VVD wil reclameluw publiek omroepsysteem met vijf mediahuizen; geen omroepverenigingen

De VVD heeft in een eigen voorstel een drastische hervorming voorgesteld van het Nederlandse landelijke publieke omroepstelsel. Claire Martens-America stelt dat het huidige systeem, met negen omroepverenigingen, dertien omroepen en twee taakomroepen, onnodig complex en veel te duur is. Zij heeft sinds december 2023 de VVD-portefeuille media in de Tweede Kamer

De VVD wil verder dat de landelijke publieke omroep zich beperkt tot de kerntaken journalistiek, het uitzenden van nationale (sport)evenementen en educatie. Belastinggeld is niet bedoeld om te investeren in programmas die concurreren met commerciële zenders. Ook pleit de VVD voor meer transparantie. Daarom wil het kamerlid namens de VVD dat ondersteunende afdelingen worden samengevoegd en er minder omroepen en minder bestuurslagen komen.

In het door de VVD voorgestelde stelsel komt er een Raad van Toezicht en een Raad van Bestuur voor de gehele landelijke publieke omroep. De NOS en NTR zouden moeten fuseren tot een productie/mediahuis, waarbij er drie productiehuizen overblijven met telkens één stroming. Daarbij wordt toetreding beoordeeld op het landschap, gezonde governance, kwaliteit productie en draagvlak (kan views/leden zijn).

Programmering

De mediahuizen krijgen meer invloed op de programmering. De huidige NPO zal dan een facilitator worden, waarbij het een scheidsrechter wordt als men het onderling niet eens wordt over de zendtijdverdeling. Ook zal de NPO de mediahuizen zo goed mogelijk moeten laten functioneren en inzetten op digitalisering en samenwerking met de regionale en lokale publieke omroepen. Er blijft een mininumbudget.

Ook wil de VVD het Commissariaat voor de Media op volle sterkte als toezichthouder, zonder uiteeen te zetten op welke wijze. NPO Start noemt de VVD een goed begin, maar de VVD stelt dat NPO Start moet worden losgelaten, omdat dit qua kwaliteit en snelheid niet in de buurt komt van internationale streamingdiensten.

De VVD wil een goed werkend platform daartoe 'white labelen' en dat de landelijke publieke omroep externe platforms en commerciele partijen gaat inzetten. De VVD wil met het door haar voorgestelde systeem bestuurlijk mogelijk maken dat een Raad van Bestuur en een Raad van Toezicht kunnen ingrijpen. Bestuurders krijgen overal maximaal twee benoemingstermijnen.

Reclameluw

De VVD wil verder dat de landelijke publieke omroep reclameluw wordt, mede vanwege marktverstoring omdat in de optiek van de VVD een met belastinggeld gesubsidieerde
dienst gaat concurreren met particuliere media. De reclame op de lineaire zenders kan echter blijven, als het aan de VVD ligt.

Uitbreiding naar de publieke streamingdienst (nu NPO Start) kan volgens de VVD alleen na onderzoek naar ongelijke concurrentie en de gevolgen voor de gehele mediamarkt. Het is volgens de VVD uit den boze om bezuinigingen op te vangen door het vergroten van Ster-inkomsten.

Minder kanalen

De VVD stelt verder dat het aantal tv-zenders, radiokanalen minder kan door een anders  geconcretiseerde taakstelling en afgeslankte mediahuizen. Hier zal dan nog onderzoek naar moeten worden gedaan.

Het regeerakkoord

Het regeerakkoord stelt dat de NPO moet worden hervormd met een forse vermindering van het aantal bestuurlijke spelers, waaronder clustering van omroepen in een beperkt aantal omroephuizen. Eerder was al vastgelegd dat de NPO 100 miljoen euro per jaar moet bezuinigen per 2027. Of en hoe het VVD-plan past bij de plannen van de regering waar ook de PVV, BBB en NSC deel van uitmaken, is onduidelijk. NSC-minister Eppo Bruins (tot 2024 lid van de ChristenUnie) is als minister verantwoordelijk voor het mediabeleid.

Foto: Tweede Kamer

www.vvd.nl

www.tweedekamer.nl

www.npo.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Publieke omroep bereikt 10 miljoen mensen met verkiezingen

30-10-2025 | 13:05:00
Het best bekeken moment was woensdagavond rond 21.26 uur, vlak voor de tweede exitpoll. Toen keken 2,7 miljoen mensen naar Nederland kiest de uitslagen

[DutchMedia Podcast] over Ster-reclame, NPO Blend & WK bij NOS

15-10-2025 | 09:39:04
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Minister Gouke Moes (BBB) geeft definitieve toestemming voor NPO Blend

08-10-2025 | 18:18:00
Minister Gouke Moes (BBB) van  OCW heeft de NPO definitieve toestemming gegeven voor NPO Blend. De radiozender is op 6 november 2023 gestart op experimentele basis om biculturele 35- tot 54-jarigen te bereiken en wordt online en via DAB+ verspreid

NPO-hervorming omroepverenigingen: geen overeenstemming over vorming omroephuizen

04-10-2025 | 01:37:00
Er is geen overeenstemming tussen de omroepverenigingen bereikt over de vorming van omroephuizen. Dit is de conclusie van Meindert Landsmeer die als procesregisseur door toenmalig NSC-minister Eppo Bruins was aangesteld

SEO Impactanalyse: Verruiming Ster gaat vooral ten koste van Nederlandse spelers

04-10-2025 | 00:24:00
Het door SEO gedane onderzoek naar verruiming van Ster-reclame bij de NPO levert 14 tot 24 miljoen euro aan extra omzet op ten koste van private Nederlandse media
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.