Amstelveen zet in op fossielvrije reclames in buitenreclame per 2028

De gemeente Amstelveen (met meer dan 95.000 inwoners) zet in op fossielvrije buitenreclames per 2028. Dit blijkt uit een reactie van Burgemeester & Wethouders op een door de meerderheid van de gemeenteraad aangenomen motie van januari 2024. De gemeente Amstelveen had bijna één jaar nodig om een en ander uit te laten zoeken en tot dit standpunt te komen naar aanleiding van de in die motie geuite verzoek om de buitenreclames fosielvrij te maken. Burgemeester & Wethouders van Amstelveen gaan in hun reactie niet in op het in de motie gedane verzoek om met Global hierover in gesprek te gaan. De motie werd destijds ingediend door de ChristenUnie en GroenLinks.

Global

De huidige concessie van Global loopt op 31 december 2027 af, met een optie op 5 jaar verlenging.  Als de gemeente Amstelveen ervoor kiest om de concessie per 2028 aan te besteden en niet bij Global te verlengen, kan fossielvrije reclame worden opgenomen in de randvoorwaarden.

Global wilde tegenover Marketing Report desgevraagd om moverende redenen niet reageren op de Amstelveense situatie.

Landelijke ontwikkelingen

De Amstelveense Burgemeester & Wethouders wijzen er op dat geadviseerd wordt om landelijke ontwikkelingen te blijven volgen en te wachten op een stevig juridisch fundament alvorens maatregelen lokaal door te voeren. Ook wijst de gemeente er op dat nog geen duidelijk juridisch kader is omdat er op nationaal niveau momenteel een solide grondslag ontbreekt.

De gemeente Amstelveen heeft door het Nationaal Adviesbureau Buitenreclame (NABB) onderzoek laten doen naar de algemene situatie rondom reclameverboden en de mogelijkheden daartoe. NABB is een bureau van Fred Kuhlman en Ronald Veldhuijzen van Zanten die alleen voor overheden werken.

NABB

NABB adviseert weliswaar de gemeente Amstelveen in gesprek te gaan met Global en te kijken in 2026 naar de concessievoorwaarden, maar plaatst wel flink wat kanttekeningen bij lokale verboden.

Landelijke Stichting Climate Tipping Points

De discussie komt voort uit de beweging Stichting Climate Tipping Points (voorheen Stichting Den Haag Fossielvrij) die zowel landelijk als via gemeenten tracht onder meer fossielvrije reclame te bewerkstelligen via verbiedfossielereclame.nl die door PvdA en GroenLinks in allerlei gemeenten is opgepikt.

Outreach

Outreach, de branchevereniging van buitenreclame exploitanten wees eerder op het standpunt dat dit een landelijke discussie hoort te zijn, omdat het veelal landelijke adverteerders zijn waar dit over gaat en een lappendeken aan verschillende regels voor buitenreclame dreigt te ontstaan en een ongelijk speelveld omdat sommige reclamezuilen niet van de gemeente zijn waardoor die verboden daar niet kunnen worden opgelegd en zo deze reclames alsnog te zien zijn.

Minder inkomsten

Alhoewel de gemeenteraad van Amstelveen in meerderheid stelde dat er nauwelijks financiële impact zal zijn, wijst NABB er op dat het mediumtype met lokale verboden verzwakt wordt en wel degelijk minder inkomsten te verwachten zijn (er is een gemiddelde bezettingsgraad van 70 procent).

De reclames zullen bij totale verboden verplaatsen naar digitaal (social media) en andere media alsmede voor buitenreclame naar winkelcentra en NS- en metrostations waar de exploitatie in handen is van andere exploitanten en aanbesteders.

Amstelveen wil alleen fossielvrij

NABB wijst er ook op dat het opvallend is dat Amstelveen alleen voor fossiele reclames kiest en niet (ook) voor een ban op alcoholreclames, gokreclames en vlees/zuivelreclames die in sommige gemeenten afwisselend ook in de ban worden gedaan. Praktisch zijn in Amsterdam, Utrecht, Amersfoort en Haarlem concrete besluiten genomen voor een volgende concessieperiode  en reclameverboden.         

In andere gemeenten is het tot nu alleen gebleven bij een uitgesproken wens (moties in de gemeenteraad) die verder geen juridische consequenties heeft. Sommige gemeenten overwegen een publiekrechtelijk verbod volgens de algemene plaatselijke verordening maar NABB vraagt de juridische houdbaarheid daarvan af en of die bij een rechter standhoudt.

Het volledige NABB-rapport is hier te vinden.

Fotocredits: Depositphotos

www.nabb.nl

www.global.com/nl

www.amstelveen.nl

www.outreach.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Marketing Report en CSDM nemen deel aan Museumnacht 2025

04-09-2025 | 15:34:58
Marketing Report en CSDM slaan de handen ineen voor een groots project tijdens de Amsterdamse Museumnacht

Jeugdfonds Sport & Cultuur start campagne Gewoon Mogelijk

01-09-2025 | 09:58:10
Met de campagne wil de organisatie ouders en verzorgers stimuleren een sport- of cultuurclub voor hun kind te kiezen, ook als er thuis onvoldoende geld is

Marc van Hamelen: Creativiteit slaat aan bij OOH

22-08-2025 | 10:45:00
Op het dek van het Ocean-schip tijdens SAIL in Amsterdam spreekt David de Jong met Marc van Hamelen, Director Business Development bij Ocean Outdoor

Xavier Tilman: Crossmediaal plannen mét OOH is gamechanger

22-08-2025 | 10:05:00
Tijdens SAIL in Amsterdam spreekt David de Jong met Xavier Tilman, CEO van Ocean Outdoor Netherlands.

Kees Wilbrink: Interactiviteit is sleutel tot effectieve OOH

22-08-2025 | 09:09:00
Op het dek van een indrukwekkend schip tijdens SAIL spreekt David de Jong met Kees Wilbrink, Chief Commercial Officer bij Ocean Outdoor Netherlands.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Johan van der Zanden over Jeroen van Koningsbrugge

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.

Fama Volat lanceert Hartmakers-campagne voor Hart van Brabant

04-09-2025 | 12:55:10
Onder de titel Word Hartmaker van Hart van Brabant heeft Fama Volat een campagne ontwikkeld voor de regio, voorheen bekend als Midden-Brabant.

ESH Media sluit netwerk aan op Cäsar-platform

04-09-2025 | 12:43:00
Hierdoor zijn de meer dan 4.750 dubbelzijdige A0-displays van de exploitant nu beschikbaar via het Cäsar Dataloket.

Masha Kodden CMO De Koffiejongens

04-09-2025 | 12:37:00
Zij sluit zich aan bij het koffiemerk op een moment dat het bedrijf zijn merkcampagne Op avontuur tussen de grote jongens lanceert.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.