Thomas Rabe (RTL Group): Fremantle blijft kernbedrijf en volop actief in Nederland

Fremantle blijft een kernbedrijf van RTL Group en volop actief in Nederland, ook als RTL Nederland verkocht zal zijn aan DPG Media. Dit stelde Thomas Rabe in antwoord op vragen van Marketing Report over de jaarcijfers van RTL Group. Hij benadrukte dat ook vanuit Bertelsmann (de controlerend eigenaar van RTL Group) belang wordt gehecht aan Fremantle, dat in 2026 3 miljard euro aan omzet wereldwijd wil halen.

Resultaten RTL Nederland 2023 excellent

De resultaten voor RTL Nederland met een herstel in het tweede halfjaar van 2023 noemt Thomas Rabe excellent. Hij prijst de sterke marktpositie in de reclamemarkt en de goede ontwikkelingen die Videoland heeft doorgemaakt. Het af te stoten RTL Nederland prijst hij daarbij als zeer sterk operationeel.

RTL Group betitelde de tweede helft van 2023 als één van de meest winstgevende halve jaren van RTL Group, ondanks zwakke advertentiemarkten en significante investeringen.

Verkoop RTL Nederland nog steeds in zomer 2024

RTL Group verwacht nog steeds dat de verkoop van RTL Nederland in de zomer (juni tot en met september) geëffectueerd zal worden. Thomas Rabe kon niet ingaan op de vraag hoe de situatie nu is aangaande de beoordeling van de ACM en zei daarbij ook dat het vraagstuk vooral bij DPG Media ligt als aankopende partij.

RTL Group ook betrokken bij tariefsverhoging Ad Alliance

Verder zei de CEO van RTL Group op de hoogte en betrokken te zijn bij de aangekondigde tariefsverhogingen van het Nederlandse Ad Alliance in reactie op dalende kijktijden na een panel-update bij NMO, maar gaf daarbij aan dat het verder een zaak is voor het Nederlandse management (onder wie CEO Sven Sauvé en  Chief Commercial Officer Ton Rozestraten, red.).

Fremantle-resultaten

In 2023 haalde Fremantle wereldwijd een omzet van 2,26 miljard euro, een daling van 3,5 procent met een aangepaste ebitdawinstdaling van 14,2 procent naar 139 miljoen euro. Volgens het bedrijf deels door tijdseffecten en valutaverschillen. RTL Group prijst Fremantle voor producties als (de Britse versie van) The Apprentice, (de Zweedse versie van) The Masked Singer, de Amerikaanse versie van Boer Zoekt Vrouw (Farmer Wants a Wife), maar ook de Italiaanse film C’è ancora domani, die op het Romeinse filmfestival drie awards won.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

FD: overname RTL Nederland door DPG Media bijna rond bij ACM

15-05-2025 | 00:35:00
Het Financieele Dagblad meldt dat de ACM met een aantal voorwaarden bereid is de overname van RTL Nederland door DPG Media goed te keuren

Voice of Holland keert vanaf januari 2025 terug bij RTL 4

31-03-2025 | 11:55:00
RTL Nederland en ITV Studios Netherlands bevestigen de terugkeer van The Voice of Holland in januari 2026, gevolgd door The Voice Kids later dat jaar.

Thomas Rabe (RTL Group): Ster/NPO lastig voor RTL Nederland

20-03-2025 | 10:39:00
Thomas Rabe, CEO van RTL Group, vindt dat de aanwezigheid van Ster-reclame bij de NPO, in combinatie met een sterke sportprogrammering, het voor commerciële omroepen moeilijk maakt om te concurreren.

RTL Nederland: stijgend resultaat, dalende reclameverkopen

20-03-2025 | 09:03:00
RTL Nederland zag in 2024 de omzet met 2,3 procent stijgen naar 634 miljoen euro. Het aangepaste operationele resultaat (adjusted ebita) kwam uit op 166 miljoen euro, een toename van 14,5 procent ten opzichte van 2023. Het nettoresultaat bedroeg 127 miljoen euro, een stijging van 10,4 procent.

RTL Nederland: omzet stijgt bijna 6 procent in Q3; overname voor eind maart 2025 verwacht

13-11-2024 | 13:26:00
De omzet van RTL Nederland steeg in het derde kwartaal van 2024 met 5,8 procent naar 145 miljoen euro. Dit blijkt uit berekeningen van Marketing Report aan de hand van de kwartaalcijfers van RTL Group. Over de eerste negen maanden van 2024 bedroeg de omzet van RTL Nederland 446 miljoen euro en steeg daarmee met 4,9 procent
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.