[Interview] Diederik van Middelkoop: Vandebron heeft het geluid van een toekomstgerichte, ambitieuze innovator

Diederik van Middelkoop is Executive Creative Director & Partner bij Amp.Amsterdam. Zijn bedrijf ontwikkelde het merkgeluid waarmee energieaanbieder Vandebron zich in de markt zet als Green Tech-pionier. We spreken hem over de totstandkoming van dit geluid.

Hallo Diederik, wat een mooi project – het geluid voor Vandebron. Met welke vraag kwamen zij bij jullie?

VandeBron kwam bij Amp.Amsterdam met de vraag om een nieuw geluid. De herpositionering van het merk vroeg om een auditieve vormgeving, dat past bij waar Vandebron voor staat, en de ambities van het merk. Het creatieve concept achter de sonic identity van Vandebron is gebaseerd op een merk transitie van every man naar innovative explorer. Het geluid van Vandebron heeft ter ondersteuning hiervan een duidelijke herkenbare gelaagdheid, driedimensionaliteit en innovatief karakter gekregen. Het eindresultaat is een future forward sound die past bij een energieleverancier die op kop loopt waar het gaat om de benodigde energietransitie naar 100 procent duurzame energie. Het geluid van een Green Tech-pionier.

Hoe gaat zoiets in zijn werk als er de wens is voor een nieuw geluid, moet ik dan denken aan uitgebreide briefings, storyboards en luistersessies?

Zeker, alhoewel het Vandebron brand team (Isabelle, Mart en Margo) van meet af aan heel helder was in haar beschrijvingen van het merk, de merkgeschiedenis, de ambities, en hoe de toekomst er volgens Vandebron uit moet zien. Die helderheid hielp ons team enorm, en maakte de gezamenlijke sessies heel vruchtbaar en effectief. Ook zaten we met alle beslissers aan tafel, dus hoefden we niet door ettelijke rondes met verschillende organisatielagen heen. Dat vergemakkelijkte het proces enorm.

Op welke manier draagt dit geluid uit waar Vandebron voor staat?

Het geluid straalt intelligentie uit, en een innovatieve blik op de toekomst. Vandebron positioneert zichzelf als de voorloper waar het gaat om de benodigde energietransitie naar 100 procent duurzame energie. Daar is durf, ambitie, en technische kennis voor nodig. Waar het geluid van Vandebron in het verleden een wat meer Hollandse gezelligheid voor iedereen uitstraalde, is het nu duidelijk het geluid van een toekomstgerichte, ambitieuze innovator. 

Waar put je inspiratie uit bij het bedenken en ontwikkelen van een nieuw geluid?

We laten ons altijd inspireren door waar het merk voor staat, en hoe dat het beste te vertalen is in muziek en geluid, in tonaliteit en instrumentatie. Daarmee kan de muzikale inspiratie feitelijk uit ieder genre komen, maar het keuzeproces dat we samen met onze klanten doorlopen is erop gericht om uiteindelijk heel gefocust te werk te gaan. Het innovatieve karakter van Vandebron heeft gedurende het gehele creatieve proces echt centraal gestaan.  

Heb je zelf een bepaald favoriet iconisch geluid (van een film of campagne misschien)?

Ik heb altijd een enorme liefde gehad voor Close Encounters of the Third Kind, van Steven Spielberg, met de geniale muziek van John Williams. Hoe in de film een melodie van vijf tonen de basis, de essentie vormt van de communicatie tussen de mens en een buitenaardse entiteit, heb ik altijd geniaal gevonden. De kracht van muziek als communicatiemiddel is mijns inziens zelden zo indrukwekkend in beeld (en geluid) gebracht.

Kunnen we nog meer verwachten vanuit zo richting einde jaar of begin 2023?

We hebben net de muziek en het geluid afgerond voor de magische Kerstfilm van Albert Heijn. Ook hebben we een paar prachtige idents voor National Geographic mogen produceren. En er gaan begin 2023 in ieder geval nog twee mooie merken live met hun door ons ontwikkelde nieuwe geluid.

Wat is het laatste nieuws?

Begin volgend jaar gaan we weer van start met onze legendarische Amp.Sessions. Eerder waren hier onder anderen Glass Animals, Typhoon, Bear’s Den en The Common Linnets te gast. Zorg dat je onze nieuwsbrief ontvangt om op de hoogte te blijven.

www.ampamsterdam.com

Lees ook:

Amp.Amsterdam ontwikkelt merkgeluid voor Vandebron

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.