
[Audify] NMO Luisteronderzoek januari 2025:
Audify heeft de januari 2025-maandcijfers bekendgemaakt aan de hand van gegevens uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat de luistertijd van radioluisteraars gemiddeld 132 minuten per dag bedraagt, een daling van 8 minuten ten opzichte van december 2024 (en nagenoeg gelijk met januari 2024 toen het 132,8 minuten per dag was). Audify gaat in zijn NMO Luistercijferrapportages (vooralsnog) niet mee met de door OMS (One Media Sales die de reclame voor de Talpa Network en Mediahuis Radio-zenders verkoopt) geintroduceerde doelgroep 20-59.
Qmusic en NPO Radio 2
NPO Radio 2 was in januari 2025 marktleider in de doelgroepen 13+ en 25-67-jarigen, maar zag het martkaandeel wel dalen ten opzichte van januari 2025. Als altijd is er een dip na de NPO Radio 2 Top 2000 in de januari-cijfers van de best beluisterde publieke zender.
Doelgroep 13+: 14.1 procent (21,1 procent in december 2024 en 15,2 procent in januari 2024]).
Doelgroep 20-49: 14,5 procent (23,4 procent in december 2024 en 15,2 procent in januari 2024).
Doelgroep 25-67: 17,1 procent (25,3 procent in december 2024 en 17,3 procent in januari 2024).
Qmusic (DPG Media) werd weer marktleider in de commercieel relevante doelgroep 20-49: 18,3 procent; in januari 2024 was dit nog nummer 21,8 procent (20-49). In de doelgroepen 13+ (10,8 procent, was in januari 2024 11,6 procent) en 25-67 (14,0 procent, exact hetzelfde als een jaar eerder) was Qmusic de nummer 2.
Radio 10 en Radio 538
Radio 538 (Talpa Network) doet het weer beter en steeg naar de derde plek in de doelgroep 13+ met 8,8 procent (6,6 procent in december 2024, 8,3 procent in januari 2024). Ook vergeleken met januari 2024 zit de zender in een stijgende lijn.
Doelgroep 20-49: 14,5 procent (9,4 procent in december 2024, was 12,8 procent in januari 2024).
Doelgroep 25-67: 10,8 procent (7,5 procent in december 2024, was 10,5 procent in januari 2024)
Radio 10 (Talpa Network) daalde ondanks een goede decembermaand weer terug naar lagere marktaandelen. Met veel media-aandacht kondigde de zender de komst van Erik de Zwart per 1 maart in het weekend en als stationvoice aan. De Radio 10 Guilty Pleasure Top 1000 hielp niet veel om het marktaandeel te verhogen.
Doelgroep 13+: 7,5 procent (12,5 procent in december 2024, was 10,5 procent in januari 2024).
Doelgroep 20-49: 8,8 procent (13,0 procent in december 2024, was 14,5 procent in januari 2024).
Doelgroep 25-67: 7,5 procent (13,2 procent in december 2024,was 12,8 procent in januari 2024).
Sky Radio
Sky Radio (Talpa Network) daalde met zijn marktaandeel na de december-maand toen Sky Radio nog The Christmas Station was. De Leef 1 jaar gratis-actie hiel niet echt voor het marktaandeel.
Doelgroep 13+: 6,9 procent (9,2 procent in december 2024; 9,3 procent in januari 2024).
Doelgroep 20-49: 6,6 procent (10,8 procent in december 2024; 6,8 procent in januari 2024).
Doelgroep 25-67: 6,9 procent (8,7 procent in december 2024; 8,2 procent in janua).
Joe, Radio Veronica, 100% NL en NPO 3FM
Opvallend is dat Radio Veronica (Mediahuis Radio) terug op het niveau van november 2024 is en daarmee een stuk beter scoort dan de altijd moeilijke december-maand. Radio Veronica deed dat onder meer met de Veronica Top 1000 van de jaren '80. Ook Joe (van DPG Media) keert meet mooie cijfers terug. NPO 3FM wist opvallen genoeg in de commerciele doelgroep 20-49 zijn marktaandeel te stabiliseren. Verder valt op dat Kink in de doelgorep 20-49 in januari 2025 1,2 procent marketaandeel weet te behalen, opvallend hoger dan voor december 2024.
Radio Veronica 13+: 4,3 procent (2,5 procent in december 2024; 1,8 in januari 2025).
Radio Veronica 20-49: 3,8 procent (2,4 procent in december 2024; 1,7 in januari 2025).
Radio Veronica 25-67: 5,2 procent (3,0 procent in december 2024; 2,4 procent in januari 2024
100% NL13+: 3,1 procent (2,8, procent in december 2024; 3,1 procent in januari 2024).
100% NL 20-49: 3,1 procent (4,0 procent in december 2024; 2,5 procent in januari 2024
100% NL 25-67: 3,2 procent (4,1 procent in december 2024. 3,2 procent in januari 2024)
JOE 13+: 5,3 procent (3,5 procent in december 2024; 3.8 procent in januari 2024)
JOE 20-49: 6,7 procent (4,7 procent in december 2024; 4,7 procent in januari 2024).
JOE 25-67: 3,5 procent (5,3 procent in november 2024).
NPO 3FM 13+: 2,3 procent (2,6 procent in december 2024, 2,1 procent in januari 2024).
NPO 3FM 20-49: 4,5 procent (4,5 procent in december 2024, 3,4 procent in januari 2024).
NPO 3FM 25-67: 3,2 procent (3,3 procent in december 2024, 2,8 procent in januari 2024).
Online meest gebruikte medium
In december was online luisteren opnieuw het meest gebruikte medium met 32,7 procent (34,2 procent in december 2024).
FM: 27,1 procent (-0,3 procent).
Kabel/IPTV: 14,0 procent (0,4 procent).
DAB+: 16,9 procent (+1,4 procent).
Podcast Netwerken
Audify rappporteert voor het eerst ook podcast data. De Netwerk-resultaten over januari 2025 zijn als volgt:
1) NPO (Ster): 514 actieve pocasts, 2.707.415 wekelijkse downloads 992.800 wekelijkse gebruikers
2) FD Mediagroep: 116 actieve podcasts, 1.376.201 wekelijkse downloads 609.796 wekelijkse gebruikers
3) DPG Media: 176 actieve podcasts, 1.056.670 wekelijkse downloads 526.810 wekelijkse gebruikers
4) Audiohuis (Mediahuis): 102 actieve podcasts, 923.053 wekelijkse downloads, 513.508 wekelijkse gebruikers
5) Talpa Network: 77 actieve podcasts, 902.297 wekelijkse downloads, 649.324 wekelijkse gebruikers
6) Mediahuis NRC: 14 actieve podcasts, 481.993 wekelijkse downloads, 219.406 wekelijkse gebruikers
Boekestijn & De Wijk (BNR Nieuwsradio/FD Mediagroep), NRC Vandaag (Mediahuis NRC) en Napleiten (BNR Nieuwsradio/FD Mediagroep) zijn de best beluisterde podcasts die deelnemen aan het Audify/NMO Podcast standaard. Een grote podcast partij als Podimo (Tonny Media, Dag&Nacht Media) doet niet mee met de Audify/NMO onderzoeken.
Het volledige Audify-maandrapport januari 2025 is beschikbaar via de website.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
NMO Luistercijfers april 2025: Qmusic wint opnieuw
[Vacatures] Screenforce en Audify zoeken een Junior Marketing Executive
Audify: 51,1 miljoen euro omzet in Q1 van 2025
Luistertijd stabiel, marktaandelen verschuiven
Audify lanceert platform voor aanleveren radiocommercials
Gepubliceerd door: David de Jong