Total Design ontwikkelt merkidentiteit voor Nationale Opera & Ballet

Nationale Opera & Ballet lanceert, in samenwerking met Total Design, haar vernieuwde identiteit met de seizoenbrochure 2024/2025. Aanleiding voor de rebranding is om de missie van Nationale Opera & Ballet ‘we willen het leven van zoveel mogelijk mensen verrijken met opera en ballet’ invoelbaar te maken voor het huidige publiek en nieuwe doelgroepen.

De vernieuwde identiteit moest Nationale Opera & Ballet als één huis positioneren en de tools bieden om digital first te kunnen werken. Het doel was om open en uitnodigend te zijn en ruimte te bieden aan de veelzijdigheid van het huis. Een expressieve en toegankelijke identiteit om zoveel mogelijk mensen te bereiken met de schoonheid van opera en ballet.

Het merk was versnipperd geraakt door een veelheid aan labels en initiatieven om verschillende doelgroepen te bereiken. Daar kwam bij dat De Nationale Opera en Het Nationale Ballet wel visueel verenigd waren in één huis, maar nog acteerden als twee aparte merken. Total Design had dus eigenlijk te maken met drie merken. Het corporate Nationale Opera & Ballet merk, De Nationale Opera en Het Nationale Ballet. Daar moest eenheid en structuur in worden gebracht.

NO&B heeft een mooie missie, maar wat betekent Nationale Opera & Ballet voor de ontvanger? NO&B miste een sturende merkbelofte. Daarvoor heeft Total Design intern workshops merkbelofte gedaan met alle betrokkenen. Uit deze workshops is de merkbelofte 'Verenigd in iets groters dan jezelf' voortgekomen.

Opera en ballet zijn één van onze oudste kunstvormen. Het is de live-expressie van menselijke emoties en ervaringen. Het spreekt de taal van de ziel. Een taal waarin we ons verbonden voelen en onderdeel worden van iets groters dan onszelf. De synchroniciteit tussen makers, artiesten, orkest en publiek is uitzonderlijk. Het is een diepere ervaring die het alledaagse overstijgt.

Vanuit deze merkbelofte heeft Total Design de vernieuwde merkarchitectuur en identiteit ontwikkeld.

Van drie merken naar één merk met één identiteit

Total Design creëerden één sterk merk met een heel eigen identiteit. De vormgeving gaat uit van de merkbelofte en beeld een opwaartse en overstijgende beweging uit. Zo ontstaat er een choreografie van typografie, beeld en vlakverdeling. Een prachtige compositie die de ontvanger betovert. De visuele identiteit is choreografie met typografie. Met de perfecte compositie en vlakverdeling.

Kate Harriman, hoofd marketing Nationale Opera & Ballet: "Het startpunt van de visuele identiteit is een sturende merkbelofte die uitgaat van wat opera en ballet doen met de ontvanger. Dat gevoel hebben we geformuleerd als: ‘Verenigd in iets groters dan jezelf’. Ons publiek stapt bij Nationale Opera & Ballet in een totaal andere wereld die het alledaagse overstijgt. De verbinding tussen makers, artiesten, orkest en publiek is uitzonderlijk. Opera en ballet spreken de taal van de ziel. Een taal waarin we ons verbonden voelen. De emotie die het publiek in de zaal ervaart is wat we met de nieuwe identiteit uitdragen."

Choreografie met typografie, waardoor tekst verbeeldingskracht krijgt. Door de opmaak en vlakverdeling ontstaat er een compositie die niet alleen de inhoud overbrengt, maar ook de emotie weet te raken. De plaatsing, grootte en dikte van de typografie visualiseren de emoties. Mét of zónder ondersteunend beeldmateriaal. Motion Design benadrukt de opwaartse beweging, het gevoel onderdeel te zijn van iets groters dan jezelf. De bewegingen van het logo, de teksten en de vormentaal bieden het merk bewegingsvrijheid. Flexibel grid biedt het podium voor de perfecte uitvoering en zorgt voor consistentie. Het logo is teruggebracht tot de essentie. De keuze voor alleen het woordmerk maakt het logo open en toegankelijk. Omdat het logo rechts is uitgelijnd lees je van boven naar beneden altijd NO&B. Daarmee gaat de aandacht naar de twee kunstvormen: opera en ballet. De perfectie ligt in de eenvoud. Samen met het opwaartse motion design versterkt dit de merkbelofte.

Digital first

Communicatie en kaartverkoop van Nationale Opera & Ballet vindt grotendeels digitaal plaats. Dit is vanaf het begin in het ontwerp meegenomen en ook het UX-design is geëvalueerd en verbeterd.

www.totaldesign.com

www.operaballet.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Barracuda lanceert website en visuele identiteit

11-06-2025 | 08:54:00
Onder de pay-off We catch your crowd richt het bureau zich op het realiseren van merkbeleving die meer doet dan alleen aandacht trekken.

Rebranding: Je merk vernieuwen zonder klanten te verliezen

14-05-2025 | 15:05:00
Veel bedrijven worstelen met deze balans: hoe vernieuw je zonder je trouwe klanten te vervreemden?

ToyChamp en DreamLand gaan samen verder als DreamLand

30-04-2025 | 10:17:00
Sinds de overname van een meerderheid van de DreamLand-aandelen door ToyChamp in 2023 is er achter de schermen gewerkt aan een integratie van beide ketens.

ODB ontwikkelt visuele identiteit voor De Hallen

17-04-2025 | 18:52:00
De rebranding brengt historie, cultuur en community samen en markeert een volgende stap in de ontwikkeling van de locatie in Amsterdam-West.

awesome. agency scherpt positionering aan

15-04-2025 | 18:32:00
De focus ligt voortaan op contentontwikkeling en distributie met als doel concrete impact voor merken.

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.