ACM: DSA-samenwerkingsprotocol met elf toezichthouders

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een samenwerkingsprotocol getekend over de Digital Services Act (DSA) met elf andere toezichthouders.

Het gaat om: Autoriteit Financiële Markten (AFM), Autoriteit online Kinderpornografisch en Terroristisch Materiaal, Autoriteit Persoonsgegevens (APG), Commissariaat voor de Media, Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), Kansspelautoriteit, Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), Openbaar Ministerie (OM), Politie en Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI).

Daarnaast is de Autoriteit Persoonsgegevens aangewezen als toezichthouder op een aantal regels uit de DSA. Ook andere toezichthouders en opsporingsinstanties houden toezicht op of via die online diensten, ieder met hun eigen toezichtstaken.

DSA

De ACM is in Nederland sinds 4 februari 2025 aangewezen als toezichthouder en digitaledienstencoördinator voor de DSA, een Europese wet met regels voor online platforms en hostingdiensten, waaronder socialemediaplatforms, zoekmachines, online marktplaatsen, internetproviders en webhostingdiensten, maar ook sommige webshops en online fora.

Gegevens delen

De ACM stelt dat samenwerking noodzakelijk is om ervoor te zorgen dat het toezicht op de digitale sector effectief en efficiënt verloopt. Alle toezichthouders hebben afgesproken om elkaar te ondersteunen als die samenwerking bijdraagt aan het toezicht, en om daarvoor ook gegevens en inlichtingen met elkaar te delen als dit wettelijk is toegestaan.

DSA Kamer

Er is daartoe ook een DSA Kamer opgericht waar de elf toezichthouders en de ACM aan deelnemen. De ACM is als digitaledienstencoördinator voorzitter van de DSA Kamer, die is opgericht door het samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders, om de DSA te coördineren en kennis en ervaring op het gebied van toezicht en handhaving ten aanzien van online tussenhandeldiensten te bundelen.  

Het samenwerkingsprotocol is hier te vinden.

www.acm.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data

05-09-2025 | 12:26:13
Door de explosie van streamingplatforms, on-demand content en gefragmenteerd kijkgedrag hebben traditionele meetmethoden moeite om het tempo bij te houden

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.