Vijf genomineerden voor CMO of the Year 2025

Marjolein Vendrig, Stijn Mentrop, Josha Jansen, Leo Hensen of Cor Jansen maken kans op CMO prijs

Adformatie kiest jaarlijks samen met een kundige en kritische vakjury de CMO of the Year. Uit een consideration list van 14 CMO's selecteerde de jury de volgende shortlist van CMO's of marketingdirecteuren (in alfabetische volgorde, op bedrijfsnaam):

Marjolein Vendrig (Bever)

Sinds het aantreden van Marjolein Vendrig bij Bever in 2021 heeft de retailwereld uitgedaagd met een radicale visie op duurzaamheid en klantbeleving. Haar leiderschap, vernieuwingsdrang, bewezen succes en sterke purpose maken haar tot een van de meest inspirerende marketingdirecteuren van dit moment.

Vendrig staat bekend om haar mensgerichte, bevlogen en gedurfde leiderschapsstijl. Ze weet scherpe keuzes te maken, maar altijd gedragen door het team. ‘Sterke merken ontstaan als visie, strategie en gedrag op één lijn zitten’, stelt ze. Onder haar leiding werd het marketingteam van 45 mensen gestructureerd rond vier pijlers, met als gezamenlijke missie: alles wat de klant ziet, voelt en beleeft, versterken vanuit een duidelijke merkidentiteit. Stijn Mentrop -Huliselan (McDonalds)

Josha Jansen (Marie-Stella-Maris)

Als eerste werknemer van Marie-Stella-Maris bouwde Josha Jansen het merk vanaf de grond op. Inmiddels leidt ze als chief marketing officer een team van elf marketeers en maakt ze deel uit van het C-level. Haar kracht? De combinatie van strategisch inzicht, creatief leiderschap en maatschappelijke betrokkenheid.

Jansen wordt gedreven door nieuwsgierigheid naar consumentengedrag, een eigenschap die ze meeneemt uit haar psychologische achtergrond. Als leider zet ze in op vertrouwen, eigenaarschap en creativiteit. ‘Ik ben een co-pilot’, zegt ze, ‘Iemand die het team helpt om te groeien.’ Afgelopen jaar verschoof haar focus naar het versterken van de creatieve slagkracht van de organisatie, onder andere door het aanstellen van een creatief directeur. Daarnaast zorgde een herstructurering voor meer wendbaarheid en duidelijkheid binnen het team, essentieel voor de groeifase van Marie-Stelle-Maris waarin snel schakelen belangrijk is.

Stijn Mentrop – Huliselan (McDonald's)

Onder leiding van Stijn Mentrop, sinds 2022 Chief Marketing, Digital & Insights Officer bij McDonald’s Nederland, ontwikkelde McDonald’s zich tot een marketinggedreven organisatie die niet alleen inspeelt op consumententrends, maar ook maatschappelijke verantwoordelijkheid centraal stelt.

Mentrop staat bekend als een leider die gelooft in role-modeling en empowerment. Hij vormt samen met de managing director en cfo het Core Leadership Team en stuurt een multidisciplinair team van 21 marketeers en data-analisten aan. Zijn leiderschapsstijl draait om open communicatie, het delen van visie en het stimuleren van eigenaarschap. ‘Als leider ben je een voorbeeld voor je mensen. Je moet laten zien waar je in gelooft en mensen uitdagen om zelf verantwoordelijkheid te nemen en ze te laten voelen dat je ze vertrouwt’, aldus Mentrop.

Leo Hensen (Odido)

Leo Hensen heeft met Odido bewezen dat telecom niet kil of technisch hoeft te zijn. Door technologie toegankelijk en empathisch te maken, zet hij marketing in als katalysator voor groei én verbinding.

Sinds 2019 is Hensen verantwoordelijk voor de marketing en communicatie voor de consumenten- en klein zakelijke markt bij Odido, voorheen T-Mobile en Tele2. In een van de meest competitieve markten van Nederland, heeft Hensen niet alleen een nieuw merk gelanceerd, maar ook een nieuwe manier van denken in telecom geïntroduceerd. Met een team van 75 mensen en twee geïntegreerde strategische partners werkt hij aan drie merken – Odido, Ben en Simpel – die samen een breed spectrum aan consumenten bedienen.

Hensen wordt geroemd om zijn heldere visie en het vermogen om zijn team mee te nemen in een ambitieuze koers.

Cor Jansen (Utrecht Marketing)

Als directeur-bestuurder van Utrecht Marketing is Cor Jansen al sinds 2019 de drijvende kracht achter het sterke en vernieuwende citymarketingbeleid van Utrecht. Misschien een vreemde eend in de bijt van scale-ups, corporates en retailers, maar Jansen en zijn team laten zien dat impact niet alleen afhankelijk is van grote budgetten, maar vooral van visie, verbinding en daadkracht.

Jansen staat bekend om zijn open, coachende leiderschapsstijl. Onder zijn leiding groeide Utrecht Marketing uit tot een dynamische en wendbare organisatie, waarin samenwerken centraal staat. Zijn motto? ‘Met pret presteren.’ Hij noemt zichzelf een ‘fixer’ en weet zijn mensen te enthousiasmeren, maar ook verantwoordelijkheden te geven.

CMO Day

Het doel van de Adformatie CMO of the Year Award is om vernieuwende en inspirerende marketingdirecteuren die een duidelijke impact op de organisatie hebben, in de spotlight te zetten en erkenning te geven voor het werk dat zij doen. Het gaat om CMO’s die met hun marketingbeleid innovatieve methoden, vormen en samenwerkingsverbanden introduceren. En hiermee effect sorteren, impact maken en hun omgeving inspireren, zowel intern als extern.

Naast de CMO Community zijn lezers van Adformatie gevraagd CMO’s en marketing directeuren uit hun netwerk te kandideren die dit jaar een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd. De kandidaten hebben een vragenlijst ingevuld. In een laatste jurysessie om de winnaar te bepalen heeft de jury op basis van de criteria in een-op-een gesprekken vragen gesteld aan de vijf genomineerden.

De winnaar wordt bekendgemaakt op CMO Day op donderdag 15 mei in De Koepel te Haarlem, met als thema Freedom. Breaking Barriers, Creating Opportunities. Vorig jaar werd Kruidvat-cmo Brenda Smith gekozen tot winnaar.

De consideration list voor CMO of the Year 2025

Patrick Kuijsters (ABN Amro)
Marjolein Vendrig (Bever)
Irene Muller (Joolz)
Jorieke de Vries (Jumbo Supermarkten B.V.)
Bram van IJssel Smits (Koffiejongens)
Dave Frauenfelder (KPN)
Laura Klaver (Lidl)
Josha Jansen (Marie-Stella-Maris)
Stijn Mentrop (McDonald's)
Pieter Bastiaansen (Natuurhuisje.nl)
Marielle Krouwel (Nationale Nederlanden)
Leo Hensen (Odido)
Rozemarijn Koppenaal (Rituals)
Cor Jansen (Utrecht Marketing)

Vakjury voor CMO of the Year

Johan van der Zanden (CMO Albert Heijn, CMO of the Year 2023)
Beate van Dongen Crombags (partner customer experience & digital transformation EY)
Edgar Molenaars (partner customer & brand advisory KPMG)
Brenda Smith (CMO AS Watson, CMO of the Year 2024)
Lara Molendijk (New Growth Strategies)
Lennart Boorsma (Boorsch.com)
Susanne van Nierop (hoofredacteur Adformatie)

CMO Day met als thema Freedom vindt dit jaar plaats op 15 mei in Haarlem. CMO's en marketingdirecteuren kunnen zich aanmelden via Chiefmarketing.nl.

Dit artikel verscheen eerder op de website van Adformatie

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Grassa kiest Cogonez als strategisch communicatiepartner

13-05-2025 | 16:01:00
Cogonez gaat de communicatie verzorgen voor Grassa, een bedrijf dat gras-eiwit produceert als lokaal alternatief voor geïmporteerde soja.

Lara Sari uitgeroepen tot Rotterdam Creative Talent 2025

13-05-2025 | 14:39:55
De award, een initiatief van de gemeente Rotterdam en Agency at Night, wordt jaarlijks toegekend aan een veelbelovende jonge maker uit de stad.

Tigerduck Agency verbindt doelgroepen op basis van mindset

13-05-2025 | 14:24:00
Een groep van 24 jonge makers van de Belgian Advertising School is gestart met Tigerduck Agency, een pop-up communicatiebureau dat zich richt op het verbinden van mensen met een vergelijkbare denkwijze.

Pim van Helten: Wij mixen AI en creativiteit live on stage

13-05-2025 | 10:47:00
[Interview] CEO van DPDK over het verbinden van makers en denkers tijdens Agency at Night

ADNIGHT groeit verder met partners en programma’s

13-05-2025 | 10:38:00
Na een succesvolle editie in Brussel richt het creatieve festival zich dit jaar opnieuw op de hoofdstad.

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.