnamebod van 1,1 miljard euro voor RTL Nederland wil het bedrijf zijn rol in tv, radio, krant en online versterken. Hoe is het familiebedrijf DPG Media ontstaan? Hoe gaan ze te werk, hoe konden ze zo groot worden en wie is die eigenaar Christian van Thillo? Vragen waarop de podcast een antwoord wil geven.

Mark Koster: "Met deze podcast leggen we bloot hoe uitgever Christian Van Thillo langzaam knaagt aan de onafhankelijkheid van de pers.

Verlieslijdende mediabedrijven worden opgekocht en omgevormd en in het personeelsbestand wordt flink gesnoeid, waarna het opnieuw de wereld in wordt gestuurd. De successen zijn enorm. Maar is Christian Van Thillo een passievolle courantier, of een kille saneerder?

Na onder andere de tv-zendergroep VTM, krant Het Laatste Nieuws en radiozender Qmusic in België, was Nederland aan de beurt. Via het Parool, AD, de Volkskrant, Qmusic en Nu.nl kwam Van Thillo onlangs uit bij RTL Nederland. Waar komt die overnamehonger vandaan?

De podcast gaat terug naar de beginjaren van de uitgeverij en de jaren darvoor: de Tweede Wereldoorlog. Wat heeft de Duitse bezetter te maken met het fundament van de uitgeverij? Is fout geld de basis geweest voor de huidige jaaromzet van 1,8 miljard euro?

Hoge Bomen – DPG Media is te beluisteren in alle podcastapps waaronder Spotify & Apple Podcasts.

Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Vlaams – Nederlands huis voor cultuur en debat De Buren.

www.bnr.nl

www.fdmg.nl

www.dpgmediagroup.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

BNR Business Beats per 1 september landelijk via DAB+ te horen

27-08-2025 | 12:34:00
FD Mediagroep zal per 1 september 2025 de radiozender BNR Business Beats landelijk via DAB+ uitzenden. Dit bevestigt Marc Adriani, hoofdredacteur van BNR

FD Mediagroep ontvangt B Corp-certificering

15-04-2025 | 17:37:00
De internationale erkenning, toegekend door B Lab, bevestigt dat het mediabedrijf voldoet aan hoge sociale en milieustandaarden.

BNR Nieuwsradio lanceert MKB Café

31-01-2025 | 08:00:00
In MKB Café gaan twee ondernemers met verschillende achtergronden met elkaar in gesprek over actuele ondernemersvraagstukken.

Analyse NMO Luisteronderzoek 2024: Radio 10, NPO Radio 2, Qmusic en Radio Veronica dalen, JOE en 538 stijgen

13-01-2025 | 01:41:00
In 2023 hebben zenders als Radio 10, (13+ marktleider) NPO Radio 2, (commercieel marktleider) Qmusic en Radio Veronica marktaandeel ingeleverd, terwijl Radio 538 en nieuwkomer JOE duidelijk aan marktaandeel winnen. Dit blijkt uit een analyse van de NMO Luistercijfers over 2023 van Marketing Report

FD Mediagroep zet stap in digitale transformatie BNR

06-11-2024 | 15:05:02
Na jaren van innovatie in content en distributie, maakt de zakelijke nieuwszender nu het advertentieportfolio compleet met nieuwe digitale mogelijkheden.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.