VVD wil reclameluw publiek omroepsysteem met vijf mediahuizen; geen omroepverenigingen

De VVD heeft in een eigen voorstel een drastische hervorming voorgesteld van het Nederlandse landelijke publieke omroepstelsel. Claire Martens-America stelt dat het huidige systeem, met negen omroepverenigingen, dertien omroepen en twee taakomroepen, onnodig complex en veel te duur is. Zij heeft sinds december 2023 de VVD-portefeuille media in de Tweede Kamer

De VVD wil verder dat de landelijke publieke omroep zich beperkt tot de kerntaken journalistiek, het uitzenden van nationale (sport)evenementen en educatie. Belastinggeld is niet bedoeld om te investeren in programmas die concurreren met commerciële zenders. Ook pleit de VVD voor meer transparantie. Daarom wil het kamerlid namens de VVD dat ondersteunende afdelingen worden samengevoegd en er minder omroepen en minder bestuurslagen komen.

In het door de VVD voorgestelde stelsel komt er een Raad van Toezicht en een Raad van Bestuur voor de gehele landelijke publieke omroep. De NOS en NTR zouden moeten fuseren tot een productie/mediahuis, waarbij er drie productiehuizen overblijven met telkens één stroming. Daarbij wordt toetreding beoordeeld op het landschap, gezonde governance, kwaliteit productie en draagvlak (kan views/leden zijn).

Programmering

De mediahuizen krijgen meer invloed op de programmering. De huidige NPO zal dan een facilitator worden, waarbij het een scheidsrechter wordt als men het onderling niet eens wordt over de zendtijdverdeling. Ook zal de NPO de mediahuizen zo goed mogelijk moeten laten functioneren en inzetten op digitalisering en samenwerking met de regionale en lokale publieke omroepen. Er blijft een mininumbudget.

Ook wil de VVD het Commissariaat voor de Media op volle sterkte als toezichthouder, zonder uiteeen te zetten op welke wijze. NPO Start noemt de VVD een goed begin, maar de VVD stelt dat NPO Start moet worden losgelaten, omdat dit qua kwaliteit en snelheid niet in de buurt komt van internationale streamingdiensten.

De VVD wil een goed werkend platform daartoe 'white labelen' en dat de landelijke publieke omroep externe platforms en commerciele partijen gaat inzetten. De VVD wil met het door haar voorgestelde systeem bestuurlijk mogelijk maken dat een Raad van Bestuur en een Raad van Toezicht kunnen ingrijpen. Bestuurders krijgen overal maximaal twee benoemingstermijnen.

Reclameluw

De VVD wil verder dat de landelijke publieke omroep reclameluw wordt, mede vanwege marktverstoring omdat in de optiek van de VVD een met belastinggeld gesubsidieerde
dienst gaat concurreren met particuliere media. De reclame op de lineaire zenders kan echter blijven, als het aan de VVD ligt.

Uitbreiding naar de publieke streamingdienst (nu NPO Start) kan volgens de VVD alleen na onderzoek naar ongelijke concurrentie en de gevolgen voor de gehele mediamarkt. Het is volgens de VVD uit den boze om bezuinigingen op te vangen door het vergroten van Ster-inkomsten.

Minder kanalen

De VVD stelt verder dat het aantal tv-zenders, radiokanalen minder kan door een anders  geconcretiseerde taakstelling en afgeslankte mediahuizen. Hier zal dan nog onderzoek naar moeten worden gedaan.

Het regeerakkoord

Het regeerakkoord stelt dat de NPO moet worden hervormd met een forse vermindering van het aantal bestuurlijke spelers, waaronder clustering van omroepen in een beperkt aantal omroephuizen. Eerder was al vastgelegd dat de NPO 100 miljoen euro per jaar moet bezuinigen per 2027. Of en hoe het VVD-plan past bij de plannen van de regering waar ook de PVV, BBB en NSC deel van uitmaken, is onduidelijk. NSC-minister Eppo Bruins (tot 2024 lid van de ChristenUnie) is als minister verantwoordelijk voor het mediabeleid.

Foto: Tweede Kamer

www.vvd.nl

www.tweedekamer.nl

www.npo.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NPO-hervorming omroepverenigingen: geen overeenstemming over vorming omroephuizen

04-10-2025 | 01:37:00
Er is geen overeenstemming tussen de omroepverenigingen bereikt over de vorming van omroephuizen. Dit is de conclusie van Meindert Landsmeer die als procesregisseur door toenmalig NSC-minister Eppo Bruins was aangesteld

SEO Impactanalyse: Verruiming Ster gaat vooral ten koste van Nederlandse spelers

04-10-2025 | 00:24:35
Het door SEO gedane onderzoek naar verruiming van Ster-reclame bij de NPO levert 14 tot 24 miljoen euro aan extra omzet op ten koste van private Nederlandse media

[DutchMedia Podcast] over geen toezicht politieke reclames, NPO, VI TV & short form

03-10-2025 | 12:45:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Jet de Ranitz per 1 januari 2026 bestuursvoorzitter NPO

02-10-2025 | 16:25:00
Jet de Ranitz is per 1 januari 2026 benoemd tot bestuursvoorzitter van de NPO. Lucien Brouwer die thans interim bestuursvoorzitter is, blijft lid van de NPO-Raad van Bestuur

NPO 2025/2026: de plek van ons allemaal

10-09-2025 | 02:26:00
De NPO heeft samen met de publieke omroepverenigingen en NOS/NTR het radio- en tv-seizoen 2025/2026 gepresenteerd onder de noemer de plek van ons allemaal
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Nutricia start campagne tegen dreiging ondervoeding

03-10-2025 | 11:27:00
Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 85 procent van de Nederlanders zich (bijna) nooit zorgen maakt om zelf risico te lopen op ondervoeding.

Bob Koigi: Merken profileren zich als wereldwijde probleemoplossers

03-10-2025 | 11:10:58
Wereldwijde uitdagingen zijn te groot voor overheden of NGO’s om alleen aan te pakken. Steeds vaker stappen grote merken in dit domein

MediaMarkt brengt "Ik ben toch niet gek!" terug

03-10-2025 | 10:21:00
De slogan, die vanaf oktober weer te zien is in alle campagnes, krijgt een eigentijdse invulling die aansluit bij de huidige tijdsgeest.

[Vacatures] Springbok zoekt een Medior Projectmanager Marketing Automation

03-10-2025 | 09:47:00
Springbok is per direct op zoek naar een Medior Projectmanager Marketing Automation - Den Bosch

[Vacatures] PINK zoekt een Senior Social Advertising Consultant

03-10-2025 | 09:12:00
PINK is per direct op zoek naar Senior Social Advertising Consultant - Groningen  •  32-40 uur
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.