[AI & Marketing door Patrick Petersen] Bluesky? Algoritme-loos is het nieuwe AI-vertrouwen!

AI-toepassingen zijn een hot topic en blijven onze aandacht trekken. Tegelijkertijd groeit de bezorgdheid over het gratis gebruik van onze content op sociale media door betaalde AI-toepassingen. De gebruiksvoorwaarden van platforms lijken vaak elke vorm van ethisch handelen te overstijgen.

De snelle groei van Bluesky, de advertentieloze microblog van Twitter-oprichter Jack Dorsey, markeert een nieuwe fase in het socialmedialandschap. Nadat duidelijk werd dat het voormalige Twitter (nu X) fungeerde als een groot politiek promotiekanaal voor figuren als Donald Trump en Elon Musk, bracht Bluesky een duidelijke verklaring uit over het gebruik van gebruikerscontent op zijn platform. Dit statement heeft Bluesky een toestroom van nieuwe, tevreden gebruikers opgeleverd.

De waarde van socialmediagesprekken voor AI-trainingstools zoals Gemini en ChatGPT is onmiskenbaar. Echter, de angst groeit dat onze persoonlijke gegevens, creaties en inzichten zonder toestemming worden gebruikt om commerciële AI-toepassingen te ontwikkelen, die vervolgens achter een betaalmuur verdwijnen.

Sociale verklaring

Bluesky heeft in een openbare verklaring aangegeven dat het "geen enkele intentie" heeft om gebruikerscontent te gebruiken voor het trainen van generatieve AI-toepassingen. Deze uitspraak werd gedaan op dezelfde dag dat X nieuwe servicevoorwaarden invoerde, waarin stond hoe gebruikersgegevens en andere informatie kunnen worden geanalyseerd voor de training van AI-modellen.

In eenvoudige bewoordingen stelt X dat tekst, afbeeldingen, video’s en andere content die gebruikers delen, kunnen worden gebruikt om generatieve AI-modellen te trainen. Content die veel interactie oproept, wordt als waardevol beschouwd en kan bijdragen aan het ontwikkelen van zogenaamd "betrouwbare" antwoorden door AI-chatbots, zonder enige bronvermelding.

"Maar wat doen ze met onze gegevens?"

Steeds vaker rijst de vraag wat socialmediaplatforms met onze gegevens doen en hoe onze content wordt gerecycled als onderdeel van een winstgevend verdienmodel. Influencers en contentmakers worden hierdoor direct geraakt.

Bluesky zet zich nadrukkelijk af tegen deze praktijk en benadrukt dat het géén gebruikersgegevens zal gebruiken voor AI-training. Deze aanpak staat in schril contrast met de richting die X is ingeslagen. Dit verschil in beleid heeft grote gevolgen voor artiesten, schrijvers en andere makers van content, omdat hun werk op sommige platforms zonder vergoeding wordt gebruikt voor commerciële AI-doeleinden.

Het vertrouwen in sociale media verschuift. Platforms die gebruikersdata beschermen en algoritme-loos opereren, worden steeds belangrijker. Algoritme-loos en zonder misbruik van jouw gegevens sociale media gebruiken: dát is het nieuwe vertrouwen!

Patrick Petersen RDM MA MSc is columnist, onderzoeker, spreker, auteur, docent en ondernemer op het gebied van crossmediale digitale marketing, en auteur van onder andere Handboek.AI en Effectieve AI-prompts voor een marketingstrategie die werkt.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

De 25 meest gelezen columns van het jaar 2025

22-12-2025 | 17:41:00
Welke onderwerpen raakten dit jaar een snaar bij marketingprofessionals? Het antwoord laat zich lezen in de cijfers

Patrick Petersen: Een generatieve kerst (waar niemand om vroeg)

16-12-2025 | 11:31:00
Het begon onschuldig met zomaar een kerstkaart. Tenminste, dat dacht ik. Maar dit jaar kwam hij niet van tante Ria met haar onleesbare handschrift en een vergeelde foto van de hond.

Patrick Petersen: MetaAI trekt stekker uit Wii Worlds

09-12-2025 | 11:57:00
Meta heeft dus eindelijk ingezien dat niemand zijn werkdagen wil slijten als lowres-avatar zonder benen in een virtuele vergaderzaal die eruitzag als Wii Sports.

Patrick Petersen: Met AI-boek genomineerd voor AI Award

01-12-2025 | 10:52:00
We ondervragen de genomineerde MarketingReport-columnist Patrick Petersen die met zijn AI-creativiteit voor professionals kans maakt op een prijs.

Winactie: Generatieve AI voor professionals door Patrick Petersen

11-11-2025 | 13:18:01
Dit boek biedt een praktisch en actueel overzicht van alles wat je nodig hebt om AI in te zetten voor slimme contentcreatie
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

SEA Water positioneert Santa als waterambassadeur

23-12-2025 | 10:55:00
Na jarenlange samenwerking met een wereldwijd frisdrankmerk verruilt Santa Claus zijn vertrouwde rol voor een positie bij SEA Water.

Philips en Prusa lanceren Gen Fix in Praag

22-12-2025 | 15:08:00
Philips heeft samen met Prusa Gen Fix gelanceerd Met het programma leren kinderen en gezinnen praktische reparatievaardigheden via 3D-printen

Rodger Werkhoven: Schadenfreudevrije kerst gewenst, allemaal!

22-12-2025 | 11:54:00
Beeld- en mediatechnoloog Rodger Werkhoven droeg op uitnodiging van OpenAI vanaf ’21 bij aan de ontwikkeling van DALL·E en ’t inbouwen ervan in ChatGPT.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Accountmanager Vtwonen

22-12-2025 | 08:16:00
DPG Media is per direct op zoek naar Accountmanager Vtwonen - Amsterdam

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.