[AI & Marketing door Patrick Petersen] Bluesky? Algoritme-loos is het nieuwe AI-vertrouwen!

AI-toepassingen zijn een hot topic en blijven onze aandacht trekken. Tegelijkertijd groeit de bezorgdheid over het gratis gebruik van onze content op sociale media door betaalde AI-toepassingen. De gebruiksvoorwaarden van platforms lijken vaak elke vorm van ethisch handelen te overstijgen.

De snelle groei van Bluesky, de advertentieloze microblog van Twitter-oprichter Jack Dorsey, markeert een nieuwe fase in het socialmedialandschap. Nadat duidelijk werd dat het voormalige Twitter (nu X) fungeerde als een groot politiek promotiekanaal voor figuren als Donald Trump en Elon Musk, bracht Bluesky een duidelijke verklaring uit over het gebruik van gebruikerscontent op zijn platform. Dit statement heeft Bluesky een toestroom van nieuwe, tevreden gebruikers opgeleverd.

De waarde van socialmediagesprekken voor AI-trainingstools zoals Gemini en ChatGPT is onmiskenbaar. Echter, de angst groeit dat onze persoonlijke gegevens, creaties en inzichten zonder toestemming worden gebruikt om commerciële AI-toepassingen te ontwikkelen, die vervolgens achter een betaalmuur verdwijnen.

Sociale verklaring

Bluesky heeft in een openbare verklaring aangegeven dat het "geen enkele intentie" heeft om gebruikerscontent te gebruiken voor het trainen van generatieve AI-toepassingen. Deze uitspraak werd gedaan op dezelfde dag dat X nieuwe servicevoorwaarden invoerde, waarin stond hoe gebruikersgegevens en andere informatie kunnen worden geanalyseerd voor de training van AI-modellen.

In eenvoudige bewoordingen stelt X dat tekst, afbeeldingen, video’s en andere content die gebruikers delen, kunnen worden gebruikt om generatieve AI-modellen te trainen. Content die veel interactie oproept, wordt als waardevol beschouwd en kan bijdragen aan het ontwikkelen van zogenaamd "betrouwbare" antwoorden door AI-chatbots, zonder enige bronvermelding.

"Maar wat doen ze met onze gegevens?"

Steeds vaker rijst de vraag wat socialmediaplatforms met onze gegevens doen en hoe onze content wordt gerecycled als onderdeel van een winstgevend verdienmodel. Influencers en contentmakers worden hierdoor direct geraakt.

Bluesky zet zich nadrukkelijk af tegen deze praktijk en benadrukt dat het géén gebruikersgegevens zal gebruiken voor AI-training. Deze aanpak staat in schril contrast met de richting die X is ingeslagen. Dit verschil in beleid heeft grote gevolgen voor artiesten, schrijvers en andere makers van content, omdat hun werk op sommige platforms zonder vergoeding wordt gebruikt voor commerciële AI-doeleinden.

Het vertrouwen in sociale media verschuift. Platforms die gebruikersdata beschermen en algoritme-loos opereren, worden steeds belangrijker. Algoritme-loos en zonder misbruik van jouw gegevens sociale media gebruiken: dát is het nieuwe vertrouwen!

Patrick Petersen RDM MA MSc is columnist, onderzoeker, spreker, auteur, docent en ondernemer op het gebied van crossmediale digitale marketing, en auteur van onder andere Handboek.AI en Effectieve AI-prompts voor een marketingstrategie die werkt.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Patrick Petersen: Klapt u mee met de AI-bubbel?

09-09-2025 | 12:02:00
De eerste grote juridische processen tegen bewezen auteursrechtenschendingen door de partijen achter AI-chatbots hebben hun uitspraken gekregen

Patrick Petersen: RIP AI-trendwatchers

02-09-2025 | 11:03:00
De rapporten waarschuwen ons voor het feit dat rond de 95% van de AI-projecten faalt en helemaal geen verbetering biedt.

Patrick Petersen: Aaai.. de kunstmatige relaties werken niet

26-08-2025 | 14:32:00
Maar kom op: zijn menselijke relaties nu echt zo fantastisch geweest? Kijk naar de scheidingscijfers, de datingapps vol oude foto's

Patrick Petersen: Factcheck voor dummies

19-08-2025 | 11:20:14
Het is eindelijk duidelijk: de populaire AI-chatbots, zoals ChatGPT en Gemini, gaan niet factchecken voor ons, maar óns opvoeden.

Patrick Petersen: Nummer 1 in ChatGPT (voor slechts 49 euro)

12-08-2025 | 10:51:00
Het liefst willen de autoriteit zijn die de beste antwoorden (met bronmeldingen in de vorm van waardevolle deeplinks) middels AI-chats deelt.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

BMW start wereldwijde campagne voor iX3

15-09-2025 | 15:51:00
BMW heeft samen met Jung von Matt HAMBURG een internationale campagne gelanceerd rond de introductie van de BMW iX3.

Supermarkt Dirk benadrukt betaalbaarheid met Telegraaf-bijlage

15-09-2025 | 14:05:00
Supermarktketen Dirk heeft een bespaarbijlage uitgebracht in De Telegraaf. Daarmee speelt de keten in op de discussie over koopkracht en prijzen

Univé Zakelijk kiest Zandbeek na creatieve pitch voor zakelijke marketingcampagnes

15-09-2025 | 12:31:00
Verzekeraar Univé heeft na een pitch Zandbeek verkozen als creatief bureau voor zakelijke marketingcampagnes en content

[Vacatures] iO zoekt een Marketing Strateeg

15-09-2025 | 08:50:00
iO is per direct op zoek naar Marketing Strateeg - Campus Den Bosch

[Vacatures] Influentials zoekt een Medior Campaign Manager

15-09-2025 | 07:49:00
Influentials is per direct op zoek naar Medior Campaign Manager (36-40 uur) Fulltime · Rotterdam / Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.