Bregtje van der Haak per 1 april 2023 directeur Eye Filmmuseum

Journalist en documentairemaker Bregtje van der Haak – lang verbonden aan de VPRO als programmamaker, eindredacteur van Tegenlicht en hoofdredacteur – volgt per 1 april 2023 zittend directeur Sandra den Hamer op.

Bregtje van der Haak is benoemd door de Raad van Toezicht van Eye. De aankomend directeur verheugt zich leiding te gaan geven aan een eigentijds museum voor filmkunst met een collectie die de mogelijkheid biedt om verleden, heden en toekomst te verbinden, de wereld in transitie aan de hand van beelden te bevragen, en in gesprek te gaan over de rol van film in de digitale beeldcultuur.

Over het Amsterdamse IJ

Sandra den Hamer laat een museum achter dat sinds de sprong over het IJ in Amsterdam in 2012 een ontwikkeling heeft doorgemaakt. Eye Filmmuseum is in de afgelopen vijftien jaar getransformeerd tot een bruisend centrum voor filmcultuur en een museum met internationale allure.

Ontmoetingsplaats

Bregtje van der Haak zal voortbouwen op de caleidoscopische opdracht die het museum zichzelf heeft gesteld: een ontmoetingsplaats te zijn waar film in al zijn facetten wordt getoond en van context wordt voorzien, van de vroegste begindagen tot de actueelste ontwikkelingen, van minutieus gerestaureerde klassiekers tot de nieuwste digitale experimenten en tentoonstellingen van internationale hedendaagse kunstenaars en filmmakers.

Lex ter Braak, voorzitter (a.i.) Raad van Toezicht Eye Filmmuseum: “De Raad van Toezicht heeft in Bregtje van der Haak zijn droomkandidaat gevonden. Met haar kennis van de film en de nieuwe media, haar geschoolde overtuiging van het belang van de collectie en de gezamenlijke maatschappelijke impact hiervan, zal Bregtje van der Haak nieuwe mogelijkheden voor Eye en het publiek weten te creëren. De dynamiek tussen museum en samenleving zal zij intensiveren om daar een programma van urgentie omheen te maken. Bregtje van der Haak zal van Eye een veelkleurig prisma maken, een plek waar iedereen kan zijn.’

Bregtje van der Haak: “Eye is onder leiding van Sandra den Hamer een fantastisch publiek instituut geworden, een essentiële ontmoetingsplaats voor iedereen die denkt en droomt in beelden.

Ik ben zeer enthousiast over de kans om haar werk verder te zetten en samen te werken met een team van excellente professionals, die de filmcultuur met passie en toewijding uitdragen op alle niveaus.

In mijn dromen zie ik Eye, de oester aan het IJ, zich nog verder openen naar de wereld, als een brave spac’ waar de filmkunst zich toont op vele manieren en iedereen zich welkom voelt om met de collectie en de internationale film community in dialoog te gaan: om samen de hoogstpersoonlijke, maar gedeelde diagnose te stellen van onze tijd.”

www.eyefilm.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

DEPT ontwikkelt kerstcampagne Bol

07-12-2025 | 22:49:00
Het creatieve digitale bureau DEPT heeft voor internetwinkel Bol de kerstcampagne ontwikkeld. Bol duidt die met de gedachte van betekenisvol geven, met cadeaus die ertoe doen

Hotel L’Amour ontwikkelt kerstcommercial HEMA

07-12-2025 | 22:19:00
Hotel L’Amour heeft de kerstcommercial voor HEMA ontwikkeld met als thema Het mooiste dat je kunt geven is liefde, met als centrale boodschap iets doen voor een ander

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.