Van hagelschieten naar gerichte pr

[Column] Kim Klaver (PR-Dashboard): tips voor je perslijst

Het samenstellen van een perslijst om de juiste media te informeren over jouw organisatie, dienst of product lijkt een standaard pr-taak. Maar door hier net wat meer zorg en aandacht aan te besteden, kun je de impact van je persbericht aanzienlijk vergroten.

Kim Klaver, Managing Director van PR-Dashboard, vertelt hoe je jouw perslijst strategisch kunt inzetten en meer impact kunt maken.

Het belang van een goede perslijst

Veel pr-professionals besteden door routine of tijdsdruk te weinig tijd aan het maken van hun perslijsten. Met als gevolg te uitgebreide perslijsten waarbij niet wordt gekeken wie er relevant is. Dat schieten met hagel is zonde van het werk en levert zelden het gewenste resultaat op. Bij PR draait alles om de magie van persoonlijke connecties en gerichte communicatie. Het is niet alleen een kwestie van persberichten uitsturen; het gaat om het opbouwen van relaties met de juiste mensen. Dat is je sleutel tot succes.

De rol van freelancers en veranderende perslijsten

Steeds meer journalisten werken als freelancer, vaak met een vaste groep opdrachtgevers. Daarom is het essentieel dat je weet wie er bij welke titel betrokken is. Met PR-Dashboard kun je freelancers eenvoudig vinden via trefwoorden en ook zien voor welke mediatitels ze werken. Onze database wordt het hele jaar door geüpdatet, zodat gebruikers altijd toegang hebben tot actuele informatie.

Waarom personalisatie cruciaal is

Het draait om maatwerk. Persoonlijke benadering maakt het verschil. Zelfs als je niet iedereen persoonlijk kent, kun je jouw bericht afstemmen op de interesses van de ontvanger. Vanaf 2025 wordt het met onze tools bijvoorbeeld mogelijk om elk bericht een persoonlijke tekst mee te geven, specifiek gericht op een individu. Dat soort personalisatie versterkt je boodschap enorm.

Verschil tussen pr en marketing

Veel pr-teams vallen onder marketingafdelingen, en die kijken heel anders naar pr. Het succes van pr is niet direct in cijfers meetbaar zoals bij marketingcampagnes, wat soms leidt tot het misverstand dat pr niet werkt. Maar pr draait juist om strategische keuzes en het kennen van de juiste mensen. Het is geen massacommunicatie maar precisiewerk.

Regionale pr-kansen benutten

Buiten de randstad daalt het bereik van de landelijke media enorm en zie je hele sterke regionale titels met trouwe lezers. Stel, je werkt voor een organisatie met regionale vestigingen, zoals KwikFit of een supermarkt. Dan kun je met een gerichte regionale benadering geweldige resultaten behalen. Onze database maakt het mogelijk om perslijsten te genereren op basis van plaats, gemeente of provincie. Zo kun je berichten specifiek afstemmen op regionale media.

Persberichten en planning

Het is belangrijk om rekening te houden met de frequentie van een publicatie. Een dagblad benader je op een ander moment dan een maandelijkse glossy. Door je planning daarop af te stemmen, vergroot je je kans op succes. En vergeet niet: perslijsten kun je verder verfijnen op basis van thema’s, zoals duurzaamheid of productinhoud.

Perslijsten en AI

Met de opkomst van AI rijst de vraag: kun je een goede perslijst niet gewoon door een AI laten samenstellen? Op dit moment werkt dat nog niet. AI-tools leveren vaak onbetrouwbare resultaten, zoals algemene e-mailadressen of fictieve contacten. Wij hebben dit uitgebreid getest, en het blijkt dat een menselijke aanpak onmisbaar is. Daarom blijven wij investeren in onze database en ondersteunen we gebruikers met trainingen.

Bootcamps en kennisdeling

Voor pr-professionals organiseert PR-Dashboard regelmatig bootcamps. Daar belichten we diverse onderdelen die leiden tot een succesvolle pr-strategie. De thema’s van deze bootcamps wisselen. Zo organiseren wij sessies voor startende pr-professionals en stagiaires, maar ook voor pr-medewerkers met meer ervaring. De ene keer staat mediawaarde centraal, de andere keer bespreken we hoe kleine merken meer zichtbaarheid kunnen krijgen. Uiteraard delen onze sprekers ook praktische tips, zoals het effectief inzetten van perslijsten.

Voor ervaren pr-professionals vormen de perslijsten van PR-Dashboard vaak een waardevolle aanvulling op hun eigen netwerk, vooral in niches. Ons doel is om iedereen te helpen hun pr-inspanningen naar een hoger niveau te tillen. De bootcamps spelen daarbij een cruciale rol door deelnemers te laten zien hoe zij optimaal gebruik kunnen maken van de beschikbare mogelijkheden.

Wat deze sessies extra waardevol maakt, is het organische uitwisselen van ervaringen tussen deelnemers. Dit interactieve aspect draagt bij aan het succes van de PR-bootcamps en versterkt de leerervaring voor iedereen.

De impact van slechte perslijsten (bulkmail)

Wanneer je journalisten overspoelt met irrelevante berichten, ondermijn je hun vertrouwen en beschadig je je eigen reputatie. Bovendien loop je het risico dat journalisten zich uitschrijven voor jouw persberichten, waardoor je bij hen buitenspel komt te staan. Journalisten hebben het recht zich uit te schrijven voor jouw mailingen. Als je niet zorgvuldig te werk gaat, kun je zelfs op een zwarte lijst terechtkomen. Dit is wettelijk vastgelegd, dus het negeren van deze regels kan vervelende gevolgen hebben.

Daarnaast is het belangrijk om alert te zijn bij het mailen van meerdere journalisten binnen één titel. Grote uitgevers markeren zulke berichten vaak met ‘bulk’ in de onderwerpregel, wat je kansen op succes aanzienlijk verkleint.

Een ander aandachtspunt: grote uitgevers voegen vaak ‘bulk’ toe in de onderwerpregel als meerdere journalisten binnen één redactie dezelfde e-mail ontvangen. Dat wil je natuurlijk vermijden. Bij PR-Dashboard ondersteunen we onze gebruikers om dit soort valkuilen te voorkomen. Het is een kwestie van samenwerking: als jij zorgvuldig en persoonlijk te werk gaat, zorgen wij voor de juiste tools en begeleiding.

www.pr-dashboard.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Case: Wibra groeit door met nuchtere blik en sterke PR

31-10-2025 | 11:53:00
De keten uit Epe (sinds 1956) vernieuwde haar winkelconcept en visuele identiteit, en richt zich expliciet op de manager van het huishouden

PR-Dashboard organiseert opnieuw PR-Bootcamp Beginnen met PR

01-09-2025 | 14:45:00
Op 18 september 2025 organiseert PR-Dashboard voor de tweede keer het PR-Bootcamp Beginnen met PR.

Denise van Ooijen: AI kijkt verder dan zoekwoorden

02-07-2025 | 17:03:05
PR-Dashboard sprak met Denise van Ooijen, managing director van B2B-PR-bureau Marcommit, over de kansen én valkuilen van AI in PR.

Founding partners leggen fundament onder Dutch PR Awards

10-05-2025 | 14:30:00
PR-Dashboard en Media Info Groep bestendigen samenwerking met Marketing Report in overeenkomst

Lokale PR, waarom het werkt en hoe je het inzet

08-05-2025 | 13:53:00
Lokale publiciteit, sommige bedrijven zien er misschien weinig in, maar in dit artikel laat PR-Dashboard zien voor wie het interessant is en waarom.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Interview] Carolien Bos (Menzis): Er voor iemand zijn is de kern

31-10-2025 | 15:07:00
Carolien Bos is directeur klant & markt bij zorgverzekeraar Menzis. Onlangs kondigde Menzis aan de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis te lanceren en voor een andere positionering te kiezen met de missie Wij kiezen voor de mens. We spreken met Carolien Bos hierover

Stan Molemaker hoofdambassadeur Movember 2025

31-10-2025 | 10:57:08
De campagne wil mannen aanmoedigen open te praten over mentale gezondheid en elkaar actief te steunen.

Bibliotheken starten campagne Heel Nederland Leest

31-10-2025 | 09:05:12
Bezoekers ontvangen gratis Onder de paramariboom van Johan Fretz om deze maand samen te lezen en het gesprek aan te gaan.

[Vacatures] Giesbers Retail zoekt een Campagnemanager

31-10-2025 | 08:13:00
Giesbers Retail is per direct op zoek naar Campagnemanager (HBO · 32/40 uur) Arnhem 

Media Reverse en Habufa lanceren XOOON-campagne op tv

30-10-2025 | 16:09:00
In de najaarscampagne van XOOON, onderdeel van Habufa Meubelen, staat de huiskamer centraal.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.