
Wetsvoorstel Eppo Bruins: NPO-reclame blijft op 8 procent
Commerciële omroepen willen impactanalyse
Minister Eppo Bruins (NSC) heeft bepaald dat de hoeveelheid reclame bij de NPO niet verder verlaagd wordt en op 8 procent blijft. Dit blijkt uit de toelichting op een kleine mediawetswijziging.
Toenmalig minister Arie Slob (ChristenUnie) besloot het aandeel reclame dat de Ster bij de NPO verkoopt te verlagen van 10 procent in 2021 naar 5 procent in 2026. Dit om minder afhankelijk van reclame te worden en de onafhankelijkheid van reclame voor de programmering te benadrukken.
Gunay Uslu (D66) heeft als toenmalige staatssecretaris in 2023 besloten af te zien van verdere verlaging van de hoeveelheid reclame bij de NPO. Eppo Bruins legt dit opnieuw vast.
Volgens de huidige minister blijven er bij de NPO en Ster regels bestaan over de duur (zowel in totaliteit als per tv-zender en per tijdvak) en gelden er verboden zoals programmaonderbrekende reclame en beperkingen rond kinderprogramma’s.
Bezwaren
Acht marktpartijen hebben bezwaren ingediend tegen het niet verder verlagen van de hoeveelheid reclamezendtijd bij de NPO en Ster. Volgens de minister waren de overheidsfinanciën er beter aan toe in 2021. Het afbouwen van reclame zou ten koste gaan van de hoeveelheid financiën voor de NPO, iets wat de politiek niet wil. Een impactanalyse is volgens de minister niet gedaan, maar omdat er geen verruiming is van reclame (maar het niet verder terugbrengen) hoeft dat volgens de minister nu niet.
Uitbreiding reclame NPO
De komende maanden zal de minister naar verwachting terugkomen met een eerder aangekondigde impactanalyse over de financiële gevolgen van de uitbreiding van reclamemogelijkheden van de NPO en Ster. Daarin moet duidelijk worden wat dit betekent voor de commerciële partijen. Met name RTL Nederland en RTL Group alsmede branchevereniging NDP Nieuwsmedia hebben bezwaren tegen verdere uitbreiding van reclame bij de NPO.
Rijksmediabijdrage
In de wetswijziging is opgenomen dat de rijksmediabijdrage minimaal op 1,04 miljard euro wordt vastgelegd. Hier komen nog do opbrengsten van de Ster bij (2025 minimaal 172 miljoen). Voor 2025 is de totale mediabegroting overigens 1,27 miljard.
Uit deze bijdrage wordt niet alleen de NPO, maar ook de RPO (regionale publieke omroepen) en andere publieke media-instellingen betaald.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[DutchMedia Podcast] over val kabinet, influencers en meer
Minister Eppo Bruins over Mediahuizen, NTR & procesregisseur
[DutchMedia Podcast] over DPG Media, Radioplayer en NPO
VCR en NPO lanceren app Radioplayer Nederland
[DutchMedia Podcast] met Willem-Albert Bol
Gepubliceerd door: David de Jong