VIA en DDMA publiceren Whitepaper Search Automation

Brancheverenigingen DDMA en VIA bundelen opnieuw hun krachten en presenteren de whitepaper Search Automation 2024. Deze publicatie is gericht op het ondersteunen van search-specialisten en marketeers bij het automatiseren van hun searchstrategieën. De whitepaper is een voortzetting en verdieping van eerdere publicaties over Search Automation.

Search Automation 2024

De eerste whitepaper over search automation van DDMA en VIA verscheen in 2018. Sindsdien hebben de brancheverenigingen jaarlijks nieuwe inzichten gepubliceerd. Waar automation en AI destijds nog maar deels werden omarmd door de industrie en het zaken waren waar vooral de technische search marketeers zich op richtten, kan niemand er vandaag de dag nog aan ontkomen. De ontwikkelingen in AI-gedreven functionaliteiten binnen Search Engine Advertising (SEA) en de snelle ontwikkelingen rondom generative AI van het afgelopen jaar, benadrukken de noodzaak van een bijgewerkte whitepaper.

Automation, AI en de veranderende rol van de searchmarketeer

In de snel evoluerende digitale wereld is search marketing niet langer alleen een technische uitdaging, maar een essentieel onderdeel van elke marketingstrategie. Deze whitepaper werpt licht op vier cruciale onderwerpen: het fundament van AI met first-party data, het maximaliseren van resultaten met AI-aangestuurde campagnes, de invloed van organisatiecultuur op een test- en leermentaliteit, en de veranderende rol van de searchmarketeer. De whitepaper onderstreept de onmisbare wisselwerking tussen AI-technologie en menselijke expertise, met speciale focus op generative AI en de toekomstige invloed daarvan op marketingstrategieën.

De nieuwe norm

Danny van Schooten, senior PPC Director bij dentsu Benelux en lid van de Taskforce Search: "Paid Search is continu in beweging. Ten opzichte van het vorige whitepaper uit 2020 is ons werk flink veranderd. Wij vonden het als taskforce nodig om daarbij stil te staan: wat is vandaag de dag de nieuwe norm geworden als het gaat om Paid Search automation? En: kunnen we iets zeggen over de rol die AI heeft gespeeld en nog gaat spelen? Met tips, best practices én de toekomstvisie van SEA-specialist Alex van de Pol biedt het document inzichten in de toekomstige ontwikkelingen op het gebied van Search."

Het volledige document is hier te downloaden.

www.vianederland.nl

www.ddma.nl 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Brancheorganisaties ondertekenen Pitchcode 2025

30-09-2025 | 09:00:00
Het is de eerste keer dat brancheorganisaties gezamenlijk de regels onderschrijven die in de code zijn vastgelegd.

Vandaag is de laatste dag om cases in te zenden voor de Content Marketing Awards 2024

13-09-2025 | 10:20:49
Niets te doen in de nazomer? Natuurlijk wel! Leuk hoor! Cases schrijven voor de Content Marketing Awards 2024

VIA Benchmark: Nederlandse bureaus kampen met lage marges

10-09-2025 | 15:16:50
De jaarlijkse VIA Benchmark laat zien dat Nederlandse marketing-, reclame- en mediabureaus onder toenemende financiële druk staan

VIA en MAD MOJO lanceren Cannes Off The Grid

15-05-2025 | 14:29:30
Inhoudelijk alternatief programma tijdens Cannes Lions zonder festivalpas.

Digitale advertentiemarkt groeit naar 4,1 miljard euro

17-04-2025 | 13:58:00
De stijging betekent een verdubbeling van het groeipercentage ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study 2024, uitgevoerd door Deloitte in opdracht van VIA.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Corendon: na afscheid Cor en Don, Fitzroy creatief bureau

25-11-2025 | 20:55:24
Corendon heeft na een pitch die in september 2025 was uitgeschreven, Fitzroy als creatief bureau verkozen

Fightclub geeft ticket weg voor BAM Congress 2025

25-11-2025 | 16:35:00
Fightclub organiseert een actie waarbij deelnemers kans maken op een ticket voor het BAM Congress 2025.

Smirnoff start wereldwijde Why Change a Good Thing-campagne

25-11-2025 | 14:28:26
De campagne richt zich op de culturele positie van het merk en de nadruk op constante smaak en kwaliteit.

Dirk van den Bosch: iO is agency, tech én consultancy

25-11-2025 | 12:04:00
In een gesprek met Bas Vlugt vertelt Dirk van den Bosch hoe iO werkt op het snijvlak van technologie, creatie, marketing en consultancy

Rick Franx: Social-first en bewijslast bij Abovo Maxlead

25-11-2025 | 11:31:00
In een gesprek met Marketing Report vertelt Rick Franx hoe de verschuiving van creatie naar bewijslast het werk fundamenteel verandert
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.