Alfred Verhoeven: Diversiteit in de gamingwereld

[Column] Marketing the Rainbow 19: Gaymes

In eerdere artikelen liet ik zien hoe de jongste consumenten (gen Alpha) speels kunnen kennismaken met (regenboog)diversiteit, bijvoorbeeld via Barbie, Lego of de producten van Fisher-Price en Hasbro. In het kader van de klantreis Van Representatie naar Respect is dit zeer relevant. Millennials en gen Z – de meest vrijdenkende generaties ooit – worden vooral bereikt met games, waarbij crossovers naar films, en v.v., vaak worden gemaakt. Maar spelers ontmoeten elkaar toch niet of nauwelijks? Dus waarom is die diversiteit en aandacht dan nodig?

De spelers

Het grootste deel van de spelers is natuurlijk geen LHBT’er, dat betreft namelijk slechts zo’n 10 procent van de bevolking. Hoewel, bij Millennials stijgt dit sterk: zelfs in de VS noemt al bijna 20 procent zich nu ‘non-hetero’, of queer. Dit komt door de vrijheden die ze kennen en omarmen, en de wens om hun identiteit zélf te benoemen in plaats van opgelegd te krijgen. Regenbooggamers zijn er echter volop, en ze hebben zich hier en daar zelfs verenigd.

Gaymers iNC. is een gemeenschap van meer dan vijfduizend LHBT+ nerds uit Londen die videogames spelen, duurzame vriendschappen sluiten en gezamenlijk nerds zijn. Ze organiseren maandelijks een gamespektakel waar Londense queers samen kunnen komen en zichzelf kunnen zijn. Ze organiseren ook iedere maand een quiz, bioscoopbezoeken en avontuurlijke activiteiten voor sportievelingen.

Volgens een onderzoek hebben negen op de tien openlijk homoseksuele gamers te maken gehad met (online) misbruik of intimidatie. Sam, ambassadeur van de LHBT+-jongerenorganisatie Just Like Us, is van mening dat er in de gamingwereld een algemene negatieve houding heerst tegenover LHBT’ers. “Wanneer een queer-personage wordt aangekondigd, zie je meestal mensen klagen dat dit alleen maar wordt gedaan om woke te zijn of een politieke agenda te bevorderen”, zegt hij. Het is natuurlijk verontrustend, maar Sam ziet dat de tijden veranderen. “Ik denk dat de vertegenwoordiging van LHBT+ in videogames zeker een lange weg heeft afgelegd sinds de jaren 80. Leden van de queer-gemeenschap verschijnen als volledig uitgewerkte personages en niet alleen als schurken of de gebruikelijke negatieve stereotypen”, zegt hij, eraan toevoegend dat The Last of Us een van de eerste games was die LHBT+-personages verdedigde [zie ook Van gaymes naar film en v.v.]. “Ik zou graag meer personages in videogames zien die de lengte en breedte van de regenbooggemeenschap vertegenwoordigen, en ik denk dat de populariteit van de The Last of Us daarbij zeker zal helpen.”

Bioware

Al heel vroeg, in 2003, zette game-ontwikkelaar BioWare de gaming industrie op zijn kop door in Star Wars: Knights of the Old Republic, een optie voor relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht op te nemen. De impact hiervan was enorm, vooral te merken door de LHBT’ers zelf – maar natuurlijk waren er ook zuurpruimen die zich op de socials negatief uitlieten.

BioWare ontwikkelde vervolgens een reputatie met het opnemen van diverse personages in hun games. Dat kwam vooral tot uiting in de Mass Effect-trilogie, uitgebracht tussen 2007 en 2012, en een van de populairste videogamefranchises aller tijden.

Screenshot uit de game.

Het verschijnen van LHBT-personages in deze trilogie heeft een grote invloed gehad op de game-industrie én op spelers. Het heeft geholpen barrières te slechten en relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht in videogames te normaliseren. Het heeft ook bijgedragen aan het creëren van een meer inclusieve en accepterende gaminggemeenschap, waar spelers van alle geslachten en seksuele geaardheden zich welkom en vertegenwoordigd voelen.

Normaliseren

Ook in Dragon Age Inquisition (DAI) was Bioware rijkelijk divers. We zagen de biseksuele Leliana en Zevran, genderfluïde karakters waaronder Varlen Lavellan, de transseksuele Krem, de panseksuele Iron Bull en diverse stoere herenkoppels, zoals Wade en Herren. De interactie windt er ook geen doekjes om.

Op Reddit bleek dat deze diversiteit als gewoon verschijnsel (dus óók in games) zijn doel bereikte. De commentaren waren overweldigend positief, en in de trant van "Ik dacht dat LHBT gewoon achterlijk was, maar dankzij het spel weet ik dat het ook normale mensen zijn", “DAI maakte zeker deel uit van mijn lange weg om mezelf te accepteren. Ik ben superreligieus opgevoed en ben opgegroeid met de gedachte dat ze naar de hel gingen, enzovoort, Maar DAI was een van de eerste media waar ik dol op was en die LHBT-karakters bevatte” en “Ik weet dat sommige fans het niet goedkeurden ("BioWare duwt hun agenda door onze strot, eeeeew"), maar ik vind het geweldig dat Inquisition waarschijnlijk de meest LHBT-vriendelijke game tot nu toe is.” Dat strotduwen en die agenda worden overigens heel vaak gehoord als het gaat om diversiteit (lees “Een tram door je strot: in 6 seconden van welkom naar haat”).

Fun fact: veel niet-queer spelers maakten een vrouwelijk personage aan om met een mannelijk karakter te flirten. #NOTGAY - OK dan…

Conclusie

Het tonen van diversiteit (in allerlei vormen) kan heel effectief via games. Het bereiken van – veelal – jongeren met uitingen van diversiteit als een alledaagse zaak is van groot belang voor het normaliseren van alle soorten identiteiten, karakters en personen. En daarmee voor het bereiken van Respect in de klantreis. Zo wordt de maatschappij realistischer weerspiegeld, óók in games. Hoewel elfen en magiërs natuurlijk niet echt zijn. Maar trollen bestaan dan weer wél.

---

Alfred Verhoeven zit sinds 1987 in marketing en sales en is sinds 2000 DGA van BRIGHT Marketing Solutions. Hij werkt als freelance marketingcommunicatie manager. Verhoeven is in de afrondende fase van zijn promotieonderzoek Marketing The Rainbow (www.marketingtherainbow.info), waarin hij de vraag onderzoekt "Does The Gay Consumer really exist?". Hierin bekijkt hij de (regenboog)diversiteit in MarCom. Hij schreef voor Marketing Report eerder Woke, Wicked, Absolut, de HEMA, Starbucks en Culturele gevoeligheden in marketing.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Alfred Verhoeven: Marketing en politiek

15-04-2025 | 09:20:06
Ik probeer politiek te vermijden als ik het over marketing heb. Maar helaas zijn er te veel zaken die vanuit de overheid de wereld van reclame en communicatie beïnvloeden.

Disney vaart tegen de wind in 

26-03-2025 | 12:47:00
De columnist Alfred Verhoeven met zijn serie Marketing the Rainbow gaat in nummer 17 dieper in op Disney en het signaal richting diversiteit en inclusie.

Alfred Verhoeven: Culturele gevoeligheden in marketing

04-03-2025 | 09:46:00
De columnist Alfred Verhoeven met zijn serie Marketing the Rainbow gaat in nummer 16 dieper in op culturele gevoeligheden in marketing.

Alfred Verhoeven: Je diversiteit in de praktijk, vier redenen

10-02-2025 | 11:22:00
De columnist Alfred Verhoeven met zijn serie Marketing the Rainbow gaat in nummer 15 dieper in op diversiteit en waarom het zo belangrijk is.

Alfred Verhoeven: WOKE!

23-01-2025 | 13:23:00
De columnist Alfred Verhoeven met zijn serie Marketing the Rainbow gaat in nummer 14 dieper in op het begrip: WOKE!

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.