
Warner Bros. Discovery start Nederlandse versie HGTV
Warner Bros. Discovery is van start gegaan met een Nederlandse versie van HGTV. HGTV staat voor Home & Garden TV en bestaat in de Verenigde Staten sinds 1994. Vanaf 2014 startte het kanaal ook buiten de Verenigde Staten. In Nederland zijn programma’s van HGTV sinds januari 2021 ook beschikbaar via de streamingdienst Discovery+. Aan de programmering van de Nederlandse versie wordt nog gewerkt volgens Warner Bros. Discovery; het is nog niet bekend welke EU en Nederlandse programmering te zien zal zijn.
Veel Amerikaanse content
HGTV is inmiddels in 93 landen actief. Het kanaal biedt als interieur- en lifestylezender een breed scala aan interieurinspiratie- en verbouwingscontent met veel Amerikaanse content. Bekende HGTV-programma's zijn Celebrity IOU met de broers Jonathan en Drew Scott die met (Amerikaanse) sterren huizen een makeover geven. Een ander Amerikaans HGTV-programma is My Lottery Dream Home met David Bromstad die loterijwinnaars helpt met hun gewonnen geld een groot droomhuis laat kopen en House Hunters waarin huizenkopers nauw worden gevolgd in de zoektocht naar een woning.
Ontheffingsmogelijkheden
Warner Bros. Discovery gebruikt Nederlandse uitzendlicenties waarbij deze gebruikt maakt van de uitgebreide Nederlandse ontheffingsmogelijkheden om geen of nauwelijks Europese content te hoeven uitzenden op zijn kanalen. Het Commissariaat voor de Media hanteert daarbij bijvoorbeeld de redenatie dat zenders met overwegend Amerikaanse content zich niet aan deze regel hoeven houden.
Content die staat als een huis
Tatiana Lagewaard, Head of Content & Programming bij Warner Bros. Discovery: ”We zijn blij de zender HGTV aan het Warner Bros. Discovery-portfolio toe te mogen voegen en daarmee dit mooie merk naar Nederland te halen. Met content die staat als een huis, zoals de programma’s Fixer To Fabulous en No Demo Reno, zijn we dé aangewezen plek voor interieurfans en renovatieliefhebbers. Tegelijkertijd wordt HGTV ook een partij die adverteerders en commerciële-partners direct in verbinding brengt met een specifieke lifestyle-doelgroep. Ons doel is om met HGTV een bron aan inspiratie te zijn, maar ook een zender om even lekker bij te relaxen.”
Ad Alliance (RTL Nederland) verkoopt in Nederland de reclamezendtijd voor Warner Bros. Discovery en dus ook HGTV. De zender zal via in ieder geval via KPN en Odido te zien zijn in het basispakket. Bij VodafoneZiggo is de zender alleen voor standaardpakketabonnees te zien, waardoor meer dan 500.000 Ziggo-klanten de zender niet kunnen zien.
In Vlaanderen zal de zender op 27 maart 2024 via Telenet te zien zijn.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Talpa Network en HBO Max sluiten partnership: Medisch Centrum West bij HBO Max
CS Digital Media lanceert Fanta Beetlejuice metro in Rotterdam
Warner Bros Nederland kondigt Marike van Kasteren aan als Business Director
[DutchMedia Podcast] over Over de NPO-seizoenspresentatie, Disney+, Podimo, Warner Bros. Discovery en meer
HBO Max presenteert vernieuwde opzet
Gepubliceerd door: David de Jong