ZIGT: Hebben Google strategen en consultants echt het beste voor met de belangen van de klant?

Google Ads is een van de belangrijkste onderdelen van de (online) marketingmix van bedrijven. Het platform verandert en ontwikkelt zich continu. Tegelijkertijd merken we dat we beetje bij beetje de volledige controle over de accounts kwijtraken. Wat ons betreft is een (positief) kritische houding ten opzichte van deze ontwikkelingen op zijn plaats. Hoewel Google beweert dat het algoritme beter kan bepalen welke bezoeker meer waard is om naar jouw website te leiden, zijn wij ervan overtuigd dat wij de klant – met al zijn doelen, uitdagingen en beperkingen – veel beter begrijpen dan het algoritme.

Als bureau werken we met een grote verscheidenheid aan accounts. Wat voor het ene account goed werkt, zoals een specifieke (bied)strategie, blijkt voor een ander minder effectief of helemaal niet te werken. Om een Google Ads-account verder te ontwikkelen en te laten groeien, voeren we regelmatig meetings met accountstrategen van Google. Tijdens deze gesprekken krijgen we tips om het account verder te optimaliseren. Toch bekruipt ons steeds vaker de vraag: “Begrijpen ze de klant wel écht? En kunnen ze ons daadwerkelijk advies geven dat aansluit bij de behoeften van de klant?”In dit artikel zou ik talloze voorbeelden kunnen aanhalen waarin deze vraag naar voren komt. Maar voor nu licht ik vijf specifieke voorbeelden toe die deze twijfel illustreren.

1. (Te) veel focus op het doorvoeren van aanbevelingen in het account

Iedereen die met Google Ads-accounts werkt, kent ze wel: de aanbevelingen die op account- of campagneniveau worden weergegeven. Natuurlijk zien wij deze ook, en soms passen we ze toe. Maar heel vaak doen we dat niet, simpelweg omdat ze niet bijdragen aan de doelen of behoeften van de klant.Tijdens een meeting met een strateeg voelt het helaas vaak alsof dat lijstje aanbevelingen nog eens van A tot Z wordt doorgenomen, in de hoop dat we er een paar meer zullen implementeren. Het ontbreekt daarbij vaak aan een diepgaand begrip van de specifieke business van de klant. Zonder echt in te zoomen op de klant en diens unieke situatie worden deze aanbevelingen naar voren gebracht. Voor ons is dit een duidelijke indicatie dat er te weinig aandacht wordt besteed aan wat de klant écht nodig heeft.

Lees de rest van het artikel HIER

Arnoud Regterschot is Online Marketing Consultant bij ZIGT

www.zigt.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Monks ontwikkelt Veerkracht-campagne voor Pink Ribbon

28-10-2025 | 17:25:00
Kleine gebaren zijn nooit echt klein. Een berichtje, een knuffel, een herinnering of een cadeautje: ze brengen steun, hoop en bouwen veerkracht, in de ander en in onszelf.

Nicky Levinschi: Welk type mediabureau past bij jou merk?

04-06-2025 | 11:33:02
Een goed mediabureau is meer dan alleen een uitvoerder, je gaat idealiter met elkaar een duurzame strategische relatie aan.

Ekoplaza, Helsinki en ASUS kiezen voor ZIGT

03-06-2025 | 10:10:00
Deze organisaties kiezen ZIGT als strategisch businesspartner voor hun media- en marketingactiviteiten.

[Vacatures] ZIGT zoekt een Digital Media Consultant

09-05-2025 | 10:27:00
ZIGT is per direct op zoek naar Digital Media Consultant – Hoofddorp

[Vacatures] ZIGT zoekt een Media Director

09-05-2025 | 09:46:00
ZIGT is per direct op zoek naar Media Director - Hoofddorp
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een SEA Specialist

21-11-2025 | 12:02:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar SEA Specialist - Hybride, Zwolle

Being There wint pitch en lanceert Europese Melitta-campagne

21-11-2025 | 11:33:23
Always up for good coffee gaat deze maand live in NL, Zweden, Duitsland en Frankrijk en wordt via online kanalen, social en op de winkelvloer uitgerold.

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

Glenn da Silva & Bente van Deventer: UNLIKE bouwt merken via social

21-11-2025 | 10:51:25
Glenn da Silva en Bente van Deventer van UNLIKE spreken met Bas Vlugt over de manier waarop social het vertrekpunt vormt voor merkontwikkeling

KPN opent de lijn om te appen met Sint

21-11-2025 | 08:55:21
Via een online ouderportaal kunnen ouders gegevens over hun kinderen invoeren, zoals naam, leeftijd en interesses.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.