Albert Heijn lanceert Laatste Kans Koopjes

Albert Heijn introduceert het initiatief Laatste Kans Koopjes om voedselverspilling verder terug te dringen. De lancering valt samen met de start van de Verspillingsvrije week, die op 8 september door koningin Máxima wordt geopend. Met behulp van slimme technologie in de AH-app verwacht de supermarktketen meer dan vijf miljoen kilo voedsel te besparen.

Per persoon wordt jaarlijks gemiddeld 33 kilo voedsel weggegooid. Dat is niet alleen kostbaar, maar ook belastend voor het milieu. Door producten met een korte houdbaarheid of uitlopend assortiment overzichtelijk te bundelen en extra af te prijzen, wil Albert Heijn klanten stimuleren minder te verspillen.

Vier initiatieven samengebracht

Laatste Kans Koopjes combineert vier bestaande AH-programma’s: Overblijvers, het Groente & fruitzakje, Dynamisch Afprijzen en Brood van Gisteren. Hiermee biedt Albert Heijn klanten meer overzicht en hogere kortingen op producten die anders mogelijk zouden worden weggegooid.

Nienke Tjerkstra, verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid bij Albert Heijn: "Ik ben blij dat we met Laatste Kans Koopjes een volgende stap zetten in onze strijd tegen voedselverspilling. Hoe dichter bij de houdbaarheidsdatum hoe hoger de korting voor de klant, die kan oplopen tot zeventig procent. Dankzij dit slimme systeem verwachten we 25 procent meer afgeprijsde producten te verkopen en zo aanzienlijk minder voedsel te verspillen."

Live inzicht via de AH-app

Een belangrijke toevoeging is dat klanten via de AH-app kunnen zien welke afgeprijsde producten in de winkel beschikbaar zijn en tegen welk kortingspercentage. Daarmee wordt het mogelijk om al vóór een winkelbezoek koopjes in te plannen. Volgens Albert Heijn is dit een manier om technologie te koppelen aan maatschappelijke impact: klanten profiteren van lagere prijzen en dragen tegelijkertijd bij aan een duurzamere voedselketen.

Halvering voedselverspilling in 2030

Albert Heijn wil dat zoveel mogelijk producten worden geconsumeerd en niet in de afvalbak belanden. Het bedrijf werkt samen met boeren, telers, producenten en klanten in de hele keten om verspilling te voorkomen. Het doel is om in 2030 vijftig procent minder voedsel te verspillen ten opzichte van 2016.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Intertoys lanceert Speelboek 2025 op kinderinitiatief

16-10-2025 | 18:14:00
Het jaarlijkse Speelboek geldt al decennialang als het startsein van het speelgoedseizoen richting de feestdagen en het samenstellen van verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst.

Crossmediale DPG Media-campagne scoort voor Rijn IJssel

16-10-2025 | 09:15:22
Rijn IJssel, een toonaangevende MBO-instelling in Arnhem, had de ambitie om meer studenten en ouders te bereiken voor hun open dagen.

Case: M18% brandlift voor Austria Tourism

13-10-2025 | 09:34:59
Austria Tourism wilde het unieke Lebensgefühl van de Oostenrijkse wintersportgebieden onder de aandacht brengen bij Nederlandse wintersportliefhebbers.

Serviceplan en MediaMarkt starten gezamenlijke merkcampagne

06-10-2025 | 15:15:00
MediaMarkt start een nieuwe fase in de merkcampagnes met een creatieve interpretatie van de bekende pay-off Ik ben toch niet gek.

mJourney lanceert whitepaper over toekomst fysieke retail

03-10-2025 | 10:51:58
Het document laat zien hoe locatie-intelligentie, data en technologie fysieke winkels een strategische rol geven in het medialandschap.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.