Auditbureau CESP: NMO Luisteronderzoek is betrouwbaar

Het auditbureau CESP heeft na een evaluatie geconcludeerd dat het NMO Luisteronderzoek betrouwbaar is. Het NMO Luisteronderzoek rapporteerde in februari 2023 voor het eerst de resultaten aan de hand van de MediaCell+-app. Het onderzoek wordt door Ipsos en Kantar Media uitgevoerd.

CESP concludeert dat het onderzoek methodologisch voldoet en een bruikbare currency is voor de industrie.

Naast de audit van het systeem, voerde CESP een uitgebreide technische test uit met betrekking tot de kwaliteit van de MediaCell+-app die wordt gebruikt voor de meting. De technische test bestond uit meer dan zeshonderd tests.

De tests leveren een positief resultaat op met een matchingspercentage van 97 procent van alle radiosessies en een rapportage van 98 procent van de luistertijd. Dit is ruim boven de internationale standaard van 95 procent accuratesse.

Innovatie

CESP beschouwt het NMO Luisteronderzoek als een echte innovatie voor de Nederlandse media-industrie. De keuze voor de elektronische passieve meter levert een fijnmazig inzicht op in het luistergedrag van de Nederlandse bevolking (minuten versus kwartieren), wat nieuwe mogelijkheden voor analyses opent.

CESP concludeert dat het onderzoek fit-for-purpose is en doet een aantal suggesties voor mogelijke verbeteringen en heroverwegingen. NMO, Ipsos en Kantar Media hebben al een aantal verbeteringen doorgevoerd en werken samen om de andere suggesties van CESP op te volgen.

Vanwege de grote methodologische veranderingen adviseert CESP om de uitkomsten van het luisteronderzoek niet te vergelijken met de resultaten van het voorgaande onderzoek.

Patricia Sonius, directeur onderzoek NMO: “Wij danken CESP voor de uitgebreide audit die zij hebben uitgevoerd op het nieuwe luisteronderzoek. Uit de audit blijkt opnieuw dat we een gedegen meting hebben neergezet die voldoet aan de uitgangspunten die ook internationaal gelden en dat het huidige onderzoek cijfers oplevert die de markt kan gebruiken.

We zullen goed kijken naar de suggesties die CESP heeft gedaan om het onderzoek te optimaliseren. Wij hebben als NMO zelf ook verbeterpunten vastgesteld die passen bij dit innovatieve project. Veel dank ook aan Ipsos en Kantar Media die hun volledige medewerking hebben verleend aan deze audit en nu samen met NMO werken aan verdere verbeteringen.”

www.nationaalmediaonderzoek.nl

www.cesp.org

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Luistercijfers november 2025: Qmusic marktleider in alle doelgroepen

04-12-2025 | 19:16:00
Marketing Report heeft de november 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic bij alle doelgroepen de best beluisterde radiozender is

NMO Online en Vinex over retail(merken), online bereiksonderzoek en data

02-12-2025 | 13:09:00
Tijdens een gezamenlijke sessie van NMO Online (Nationaal Media Onderzoek) en VINEX (Verenigde Internet Exploitanten) stond donderdag 27 november, de dag voor Black Friday, één vraag centraal: hoe brengen we orde aan in een online medialandschap dat steeds gefragmenteerder raakt en waarin retailmerken steeds nadrukkelijker aanwezig zijn?

NMO Kijkonderzoek fase 2 (Video Totaal) uitgesteld naar 2026

13-11-2025 | 14:08:00
De tweede fase van het NMO Kijkonderzoek die de naam Video Totaal krijgt, is uitgesteld naar 2026; een echt lanceermoment is niet bekend, al fluisteren ingewijden onder voorbehoud februari 2026. Dit blijkt uit een rondgang door Marketing Report

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.