Tweede Kamer wil verlenging concessie NPO tot 1 januari 2028 (en niet 2029)

De Tweede Kamer heeft via een aangenomen motie van VVD'er Claire Martens-America de regering verzocht de concessie aan de NPO tot 1 januari 2028 te verlengen. Ook verzoekt de motie om uiterlijk eind mei 2025 tussentijds te evalueren over de voortgang van de hervorming van het publieke omroepbestel.

De huidige concessie van de NPO loopt af op 31 december 2026. Eerder had demissionair staatssecretaris Fleur Gräper-Van Koolwijk (D66) aangegeven dat wat de demissionaire regering betreft, de concessie tot aan 1 januari 2029 zou worden verlengd, zodat ruim de tijd is om hervormingen te kunnen doorvoeren. Een meerderheid van de tWeede Kamer vindt in totaal ruim 4,5 jaar voorbereidingstijd voor NPO-hervormingen te lang en perkt dat aldus in tot 3,5 jaar.

Volgens een meerderheid van de Tweede Kamer is de NPO in zijn huidige vorm onvoldoende toekomstbestendig. De discussie over de toekomst van de NPO werd onlangs in een mediadebat gevoerd mede naar aanleiding  van het rapport van de commissie onder voorzitterschap van CDA'er Pieter van Geel.

De aangenomen motie stelt verder dat in een rechtsstaat een betrouwbare informatie voorziening van wezenlijk belang is en dat de NPO zal moeten worden hervormd zodat de journalistiek, inclusief een veelzijdig aanbod, kwalitatief hoogwaardig vormgegeven en gewaarborgd kan worden.

De motie kreeg de steun van PVV, NSC, VVD, BBB en JA21 en FvD. Partijen als CDA, ChristenUnie, GroenLinks-PvdA, PvdD, DENK en D66 stemden tegen.

De Tweede Kamer heeft ook in meerderheid verzoek van Denk gesteund aan de regering om deepdive-onderzoek uit te voeren om bestedingen van NPO-programma’s onder de loep te nemen en structureel te maken.  

Joost Eerdmans (JA21) heeft via een motie het kabinet opgeroepen om uiterst zorgvuldig met de aanbevelingen uit het rapport om te gaan, zodat de NPO voor iedereen een veilige en betrouwbare werkomgeving wordt waarin mensen niet worden afgeserveerd op basis van anonieme meldingen zonder weerwoord of context.

Aangezien het ernaar uitziet dat de huidige demissionaire regering van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie eind juni/begin juli zal worden vervangen door een regering van PVV, VVD, NSC en BBB die ook deze motie steunden, ziet het ernaar uit dat de concessie van de NPO met één jaar verlengd zal worden. De demissionair D66-staatssecretaris Fleur Gräper-Van Koolwijk bekleedt sinds 12 januari 2024 haar functie.

www.npo.nl

www.tweedekamer.nl

www.rijksoverheid.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

BM: Niels van der Laan en Jeroen Woe Mediapersonen van het Jaar 2025

09-12-2025 | 23:06:00
Niels van der Laan en Jeroen Woe zijn door mediavakblad BM (Broadcast Magazine) uitgeroepen tot Mediapersonen van het Jaar 2025

NPO: Draadstaal, Kassa, Flikken Rotterdam, 3op Reis en Groenteman & Van Roosmalen weg per 2027

25-11-2025 | 17:43:00
De NPO schrapt per 2027 programma’s als Draadstaal, Flikken Rotterdam, Kassa, Groenteman & Van Roosmale, 3opReis, First Dates en andere populaire programma's

Demissionair BBB-minister Gouke Moes breidt lineaire Ster-reclame weer uit

21-11-2025 | 16:59:00
Per 2027 zal er bij de NPO op de lineaire kanalen NPO1, NPO2 en NPO3 weer 10 procent van de totale zendtijd aan Ster-reclame mogelijk zal zijn. Thans is dat 8 procent

NPO Radio en NPO Luister: 2026 laatste jaar met groot budget

21-11-2025 | 15:59:38
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) presenteerde zijn audioaanbod voor het jaar 2026, met een budget van 103,8 miljoen

Gezamenlijke nieuwsmediasector en NDP Nieuwsmedia sturen brandbrieven aan informateur Buma

20-11-2025 | 11:36:00
Zowel NDP Nieuwsmedia als 22 nieuwsmediaorganisaties gezamenlijk hebben brieven gestuurd aan informateur Sybrand Buma om hem op te roepen dat een volgende regering werk maakt van mediabeleid
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam

Trainline zet merkstrategie om naar steunpunt voor reizigers

11-12-2025 | 14:06:00
Voor de introductie ontwikkelde W+K Amsterdam een campagne die herkenbare frustraties rond vertragingen centraal zet.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.