
Waarom elke moderne marketeer een VPS nodig heeft
Voor de moderne marketeer is het internet de belangrijkste plaats van actie. Via landingspagina’s, e-mailmarketing en sociale media wordt reclame gemaakt voor bedrijven en worden campagnes opgezet. Voor veel moderne campagnes volstaat een gewoon webhosting-pakket vaak niet meer. Omdat alles steeds geavanceerder wordt op het web, is een sterker hosting-pakket nodig. Een Virtual Private Server (VPS) biedt zo’n pakket. Hieronder lees je waarom het slim is voor elke moderne marketeer om een VPS te gebruiken.
Maximale controle over geavanceerde tools
Marketeers zijn verzot op marketingtools die meer inzicht geven in gegevens, SEO of gewoon handig zijn om beeldmateriaal te creëren. Hoe meer tools een marketeer gebruikt, hoe harder de software moet werken.
Je gebruikt marketingtools bijvoorbeeld om websites te analyseren (met Google Analytics), e-mails te versturen (met Mailchimp) of sociale media te beheren. Er zijn ook geavanceerde tools zoals HubSpot voor marketingautomatisering en Salesforce voor klantbeheer. Met deze tools kun je campagnes plannen, content optimaliseren en klantgedrag beter begrijpen. Al deze taken vragen om ontzettend veel schijfruimte, die niet elk hostingpakket biedt. Dat maakt het implementeren van de tools op je website soms lastig.
Met een Linux VPS of Windows VPS-server is het een stuk makkelijker je hosting-pakket aan te passen aan je behoeften. Je kiest het besturingssysteem, installeert de tools die je nodig hebt, en draait alles zelfstandig, zonder beperkingen die je bij shared hosting vaak tegenkomt. Een VPS (Virtual Private Server) is een virtuele server die draait op een fysieke server die ergens anders staat, zoals de server van het VPS-bedrijf One.com in Zweden staat.
Een VPS-server is een soort digitale cloud, maar dan geavanceerder. Niet voor niets wordt vaak gesproken over de term VPS-cloud server of virtual cloud server. Het werkt dus net als een gewone server, maar je beheert die server niet zelf. Je kunt vaak wél zelf kiezen welk besturingssysteem je wilt gebruiken. Je hebt ook de vrijheid om software te installeren die jij nodig hebt. Dat alles maakt een VPS veel flexibeler dan andere vormen van je website hosten.
Snellere laadtijden voor betere conversie
Om een marketingcampagne succesvol te maken, via de e-mail, maar ook op landingspagina’s of links in sociale media, is snel laden belangrijk. Veel bezoekers klikken weg als ze na een paar seconden de site niet geladen krijgen. Met name voor je VPS-website hosting of landingspagina's is snel laden van enorm belang. Met een VPS heb je eigen geheugen, snelheid en opslag, zodat alles snel blijft, ook bij veel verkeer.
Een site die snel laadt, controle over je marketingtools en de mogelijkheid om steeds weer je schijfruimte op te schalen, als je bedrijf groter wordt, maakt een VPS onmisbaar om de marketingafdeling soepel te runnen, zelfs als een bedrijf hard groeit. Toch zijn schijfruimte of een soepel werkende website niet de enige redenen om te kiezen voor een VPS als marketeer. Daarover lees je hieronder meer.
Veilig en betrouwbaar
Wie werkt met e-mailadressen van klanten of simpelweg vaak iets online zet, zoals een landingspagina of een sociale mediapost, is ook gevoeliger voor hacks. De marketingafdeling is een van de gevoeligste plekken voor hackers in een bedrijf, omdat soms veel wordt gewerkt met directe klanten.
Een VPS bij staat bij een aanbieder als One.com in veilige datacenters die ISO27001-gecertificeerd zijn. Je VPS krijgt extra beveiliging en er worden dagelijkse back-ups uitgevoerd voor herstel in het ergste geval. Meestal is dat niet nodig, want er is 24/7 monitoring van de servers, waardoor het haast onmogelijk is dat de server gecompromitteerd raakt door een hacker. Met een programma als Plesk beheer je je server meestal ook probleemloos, zelfs zonder technische kennis.
Met een VPS groeit je marketingstrategie mee
Zoals je hebt kunnen lezen is een VPS flexibel en schaalbaar. Dat heeft ook invloed op de manier waarop een VPS kan meegroeien met snelgroeiende marketingbedrijven en activiteiten. Het installeren van nieuwe innovaties en technieken voor je campagne is namelijk eenvoudiger met een VPS. Denk bijvoorbeeld aan AI-gestuurde marketingtools of een zeer gepersonaliseerde klantbeleving.
Met een VPS kun je bovendien verschillende projecten of klanten tegelijk runnen zonder dat alles langzaam of stroperig wordt. Dit is handig voor marketingbureaus en marketingfreelancers met een drukke agenda. Zo blijf je altijd een stap voor op de concurrentie en kun je razendsnel inspelen op veranderingen in de markt.
Lees ook:
Zo gebruik je AI om meer uit Google Ads te halen
Zo blaas je de branding van jouw website het leven in
Betere samenwerking voor marketeers dankzij SD-WAN
E-commerce groeit: zo houd je je verzending schaalbaar
Wat doet een online marketingbureau in 2025?
Gepubliceerd door: Daan Dekkers